Ang. "mjölk" i juvret.

Michellan95

Trådstartare
Har precis uppäckt att Michelle faktiskt har "mjölk" i juvret och sökte lite här på buke. I flera trådar stod det att det var vanligt att ston som tidigare har haft föl kan ha så.
Är det så att de kan ha det även om de inte har haft föl eller har jag fått svar på mina misstankar att hon faktiskt har haft föl? :)

Sv: Ang. "mjölk" i juvret.

om dom kan ha mjölk även om dom aldrig fölat har jag ingen aning om. men en av pållarna här har haft ett föl i sitt liv, och det är nu 12 år sedan - hon har mjölk. även den gamla shettisen hade mjölk och va skendräcktig nästan varje år i 20 år efter att hon fått 4 föl dessförinnan.

Jag har känt Michelle i 7 år (ägt henne i 3 år) och under den tiden har hon inte haft några föl och hon är aldrig svullen i juvret. Av en slump när jag skulle känna om hon hade några bromsbett så kom det mjölk ;)

Tyvärr så kan jag inte kolla upp hennes förflutna mer än de här 7 åren och hon är 12 år idag. Fast jag misstänker ju att hon har haft föl och om det är så att bara ston som har haft föl och fölat kan ha mjölk, så behöver jag ju inte misstänka länger utan då vet jag :D

Ngn mer som vill göra sin röst hörd? :)

Jag vet en treåring som fick mjölk i sina juver, den hade inte haft föl.
Annars hade jag tidigare ett sto, som förut fått två föl. Hon fick mjölk i juvren så fort det började dyka upp grässtrån på våren.

Hallo!

Mitt sto har mjölk i sitt juver. Man ser liksom att det är lite svullet och om man drar lite längst spenen kmr det mjölk liknade vätska ur. Dem kan tydligen få det om dem haft föl, mitt sto har haft 5st :)

Så här står det om människor hos nätdoktorn ialla fall............

t.o.m. kvinnor som inte fött barn kan få upp en mjölkproduktion. Huvudsyftet brukar vara att det är ett bra sätt att knyta an, tillfredsställa sugbehov, ge trygghet osv... alla fördelar som amningen har! Att det sen också kommer bröstmjölk får ses som ett extra bonus! Det som krävs är egentligen "bara" ett barn som vill suga!

Så här fungerar det: Under graviditeten förändras brösten. Förändringar tar cirka 4-5 månader. För den som adopterar ett barn måste denna process ske under kortare tid. Det kan ta allt från 4 dagar till 6 veckor för dig att börja producera bröstmjölk. Brösten påverkas av hormoner som utsöndras när brösten stimuleras. Genom att stimulera bröstvårtan skickas signaler upp till hjärnan som då utsöndrar hormonerna prolaktin och oxytocin som styr mjölkproduktionen. I och med att brösten stimuleras kan deras storlek och form förändras. Utsöndringen av hormonerna kan också påverka humöret.

Så här förbereder du dig: Hyr gärna en elektrisk pump som kan pumpa båda brösten samtidigt. Att pumpa båda brösten tar så klart hälften så lång tid, men det ger också en bättre mjölkproduktion. Du behöver inte pumpa enligt ett schema. Gör det du kan. Om du har möjlighet att pumpa 2 gånger om dagen, gör det. Om du kan pumpa 1 gång om dagen på vardagarna, men 6 gånger på helgerna, gör det. Du kan också handmjölka hela tiden eller då du inte har pumpen till hands. Oavsett metod kommer bröstmjölken långsamt. De första dropparna som kommer är inte råmjölk, s k kolostrum, som bara produceras i samband med graviditet. Med tiden producerar du alltmer mjölk och kan även känna hur mjölkkörtlarna förändras, det kan sticka till eller ömma i brösten. Biologiska mammors bröstmjölk innehåller i början mer laktos (socker), fett och zink. När barnet trappar ner på amningen ökar istället halterna av natrium (salt), protein och järn. Adoptivmammans bröstmjölk följer samma mönster, fast baklänges, under tiden hon stimulerar fram sin mjölkproduktion.

Vad är då realistiskt att förvänta sig? En amerikansk studie från 1978 av 240 adoptivmammor med spädbarn fann att ungefär två tredjedelar av dem producerade tillräckligt mjölk efter 10-12 veckor av amning för att täcka 50-75% av barnets behov. Du kommer kanske aldrig att kunna producera tillräckligt mycket mjölk för att helt försörja ditt barn, även om det kan hända. Försök att inte nedslås om du "bara" får ut lite med pumpen eftersom en pump aldrig kan få ut lika mycket mjölk som ett barn som suger bra och har ett bra tag. Den främsta anledningen till att pumpa innan barnet kommer är för att påbörja förändringarna i dina bröst så att du kan börja producera mjölk. Artikel är hämtad från amningshjälpens hemsida. Fler artiklar i ämnet hittar du under www.amningshjalpen.se

Om du ska jämför hästar med människor lär du väl behöva någon som stimulerar mjölkproduktionen också. Michelle har ju inte direkt ngn som springer runt och tuttar på henne som kan stimulera att det rinner till mjölk i juvret.

Det är väl inte helt vit mjölk? Mitt sto har vitgenomskinlig mjölk och det beror på att hon har haft föl innan. Det är jättevanligt, alla hästar som hade haft föl i mitt förra stall hade "mjölk" i juvret. Men de kan också få det om de blir skendräktiga.

Min har inte haft föl och hon får grumlig "mjölk" varje sommar, hon är mellan varven rejält svullen i juvret och ingen har diat henne.

Det har dock blivit bättre med Temperemental och Hormonbalans. (Ungefär samma effekt på båda preparaten)

Skriver några rader på min egna knapp

Jag är inte ett dugg orolig över min häst utan tyckte det var lite spännande och kanske få svar på mina misstankar om hon har haft föl eller ej. Tyvärr så har det ju kommit fram att även ston utan föl har fått mjölk och jag få alltså fortsätta att leva i ovishet.

Min häst är heller ingen brunstig häst med svulllet juver utan hon ser ut som hon alltid gör och jag märker aldrig de gånger hon är brunstig. Min häst är en förklädd valack trots det att hon är sto och fux ;)

Tack alla som har svarat :bow: är det någon som vill säga något mer så det bara att skriva på i tråden

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 955
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 118
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 426
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka