Ang. nödropet som cirkulerar på facebook (200 hästar omhändertagna)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sophia_

Trådstartare
(Osäker på kategori och prefix.)

Är det någon som vet ngt om sanningshalten i detta?
Jag kanske är fel ute men känner mig skeptisk till denna efterlysning.

Det kopieras runt en bild (som inte ens är från Sverige) på facebook av en extremt undernärd häst och följande text:

NÖDROP! Vi har ett fall med 200st undernärda hästar i NV-skåne. Länsstyrelse mm ...är klara att börja ta in dem men vi är en kattförening och har svårt att hjälpa så många hästar. Kan ni dela och snälla leta i varje vrå om ni eller någon ni känner har en plats eller lösdrift för någon snart död häst. Ni kan gärna maila mig vid intresse eller har frågor på xxx@xxx

Tycker det låter så konstigt alltihop. "En snart död häst"... ?
Ska verkligen extremt undernärda hästar skickas ut på lösdrifter runt om i landet? Varför skulle en kattförening engageras i fallet?

Funderar på att maila till den angivna adressen och höra mig för, men tänkte kolla här först.

Senast ändrad:
Sv: Ang. nödropet som cirkulerar på facebook (200 hästar omhändertagna)

Jag såg det precis jag med och undrar hur stor sanningshalten i det är. Hästen på bilden borde ju avlivas omgående enligt mig.

Precis efter att jag läst det här delade en kompis bilden på fb! Någon har frågat ang att bilden inte är från Sverige, då svarar hon som lagt upp den från början såhär:
Neh, detta är en allmän bild för att man ska kunna dela. av sekretess kan vi inte gå ut m bilder. Men detta är sanningsenlig/förbättrad bild av hur de har det. Supergulligt att ni försöker hjälpa till =)
Men jag funderar också om det verkligen kan stämma, 200 hästar?!

Har absolut ingen aning men det låter sanslöst tycker jag, man kan ju åtminstone hoppas att det inte är sant. Hästar i det skicket på bilden är ju absolut inte i skick att blandas med andra hästar hursomhelst, om de inte avlivas är det ju enormt mycket arbete att "göra häst av" dem, en "snart död häst" borde man rimligtvis avliva snarast.
200 hästar i det skicket i samma område låter ju helt vansinnigt, 200 hästar är otroligt många hästar, men, frågan är varför man hittar på något sådant?

Precis efter att jag läst det här delade en kompis bilden på fb! Någon har frågat ang att bilden inte är från Sverige, då svarar hon som lagt upp den från början såhär:

Men jag funderar också om det verkligen kan stämma, 200 hästar?!

Jag såg också hennes svar. "Sanningsenlig/förbättrad bild" - är det sämre än så där så finns väl knappast någon räddning för hästarna.

Mina vänner delar hej vilt, ingen verkar tänka ett steg längre. Förvisso är det väl kanske som en person sa, "hellre dela en gång för mycket när det gäller sånt här," men nog undrar man över seriositeten i detta.

Även jag funderade/reagerade på sanningshalten i det. Dels för det är en 'lånad bild' som inte är från det aktuella fallet, dels för hur många finns det egentligen som har 200 hästar? Och varför skulle ett katthem övht bli inblandat på minsta vis för?

Dessutom 'Länsstyrelse m.m', så det är inga m.m. utan det är Länsstyrelsen som omhändertar, med handräckning av polis om så krävs. Och LST placerar knappast ut vanvårdade, omhändertagna hästar till 'kreti och pleti' förmedlade vi ett katthem... Dessutom borde 200 hästar vanvårdade såpass och omhändertagna/ska omhändertas snarast såfort platsbrist är löst gett tidningsrubriker...

200 undernärda hästar?? Låter mysko, hade det varit sant skulle det stått nån annanstans oxå, sånt sprids fort, det kan orimligen gått så pass långt.

Men det handlar ju om 87 hästar, varifrån kom 200 st? 87 är ju mkt det med, känns lite fånigt att dra till med en siffra bara för att.

Länsstyrelsen beslutar bara, det faktiska "hämtandet" av djuret/djuren ligger på polisen. Sedan är djuren polisens ansvar att sköta tills dess att Länsstyrelsen beslutar vad som ska hända med dom (överlåta/sälja/avliva). Polisen ska sedan verkställa även detta beslutet. :)

Hur vet man att det är dom hästarna?

*kl*

Tycker också att det verkar konstigt. 200 hästar till att börja med, och i det skicket???
Dessutom är det inte bara att placera ut hästar i det skicket hos alla som har "en plats eller lösdrift" - en häst i det skicket som på bilden behöver omedelbar veterinärvård, dropp osv och man kan inte börja proppa i den mat hur som helst. Man måste kolla parasitstatus och behandla försiktigt osv.

Det kräver kunskap, dygnet runt vak, veterinär och kostar mkt pengar, något som man nog inte kan räkna med att någon annan kommer betala...

Länsstyrelsen beslutar bara, det faktiska "hämtandet" av djuret/djuren ligger på polisen. Sedan är djuren polisens ansvar att sköta tills dess att Länsstyrelsen beslutar vad som ska hända med dom (överlåta/sälja/avliva). Polisen ska sedan verkställa även detta beslutet. :)

Danke! :bow:

Hur vet man att det är dom hästarna?

*kl*

Tycker också att det verkar konstigt. 200 hästar till att börja med, och i det skicket???
Dessutom är det inte bara att placera ut hästar i det skicket hos alla som har "en plats eller lösdrift" - en häst i det skicket som på bilden behöver omedelbar veterinärvård, dropp osv och man kan inte börja proppa i den mat hur som helst. Man måste kolla parasitstatus och behandla försiktigt osv.

Det kräver kunskap, dygnet runt vak, veterinär och kostar mkt pengar, något som man nog inte kan räkna med att någon annan kommer betala...

Precis! :bow:

För övrigt brukar väl Länsstyrelsen vara väl bekanta med SHV och deras arbete, känns ju rimligare att dom kontaktas än ett katthem.

Har inte sett detta på facebook (kommer heller inte in..gör någon annan det nu i kväll ? )..MEN hittade att en man i NV skåne /bjärehalvön fått föreläggande av länsstyrelsen att stödfodra sin hästar. Han har tillstånd för 66 hästar, men hade vid inspektion 87 st. De flesta var undernärda samt dåliga hovar. Kan det vara denne kanske och att det sedan tummats lite på sanningen som alltid på FB ?

Om man nu startar en sådan grupp, borde man inte hänvisa mer specifikt till vilken gård det gäller, så att man själv kan kolla upp fakta?

Och sen att det är en kattförening, sen när började de involvera undernärda hästar???

Nej jag tror inte på detta.

Tycker du verkligen de verkar ha koll på läget?
Hästen på bilden ser ju inte ut att må så bra i alla fall. http://tidningen.djurskyddet.se/2011/10/misskotta-hastar-utan-mat-och-vatten/
Den är ju klart vanvårdad i mina ögon i alla fall.
Har själv erfarenhet av länstyrelsens flathet vid anmälan. Hästen står ju upp var kommentaren, då gör vi inget. Räddningen var att den kom till ett nytt stall.
Har även anmält en shettis som hade så långa hovar att den inte kunde gå. Då sket de i att ens åka ut och titta.
När jag ringde igen och frågade hur det gått sa de att de inte hade fått in någon anmälan :confused:
Mannen jag pratade med första gången hade inte ens brytt sig om att skriva en anmälan.
Så går det till i Blekinge i alla fall.

Instämmer, det är så det går till. Vi har vid två tillfällen köpt/övertagit sådana omhändertagna hästar, och då alltså från polisen. Dom är petiga med vart hästarna hamnar, så man blir noggrant uppkollad innan man får lov att ta över dom.

*kl* Att det skulle letas random nya hem via kattvänner på Facebook kan definitivt inte stämma...kopiera INTE utan försök hejda spridandet av såna dumheter :o

håller med, Länsstyrelsen handlägger ju ärendet fortfarande. "Nödropet" känns något uppförstorat (bara det faktum att det inte verkar handla om 200 hästar utan ett 80-tal).

Blir intressant att se utgången av ärendet, verkar ju inte vara en kanonbra hästhållning direkt :S Men det låter ju verkligen inte som att Länsstyrelsen tänker omhänderta hästarna i dagsläget utan har ålagt djurägaren att rätta till bristerna. Märkligt nödrop helt enkelt :crazy:

halvt kl

Undrar om det är någon från djurskyddsföreningen som försöker skapa opinion via fb, eftersom de anser att länsstyrelsen inte gjort tillräckligt än? Spånar lite...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka