Ang mögelost

B

bestatjejen

En lite fråga bara..

Vi har köpt en ost bricka med dessertostar. Det står att alla innehåller pastöriserad mjölk. Kan jag äta det med gott samvete? Är sååå sugen.

Sen kan jag passa på att be alla hålla tummarna för imorgon har jag BF äntligen:D

Sv: Ang mögelost

Nu är jag inte och har heller aldrig varit gravid (men jag har arbetat på hingsstation i flera års tid och handhavt mängder med dräktiga ston) men mögelost skulle jag nog akta mig för oavsett om den är pastöriserad eller inte.

Åtminstone skulle jag låta bli tills någon riktigt tillförlitlig person hävdar att det är ofarligt.

Om jag kommer ihåg rätt "ska" man inte äta mögelostar, även om dom är pastöriserade. Kolla på livsmedelsverkets hemsida för säkerhetsskull.

Nix. Mögelostar ska upphettas till minst 70 grader innan det äts. Även om de är gjorda på pastöriserad mjölk.
Tyvärr.

Det finns mycket man inte bör äta eller de rekommenderar att man inte äter! Jag gjorde så med gravad lax att ett par skivor vid tex jul, påsk och midsommar fick bli. Någon gång åt jag faktiskt lite brie ost! Det där måste var och en stå för själv, hur man verkligen känner! Vi som är födda under 60-80 tal har överlevt det mesta som våra föräldrar stoppade i sig, som värktabletter (Magnecyl) och jag tror inte de var så noga då med dessa produkter. Jag tror många är lite överbeskyddande när det gäller både mat och ungarna ska tex skjutsas överallt istället för att själva ta sig fram. Jag tror mer det är att man inte ska vräka i sig, men liten skiva av något av dessa någon gång under graviditeten tror jag inte är farligt alls. Du verkar ju ha BF snart så jag tror du kan äta tex en tunn bit brie ost med gott samvete.

Det finns mycket man inte bör äta eller de rekommenderar att man inte äter! Jag gjorde så med gravad lax att ett par skivor vid tex jul, påsk och midsommar fick bli. Någon gång åt jag faktiskt lite brie ost! Det där måste var och en stå för själv, hur man verkligen känner! Vi som är födda under 60-80 tal har överlevt det mesta som våra föräldrar stoppade i sig, som värktabletter (Magnecyl) och jag tror inte de var så noga då med dessa produkter. Jag tror många är lite överbeskyddande när det gäller både mat och ungarna ska tex skjutsas överallt istället för att själva ta sig fram. Jag tror mer det är att man inte ska vräka i sig, men liten skiva av något av dessa någon gång under graviditeten tror jag inte är farligt alls. Du verkar ju ha BF snart så jag tror du kan äta tex en tunn bit brie ost med gott samvete.

Ja "lite" listeria är väl ingen fara... :crazy:
Jag skulle inte chansa när det gäller mitt barns liv. Är man så nära BF behöver man ju inte ens vänta länge på att få äta igen, riskfritt.

Håller fullständigt med!

Jag hade inte kunnat leva med att mitt barn blev sjukt, skadat eller dog bara för att jag kände för att äta lite gravad lax eller mögelost...

Jag skulle faktiskt hellre ta ett glas alkohol än äta en skiva brieost (jag gjorde för övrigt inget av det under min graviditet).
Det första ger inga skador, det andra kan ge listeria.

Kontigt nog backar de flesta för alkhol men tycker det är o.k. med en skiva mögelost....

Vi som är födda under 60-80 tal har överlevt det mesta som våra föräldrar stoppade i sig, som värktabletter (Magnecyl) och jag tror inte de var så noga då med dessa produkter. Jag tror många är lite överbeskyddande när det gäller både mat och ungarna ska tex skjutsas överallt istället för att själva ta sig fram.
Fast det stämmer ju inte! Visst överlever vi som är födda under 60-80-talen, men vi har ju inte varit kända för att vara de friskaste precis. Allergier, speciellt astma, har ökat någonting enormt under våran uppväxt, precis som ADHD, damp och andra bokstavssjukdomar. Många fler är deprimerande än förut etc.

Att säga att vi som föddes under 60-80-talen skulle vara lika friska som de som föddes tidigare håller i alla fall inte jag med om.

Precis :/

Golden_Heart:

Överbeskyddande ?

Man har ju för 17 ett stort ansvar för ett nytt litet liv i magen.

Du har dock rätt, mycket av vad man vet idag är farligt visste inte våra mammor på 70-80-talet, men NU vet vi och vad man gör med den vetskapen är väl upp till var och en.

Jag skulle aldrig chansa med mitt lilla barn :/

Okej.... en sak är väl maten..... Jag minns från min graviditet att innan jag visste om drack jag ett par cider på helgen, aldrig så jag blev full eller något sådant. Sedan var jag försiktig med alkoholen mer. Enbart på nyårsafton lite nyårsskumpa. Ett par skivor gravad lax åt jag vid jul, nyår, påsk och midsommar. Brie ost åt jag tror jag bara en gång.
Jag menar mest att man är lite för överbeskyddande idag, när ungarna ska skjutsas för saker som de faktiskt kan själva ta antingen bussen eller cykla till.

jag har träffat många barnmorskor som sagt att dom aldrig hört talas om någon som fått listeria av mögelost. Åt det aldrig själv som gravid men vet FLERA som gjort det. På förlossningen gav dom mig en massa gravad lax. Är inte det aja-baja också?

jag har träffat många barnmorskor som sagt att dom aldrig hört talas om någon som fått listeria av mögelost. Åt det aldrig själv som gravid men vet FLERA som gjort det. På förlossningen gav dom mig en massa gravad lax. Är inte det aja-baja också?

I Belgien där det dräller av franska dessertostar (och egna :d ) så var det bara en speciell typ vi inte skulle äta. Jisses så sjuka franska barn skulle vara om man inte fick äta mögelost.

Där var det däremot superviktigt att alla grönsaker man åt var supersköljda och köttet genomstekt och sådant i själva matlagningen. Det tycks ingen reflektera över här (utom i cancervården).

Jag menar mest att man är lite för överbeskyddande idag, när ungarna ska skjutsas för saker som de faktiskt kan själva ta antingen bussen eller cykla till.

Men vad hade det med graviditet och mögelost att göra ? :)

Där var det däremot superviktigt att alla grönsaker man åt var supersköljda och köttet genomstekt och sådant i själva matlagningen. Det tycks ingen reflektera över här (utom i cancervården).

Jo då iaf på den MVC jag gick på togs det upp några ggr när vi samtalade om mat och jag har under hela graviditeten varit noga med grönsaker och kött ( all livsmedel jag stoppade i mig )

Att man kan få det är anledning nog för mig. Det här känns nära nog.

Liknande trådar

Gravid - 1år I mina papper står det att man ska undvika mögelost för det kan vara gjort på opsatöriserad mjölk. Men om det står att det ÄR...
Svar
10
· Visningar
3 147
Senast: Brandgul
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 053
Senast: Lotus
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 446
Senast: Och_Aye
·
Träning Jag håller just på att lastträna min häst. När jag köpte henne (11 mån sen) var hon panikslagen för transporten, hon reste sig och hade...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka