Ang. nödropet som cirkulerar på facebook (200 hästar omhändertagna)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ang. nödropet som cirkulerar på facebook (200 hästar omhändertagna)

Jag tänkte samma sak, det är så dåligt skrivet att det omöjligt kan vara sant. Dessutom är sociala medier ett bra kommunikationsredskap många gånger, men i sådana här sammanhang är det inte direkt pålitligt eller lämpligt.

Fast det behöver ju inte vara djurskyddet därnere i skåne som cirkulerar på FB, kan ju bara vara en liten person som ville *hjälpa till*..Har ju hänt förut på FB. Men å andra sidan läste jag att Länsstyrelsen där nere tydligen fått ganska mycket kritik förut i olika ageranden. Och man ska ju heller inte bara *tro* att bara för länsstyrelsen kollat över ett fall så ska det vara bra med det. Dom om något är väl starkt underbemannade samt många gånger inte ens åkt ut och kollat upp saker när folk anmält. Jag menar, dom är inga felfria myndigheter trots dom heter länsstyrelsen.

Tycker du verkligen de verkar ha koll på läget?
Hästen på bilden ser ju inte ut att må så bra i alla fall. http://tidningen.djurskyddet.se/2011/10/misskotta-hastar-utan-mat-och-vatten/
Den är ju klart vanvårdad i mina ögon i alla fall.
Har själv erfarenhet av länstyrelsens flathet vid anmälan. Hästen står ju upp var kommentaren, då gör vi inget. Räddningen var att den kom till ett nytt stall.
Har även anmält en shettis som hade så långa hovar att den inte kunde gå. Då sket de i att ens åka ut och titta.
När jag ringde igen och frågade hur det gått sa de att de inte hade fått in någon anmälan :confused:
Mannen jag pratade med första gången hade inte ens brytt sig om att skriva en anmälan.
Så går det till i Blekinge i alla fall.

Jättetråkigt att man inte ens skrivit ner din anmälan, det är inte bra! :( Sådant bör man ta med chefen för djurskyddet på aktuell Länsstyrelse. Och det finns även handläggare som uttrycker sig "klantigt". Men, att en anmäla prioriteras bort kan mycket väl bero på VAD som står i anmälan, hur anmälaren har uttryckt sig. "Hästen har långa tår" alt, "hästen har så långa tår att de pekar uppåt så man ser sulan och hästen tvingas gå på ballarna". Många Länsstyrelser är så hårt ansatta av anmälningsärenden att det är hårdprioritering som gäller. Och då kan det vara detaljer i anmälan som är avgörande för om det ska bli en kontroll eller inte.

Hur vet du att hästen på bilden är vanvårdad genom att titta på bilden? Ja, den är mager men bilden avslöjar ju inte VARFÖR den är mager. Det kanske är en häst som varit sjuk? Det kanske är den enda hästen av 80 som ser ut så....och den bilden är ju då mest spektakulär att ha med i tidningen för att få läsare. Att Djurskyddet säger att hästarna inte har mat/vatten behöver ju inte heller stämma. Djurägaren kanske fodrar portioner till hästarna på märkliga tider när ingen är där och ser. Hästar måste inte ha fri tillgång till vatten, hästarna kanske får vatten men dricker upp det innan någon är där och kan se det?

Jag säger naturligtvis inte att det är så här, men det finns inte alltid bara en sida av historien...

Visst kan det vara så, men det gör ju inte att uppgifterna stämmer ändå.

Djurägaren har i medierna besvarat kritiken med bland annat:
(OBS att jag inte tar ställning för någon sida, jag vet ju 'inget om det' så att säga)

Enligt honom var det inte avsaknad av vare sig vatten eller mat som gjorde att ett par hingstar magrade kraftigt under sommaren. Det var i stället rangordningen i flocken som rubbades i och med att ledaren togs hem.

– Då fick vi ett gäng fotbollshuliganer, säger hästägaren och beskriver hingstflocken som mycket stökig, vilket gjorde att de inte fick ro att äta utan maten som lades ut blev förstörd.

[..]

När det gäller hovarna, säger hästägaren att de verkar hovar (ser efter hästarnas hovar) efter ett rullande schema, men att det så här i slutet på sommaren kan vara någon som har lite för långa hovar.

http://hd.se/bastad/2011/10/03/hastagaren-svarar-pa-kritiken/

Sen är det ju en ytterligare komplicerande faktor att t ex en häst som anmälare X ser på måndagen, den kan vara borta och/eller åtgärdad 2 v senare när LST gör sitt besök. Dvs ingendera parten har fel, varken anmälaren som t ex säger att en häst har så långa hovar att den knappt kan gå, eller LST som vid sitt besök 'bara' fann andra hästar med hovar i acceptabelt skick.

Alla LST handlingar är för övrigt offentliga, och kan begäras ut med hjälp av diarienumret som de dessutom kan och ska bistå med. Så vill man t ex se hur det gick med 'sin anmälan' kan man begära handlingarna och läsa själv. Visst kan LST blåljuga i sina papper men det tror jag händer rätt sällan.

Hur vet du att hästen på bilden är vanvårdad genom att titta på bilden? Ja, den är mager men bilden avslöjar ju inte VARFÖR den är mager. Det kanske är en häst som varit sjuk? Det kanske är den enda hästen av 80 som ser ut så....och den bilden är ju då mest spektakulär att ha med i tidningen för att få läsare. Att Djurskyddet säger att hästarna inte har mat/vatten behöver ju inte heller stämma. Djurägaren kanske fodrar portioner till hästarna på märkliga tider när ingen är där och ser. Hästar måste inte ha fri tillgång till vatten, hästarna kanske får vatten men dricker upp det innan någon är där och kan se det?

Tänkte faktiskt också på det. Folk är ofta så snabba att bara haka på drevet (menar inte just här i tråden, utan mer i allmänhet) och skrika DJURPLÅGERI utan att ta reda på alla fakta först.
Samtidigt kommer många undan som verkligen plågar sina djur.

Hur det är i det aktuella fallet vet väl ingen här säkert?

Jag är en av dem som inte ser någon upprörande mager häst, den är tunn men absolut inte urmusklad (fin över rumpan). Det är trots allt inte ovanligt att (om) unghingstar rasar runt så de ser ut som spjälstaket. När musklerna börjar matta av, då är det dock fara å färde.

Jamen precis. Även tex äldre avelshingstar kan falla ur rejält under betäckningssäsongen, spelar ingen roll hur mycket man tillskottsfodrar om hingsten kutar av sig allt i hagen. Likaväl kan gamla digivande märrar se rätt skruttiga ut efter en lång sommar med föl.
Vill inte på något sätt försvara vanvård, men det är viktigt att förstå att alla tunna hästar behöver INTE vara dåligt skötta.

Dessutom är det generellt farligare för hästar att vara för feta än för magra...men hur ofta blir någon anmäld för att dom har tjocka hästar?

kl

Jag är också en av dem som tyckte det var ett märkligt meddelande/upprop på FB. Det var en hel radda med saker som jag reagerade på, t.ex. varför skulle ett katthem stå som kontaktpersoner...? Förutom språk, informationsinnehåll, val av bild etc.

Så jag mailade länsstyrelsen så får vi se vad de kommer tillbaka med för svar.

Senast ändrad:

Kl

Såg detta på facebook innan, men allt har försvunnit? Eller bara min fb som cpar?:p

Många som delat har nog raderat det, då syns det ju inte mer i din profil om inte du i din tur delat det också. Eller så är själva ursprungsinlägget borta också, är ju svårt säga - tas det bort försvinner ju alla delningarna med.

*kl*

Nåt som jag funderade på var om det är så att ägaren vill ha ut hästarna till folk så denne kommer ner i "rätt" antal.. Jag vet flera som mailat med telefonnummer till folk som har lösdrifter osv till katthemmet..

Det verkar onekligen bortplockat!:banana:

Jag tycker det är kanon när FB används för bra syften, men alla dessa utdaterade nödrop och påhittade saker som florerar förstör en hel del.

/Migo

Enligt artikeln jag citerade säger ägaren själv att h*n har plats för alla hästarna, men en lösdrift är i en grannfastighet och kom därför inte med i godkännandet.

Sant eller ej låter jag vara osagt.-

KL

Inlägget är borttaget från fb, jag har mailat både kontaktpersonen i inlägget och länsstyrelsen.

Japp verkar som inlägget är borta. Jag har också mailat personen som postade inlägget ursprungligen och ställt en hel del undrande frågor.

Okej, frågade precis min kompis vart hennes inlägg var (ville läsa det). Men det var borta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka