Ang. raspning

M

Mhiloy

Jag har ett 19 årigt fjordsto som jag raspade tänderna på för ungefär tre år sedan. Har hört att det är viktigt att raspa varje år men också att det är farligt att raspa, för att man tar bort för mycket av egentligen det som behövs. Att det är mycket bättre att variera betsel. Har också hört att nästan 70 % av alla hästar har en felfri mun och att man skadar den om man raspar.

Hur gör ni med era hästars tänder? Raspar ni dom eller struntar ni i det?

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Ang. raspning

Jag åker till Söderköping hos TL.
Enda som får ta i min hästs tänder.
 
Sv: Ang. raspning

Jag låter vet kolla på Novans tänder minst vartannat år. Jag vet att hon har fina tänder så varje känns som lite ofta men jag vill trots allt kolla upp då och då för att se att inget har hänt.
Bara för att man tittar på tänderna behöver det inte betyda att man raspar. Finns det inga vassa kanter så konstaterar man bara det och låter bli raspningen. Endel tror dock att man inte kollat mun ordentligt om man inte raspar så det är viktigt att säga till vet att man vill att de tittar i munnen och om det finns vassa kanter ska de raspa inte annars.
 
Sv: Ang. raspning

Detta tycker jag är helt individuellt. En av mina har haft en mykt kronglig mun med tänder som inte vill fällas o att de slits helt ojämt o att hon fått sår i kinderna. Henne får vi kolla var 8-10 mån o oftast är det någt som måste göras. En annan jag hade hade myckt fina tänder o kollades 1 ggn/ år o sällan behövde någt göras (de var av samma ras o ålder).

Man lär oftast känna sin egna häst. If den börjar magra av, får orolig mun eller tuggsvårigheter kan det vara bra att kolla tänderna. Man kan även känna på dem själv, ant utifrån längst kinden el ta tag i tungan o känna i munhålan. Det ska inte vara vasst.

När hästarna blir äldre har de oftast inte lika mykt problem med munnen som unghästar men det kan ändå vara en god ide att se över dem då o då. Bara för att man kollar dem betyder det inte att någt måste göras. Men visst, endel vet kan kanske raspa för raspandets skull, så jag skulle välja någn duktig som man litar på.
 
Sv: Ang. raspning

Jag åker till klinik var femte månad och kollar tänderna. Han har fel på bettet måste jag tillägga.
 
Sv: Ang. raspning

kolla upp tänderna med en veterinär eller kanske en hästtandläkare varje år är ju bara bra så att man inte "missar" nånting och man har mer koll på hästens mun då, men raspa ska man bara göra då det behövs. så bara för att man tar ut en veterinär för att kolla tänderna betyder ju inte att man måste raspa.. har sett att många skriver här på buke att deras veterinäres raspar bara för att de skall ha "gjort nånting" så att hästägaren blir nöjd.:crazy:
 
Sv: Ang. raspning

Hej!
Man ska inte raspa tänderna i onödan. Det finns hästar som har problem med sitt bett och behöver behandlas relativt ofta för att kunna fungera normalt. Detta gäller dock bara en liten procent av hästarna. Många hästtandtekniker som utbildat sig i USA har ett annorlunda sätt att se på hästtandvård. Vissa av dem ägnar sig t ex åt "performance floating" vilket i princip innebär att alla ojämnheter i hästens tanduppsättning filas ner. Detta är förkastligt ur fysiologiskt perspektiv men gör faktiskt att många hästar lättare accepterar betslet. TL är ganska ensam i sina teorier om att "less is more". Många andra duktiga hästtandläkare utomlands (nu snackar jag företrädesvis veteinärer och tandläkare knutna till de europeiska universiteten) står för ett mellanalternativ där t ex vassa emaljåsar (tandens ytterst mm, ej tuggytan) brukar jämnas till för att på så sätt undvika sårbildning i kindslemhinnan. Risken för sårbildning ökar när en häst arbetas (det är ffa nosgrimman (motsv på hackamore och sidepull) som trycker in kinden mot de vassa kanterna och orskar "skavsår") men även oridna hästar uppvisar dessa sårbildningar.

Jag kan nog tycka att det är ok att jämna till vassa emaljåsar eftersom munsår knappast är något eftersträvandsvärt för hästen. Kan man göra det bekvämare så varför inte? Bettet påverkas inte nämnvärt av detta och det finns heller ingen risk att man skulle skada tanden genom att t ex blottlägga pulpan - förutsatt att man vet vad man sysslar med!

Rena bettfel bör behandlas av veterinär eller TL, ej av hästtandtekniker som enligt djurskyddslagen är förbjudna att ge lugnande, ge smärtlindring, lägga bedövning osv. De har inte heller tillgång till exempelvis röntgen. Kirurgiska ingrepp (dit räknas vargtandsborttagning) ska utföras under bedövning av veterinär.

Det är viktigt att kontrollera hästens tandstatus med jämna mellanrum, t ex årligen. Även om det inte finns något att åtgärda kan man se om hästen har tryckskador efter betslet, om den har en tendens att övernöta de första kindtänderna mot betslet (kan kräva noggrann betseltillpassning) eller om övriga delar av utrustningen påverkar/interfererar negativt med munhålans delar. En noggrann undersökning med riktig belysning, sond och spegel avslöjar också begynnande tandlossning, foderinpackningar och karies i ett tidigt skede där behandling fortfarande är tänkbar.

Att låta någon utan att först ha gjort en noggrann undersökning raspa tänderna "rutinmässigt" tycker jag däremot är fel.
 
Sv: Ang. raspning

Min vet här utbildad av TL (känd tandläkare;) ) och hon är den som sköter mina hästars tänder. Det raspas inget...men, hästarna sederas och munnen genomlyses ordentligt med lampa och ev. hakar och sånt slipas bort med en liten fin slipmaskin. Tandytorna lämnas orörda. Detta görs ca 1 gång om året...oftare om problem finns...:cool:
 
Sv: Ang. raspning

Att slipa och raspa är samma sak. TL själv har inget emot att man använder manuella tandraspar istället för eldrivna, det är mest en bekvämlighetsfråga när man behandlar många hästar per dag. Sedan är det förstås stor skillnad på tandrasp och tandrasp, det behövs en ganska stor uppsättning för att kunna komma åt på exakt rätt ställen, instrumentet får ju inte vara så grovt att man behandlar hela tandraden istället för enstaka tänder.

Att använda eldrivna verktyg är alltså ingen kvalitetsgaranti. Jag ifrågasätter förstås inte din veterinär, jag vill bara påpaka detta eftersom jag vet att många tekniker med tveksam utbildning också använder maskiner. Skadan av en maskin i handen på en tandtekniker med otillräckligt kunnande kan bli tusen resor värre än den med manuella verktyg.
 
Sv: Ang. raspning

Min gamling (25 år:love: ) kollas och ev raspas 1 gång per år av min hemmavet (haft samma i ca 8-9 år nu:bow: )samtidigt som han vaccineras mot influensa och hälsokollas.
 
Sv: Ang. raspning

Kollar våra hästar om dom behöver raspas samtidigt som vi vaccinerar dom och om dom sliter rätt så raspas dom inte.
 
Sv: Ang. raspning

Min häst, som jag köpte som 18 åring hade redan då dåliga tänder, tyvärr har tidigare ägare låtit raspa dem årligen vilket har gjort att det inte finns så mycket kvar till tänder nu när han är 25. I och för sig är det verkligen inget att klaga på om det är lite tandproblem på en så gamal häst, det är synd bara att det är människor som sett till att det blivit så. Vilket min nuvarande veterinär hävdar är fallet i alla fall.

Men jag kollar mina hästar 1 gång per 1,5 år ungefär, inga brukar ha problem. Då ber jag en veterinär med särskilt tandutbildning kolla. Han raspar inte ofta, särskilt inte på hästar över 10, och det tänker jag är bra.
 
Sv: Ang. raspning

;)
TantEster skrev:
Att slipa och raspa är samma sak. TL själv har inget emot att man använder manuella tandraspar istället för eldrivna, det är mest en bekvämlighetsfråga när man behandlar många hästar per dag. Sedan är det förstås stor skillnad på tandrasp och tandrasp, det behövs en ganska stor uppsättning för att kunna komma åt på exakt rätt ställen, instrumentet får ju inte vara så grovt att man behandlar hela tandraden istället för enstaka tänder.

Att använda eldrivna verktyg är alltså ingen kvalitetsgaranti. Jag ifrågasätter förstås inte din veterinär, jag vill bara påpaka detta eftersom jag vet att många tekniker med tveksam utbildning också använder maskiner. Skadan av en maskin i handen på en tandtekniker med otillräckligt kunnande kan bli tusen resor värre än den med manuella verktyg.


Måste bara få säga några ord...
Jag tycker inte att slipa och raspa är samma sak, men det kan man ju se på olika sätt och jag vet att TL inte använder någon slags rasp överhuvudtaget. Bara för kännedom! TL raspar inga hästar och använder där med varken manuella eller eldrivna tandraspar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 192
Senast: MML
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 147
Senast: Astrid1
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 848
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp