Ang. nödropet som cirkulerar på facebook (200 hästar omhändertagna)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ang. nödropet som cirkulerar på facebook (200 hästar omhändertagna)

Jag tycker det är kanon när FB används för bra syften, men alla dessa utdaterade nödrop och påhittade saker som florerar förstör en hel del.

/Migo

:bow: Håller med, blir sanslöst trött på allt som snurrar runt emellanåt. För att inte tala om systerveckor, skostorlekar, var man lägger väskan osv... *spysmiley*

Hej

Jag såg på Google att detta ryktet givetvis spridits in även här. Våran info@kattjouren.nu är fylld med frågor så är våran fb.

Detta svaret har vi givit till alla

Detta är inte utlagt av Kattjouren utan däremot så har det lagts ut i god mening av en stor djurvän.
Troligen så bygger det på http://hd.se/bastad/2011/10/03/hastar-maste-stodutfodras/
och sen rykte och skvaller som gått på forum och nätet. Men det är ej utlagt av Kattjouren. Däremot så undersöker vi förståss saken.
Men vi är kattmänniskor så vi har inte dessa kontakter, tyvärr. Så vi har inga svar att ge.
Däremot så har vi tagit bort alla frågor från kattjourens sida då det tar all fokus från våra katter vi försöker rädda

Tack för att du mailade och frågade. Önskar jag hade bättre svar att ge men i nuläget inte ,då våra kontakter gäller katter.

Ha en fortsatt trevlig kväll

Jag hoppas detta gör att ni får lite svar. Jag kollade även på nätet och bilden är från Texas var vad jag fann.

Då Kattjouren enbart är ett nätverk av djurälskande personer som gör allt ideellt för att hjälpa katterna. Så har många av oss ej ens träffats på riktigt. Utan täcker hela Skåne och har kontakt per telefon, mail mm.
Givetvis så kommer vi ju att undersöka detta då vi är ju djurvänner.

Jag ville bara ni skulle veta detta så därför blev jag medlem här.

Vänliga Hälsningar
Susanne

KL

Visst är det bra med engagemang för lidande djur, men texten på djurskyddet.se´s sida andas fjortisvarning, samma med en del andra artiklar på den sidan, synd.

..................................

Anmälan löd precis så som i ditt sista exempel "hästen har så långa tår att de pekar uppåt så man ser sulan och hästen tvingas gå på ballarna".
Hästen ser efter två års tid likadan ut, (ibland bryts hovväggen av och de är då inte lika långa bara söndertrasade) Den hade dessutom förra vintern samma ensilagebale hela vintern, liten shettis/6oo kg hösilagebale. Ägaren hänvisar till att ponnyn är gammal 28 år och att den har en hovsjukdom som gör att hovarna växer fort och uppåt :mad: Men efter två anmälningar från mej och en annan kvinna utan att det åkte ut någon inspektör så skiter vi nu i det. Synd om hästen men orkar faktiskt inte tjata ut någon som inte vill åka, och ja de skyller på underbemanning varje gång vi ringt.

Ja det klart. Dom är väl ute och jagar folk som inte har hästpasset fastsytt på hästen.

Min reaktion var att den person som formulerat facebookmeddelandet kanske inte har så bra koll på vilka som går in i ett sådant här fall.

200 var de inte men väl minst 87 st...
Någon som vet vad det är för ras?

Ställer mig väldigt frågande till det där med kritiken mot hingstar i samma flock. Ålderskillnaden spelar inte in men väl personligheten hos hingstarna samt om de är uppfödda att gå med andra hingstar eller ej.

Finne en engelsk kvinna som studerar på just hingstar i flock och har resultat som visar på att hingstar inte alls mår illa av att gå med andra hingstar. Men vissa avelsindivider klarar inte av det.

Tror denna utlysning är gjord av katthemmet eller någon annan organisation och de har inte fullt lika bra koll som de vill.
Kan mkt väl hända att hästarna kommer bli omhändertagna men kanske inte så spontant som katthemmets personal (en ur personalen?) tror.

Även jag funderade/reagerade på sanningshalten i det. Dels för det är en 'lånad bild' som inte är från det aktuella fallet, dels för hur många finns det egentligen som har 200 hästar? Och varför skulle ett katthem övht bli inblandat på minsta vis för?

Dessutom 'Länsstyrelse m.m', så det är inga m.m. utan det är Länsstyrelsen som omhändertar, med handräckning av polis om så krävs. Och LST placerar knappast ut vanvårdade, omhändertagna hästar till 'kreti och pleti' förmedlade vi ett katthem... Dessutom borde 200 hästar vanvårdade såpass och omhändertagna/ska omhändertas snarast såfort platsbrist är löst gett tidningsrubriker...

För övrigt brukar väl Länsstyrelsen vara väl bekanta med SHV och deras arbete, känns ju rimligare att dom kontaktas än ett katthem.

Jag gissar att det är katthemmet som "hittat" problemet och anmält och nu känner sig delaktiga. Med eller utan rätt. De kan mkt väl vara så att de är delaktiga och har ett samarbete.

Tom SHV kan ha svårt att ta emot 87 hästar.

Jag är en av dem som inte ser någon upprörande mager häst, den är tunn men absolut inte urmusklad (fin över rumpan). Det är trots allt inte ovanligt att (om) unghingstar rasar runt så de ser ut som spjälstaket. När musklerna börjar matta av, då är det dock fara å färde.

Vill bara hålla med här, min unghäst har nästan sett ut sådär ibland trots i princip fri tillgång på hö och extra kraftfodergiva. Ibland brakar de iväg så på höjden att allt inte hinner med.

Tänkte faktiskt också på det. Folk är ofta så snabba att bara haka på drevet (menar inte just här i tråden, utan mer i allmänhet) och skrika DJURPLÅGERI utan att ta reda på alla fakta först.
Samtidigt kommer många undan som verkligen plågar sina djur.

Hur det är i det aktuella fallet vet väl ingen här säkert?

Håller med dig.

Jag var inne på SHV-s facebooksida för ett tag sedan och försökte förklara just detta men oj vad vissa då gick till attack.

Det var en tjej som lagt upp info samt bilder på ett par varmblodshästar som hon ville "rädda". Det var ett digivande sto som var mager. För mager för att det skulle vara ok men hon fick även information om att digivande ston kunde gå ner i vikt om fölet tog all näring och att det inte gick att fodre upp stoet eftersom det då bara gav ännumer till fölet som då riskerade att bli för fet. Fölet såg välnärt ut.

Tjejen som lade upp detta på SHV- facebooksida ville dock inte lyssna på några sådana tankar utan skrev att det var fruktansvärt att man accepterade att digivande ston kunde se ut såhär.
Kan vara så att det Går att göra ngt åt digivande ston som blir magra men det var inte så att det var där fokusen var utan fokusen var på att Hon skulle rädda hästarna och få med sig hem åtminstone en av stona (det mest undernärda?)...

Jag tyckte hon verkade lite för på, så jag kikade på hennes facebooksida (som var öppen med information om allt om henne). Visade sig att hon själv tränade travhästar och jag fick känslan av att hon mer var ute efter ett sto med bra stam till billig peng och därför drev på så hårt...

Jag blir alltid så skeptisk till att någon drar igång att rädda en häst och sen absolut ska ha den själv och inte kan tänka sig att någon annan ska ha den...

edit:

Vill inte på något sätt försvara vanvård, men det är viktigt att förstå att alla tunna hästar behöver INTE vara dåligt skötta.

Precis!

Och om man då avvänjer fölet så snart det är möjligt för att få upp vikten på mamman till en acceptabel nivå - då kan man ge sig på att någon har synpunkter på "det stackars fölet som blev så tidigt avvant, och med tanke på hur mager den stackars mamman är kommer väl fölet snart se likadant ut". Damned if you do and damned if you don't liksom..

Kompisen hade just ett sånt där sto. Vräkte i henne mat, stoet såg ut som ett spjälstaket, fölungen som en köttbulle. De försökte först få bukt med det genom att stödmata fölingen för den skulel dia mer (det visste ju redan 'de gamla hästgubbarna' att är stoet mager trots tillräckligt med mat och fölet runt - så mata fölet för att få hull på stoet). Det hjälpte dock inte och tillslut fann de faktiskt ingen annan råd än att avvänja fölet vid 4 månaders ålder. När fölet var 5 månader var mamma i acceptabelt hull (om än tunn, men inte spjälstaket) och fölisen med. Men det krävdes att det blev slut på digivningen/mjölkproduktionen för det...

Har ett liknade sto hemma i stallet,
6kg krafft fick hon på betet men var lika tunn ändå.
Nu börjar fölet vänjas av och damen går upp i vikt igen.

Min kompis har varit i komtakt med Länsstyrelsen per telefon och det är som vi misstänkt, det är ett påhitt alltihop.
Deras största fall just nu är det på Bjäre med 87 hästar och det är inte tal om omhändertagande utan föreläggande om utfodring mm och så följer dom upp om några veckor.

*kl*
Dom har gått ut på radion att det inte är sant det finns inga hästar öht som ska omhändertas i skåne.

Ja jag tycker också det är lite För ofta det blir hetsjakt utan att man egentligen har all fakta.

En häst kan, som sagt, vara mager av en förklarlig anledning. Men just på sådana sidor som SHV/Djurens rätt mm så är det för många privatpersoner som inte har den insikten. (Det ska ju så klart inte den föreningen ansvaras för).
Och i just detta specifika fall låg dte ute bilder på hästarna samt info om vilket landskap hästarna fanns i. Kikade man på sidan till hon som lagt upp det fick man tom vart hästarna stod...

Hästokunniga kompisar hejjade på henne i facebookloggen och sa att hon var så duktig som kämpade för dessa hästar.
Och ja, det kanske ÄR så att de blir undernärda men jag anser att man ska ha mer fakta och bevis att gå ut med, spciellt då länstyrelsen gjort flertalet kollar och de inte gett honom varken vite eller funnit orsak till omhändertagande.
Kan mycket väl vara så att de är underbemannade och inte har tid, men om det faktist är så att hästens ägare har koll på problemet och en långgående plan för hur denna ska få bukt med problemet så är det ju inte ok att hänga ut någon på detta sätt på facebook! (eller på annat sätt)

*kl*
Dom har gått ut på radion att det inte är sant det finns inga hästar öht som ska omhändertas i skåne.

:rofl: Förlåt men nu blir jag lite skrattfull!

Att en person ska orsaka så mycket oreda genom att vilja vara snäll att de går ut och säger på radio att det inte är sant! :D

:rofl: Förlåt men nu blir jag lite skrattfull!

Att en person ska orsaka så mycket oreda genom att vilja vara snäll att de går ut och säger på radio att det inte är sant! :D

Tror att länstyrelsen ville få lite lugn och ro från alla samtal ;):D

Tänk vad mycket som hade stannat som en storm i ett vattenglas om folk bara hade varit lite källkritiska och tagit reda på fakta innan man delar både det ena och det andra på nätet.

Bor inte så långt ifrån personen du skriver om.Och jag ska säg med en gång att jag inte har någon som helst kontakt med vederbörande alls.Men hon fick stora rubriker (lokaltidningarna)när hon "räddade" en lite mer känd travare och tränade upp denna.Så jag tror och har förstått att hon rider lite på den vågen fortfarande samt är väl media k*t...Personerna som hejjar på henne är av samma skrot och korn och tyvärr tillhör dom "vi kan,vet allt"...

200 var de inte men väl minst 87 st...
Någon som vet vad det är för ras?

Welsh cob. Jag har sett dem sommartid under flera års tid, i diverse olika hagar (naturbeten) på olika ställen på Hallandsåsen. Nu har jag inte varit inne och detaljstuderat alla, men de jag ha sett har sett välmående ut.

För 5-6 år sedan hade samma ägare 160 hästar, men tvingades av länsstyrelsen att dra ner på antalet eftersom det inte fanns stall/ ligghallar så det räckte. Och det har, åtminstone under en period, varit en viss skärpning i hästhållningen.

Då kanske min "känsla" inte var helt fel då!
Googlade aldrig hennes namn och hon började senare gå till personangrepp så jag la ner det hela, la också en av personerna som var på dagisnivå på ignore... :S
Fick kommentarer av en annan att jag som var så jävla ensam inatt skulle inte sitta och skriva en massa (typ), att jag skulle krypa ner under den sten jag kommit upp ifrån osv. Blev lite full i skratt ang ensamhet, h*n som skrev så till mig svarade lika mkt. var h*n också ensam då eller!? :rofl: (Jag var fö. inte ensam i lägenheten utan sambon satt bredvid och myste vilket gjorde det hela Änmer roligt...)
Skrev ett lite drygt svar tillbaka på det om stenen (erbjöd henne tillbaka sin plats som hon just lämnat typ) men tog bort det, ville inte egentligen sjunka till den nivån själv. :p
Jag fick detta bemötande för att jag på saklig nivå ifrågasatte vad de hade för avelskunskap som gjorde att de kunde bedöma hur ett digivande sto skulle se ut och huruvida de hade kunskap att avgöra om det verkligen aldrig förekom att digivande ston gick ner så mkt i hull. Jag frågade även upprepade gånger vad dom tyckte att man skulle göra för stoet för att få upp det i hull Om det nu var så att hon inte fick för lite mat utan att fölet fick all näring. Jag fick inget svar på detta utan de undvek att svara... Smarta, svarar man inte kan man inte svara fel... :crazy: :idea:

Under hela debatten klargjorde jag att det fanns en möjlighet att hästarna Var undernärda och att det faktist handlade om vanvård men att det samtidigt kunde finnas andra orsaker...

Sen lämnade jag den debatten eftersom jag kände att dessa två personer nog inte var helt och hållet välmående i mognadsåldern... :grin:

Bor inte så långt ifrån personen du skriver om.Och jag ska säg med en gång att jag inte har någon som helst kontakt med vederbörande alls.Men hon fick stora rubriker (lokaltidningarna)när hon "räddade" en lite mer känd travare och tränade upp denna.Så jag tror och har förstått att hon rider lite på den vågen fortfarande samt är väl media k*t...Personerna som hejjar på henne är av samma skrot och korn och tyvärr tillhör dom "vi kan,vet allt"...

Senast ändrad:

Kan ju hända att h*n har för mkt hästar och visst är det ju bra då om h*n får hjälp med tex fodervärdar.
Men det ska ju inte basunas ut att de ska omhändertas!

Nyfiket... kan du PMa över om det gäller en viss uppfödare som jag tror att det kanske kan vara!?

Welsh cob. Jag har sett dem sommartid under flera års tid, i diverse olika hagar (naturbeten) på olika ställen på Hallandsåsen. Nu har jag inte varit inne och detaljstuderat alla, men de jag ha sett har sett välmående ut.

För 5-6 år sedan hade samma ägare 160 hästar, men tvingades av länsstyrelsen att dra ner på antalet eftersom det inte fanns stall/ ligghallar så det räckte. Och det har, åtminstone under en period, varit en viss skärpning i hästhållningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka