Ang. miniskel och partella på föl

J

Jaba

HAr en bekants fölunge och sto hemma på bete.
Fölungen fick ingen bra start på livet då bakbenen inte bar sig. Efter 2 veckor kunda han ta sig upp själv för att dia.

Nu är han 2 månader gammal. För några veckor sedan upptäcktes en galla på höger bakknä. Vet som behandlade honom dom två första veckorna tyckte att man skulle ta plåtar men efter några dagar försvann gallan så inget gordes.
Nu för några dagar sedan blevhan halt i samband med att han gick ur hagen på samma ben. INgen galla kan synas.
Plåtar är tagna och domen blev partellaupphakning och miniskelfel. Hela benet ska enligt vet hoppat ur led så det har skaft sönder ledytorna? (inte säker på det sissta)
Finns det inget man kan göa åt denna lila krabat?
Vet tyckte att han skulle få sluta sina dagar.
VAd säger försäkringsbolagen om en ev titthålsoperation eller avlivning?
Det är ett varmblod och dom brukar ju inte få ut så mycket på sina försäkringar.

Sv: Ang. miniskel och partella på föl

Vad står det i försäkringsvillkorena ? Vad är det för bolag ? Vad är det för försäkring ? Patella kan ju opereras. Det heter Patella utan R.

Då det inte är mitt föl så vet jag inte vad det är för bolag, försäkring eller villkor.

Tyckte själv att det var lite konstigt när vet inte ansåg att det var något annat att göra än att avliva när man nu för tiden opererar och fixar till så väldigt mycket på hästar.
Desutom tycker jag att ju yngre dom är dessto bättre men det kanske är fel i detta fall.
Enligt vet skulle han inte ens duga som ridhäst men jag vet många ridhästar som till och med tävlar med patella (utan R):)

Är det skillnad på att operera ett föl och en vuxen häst?
Sämmre resultat?

Bakknät är en komplicerad led med många olika strukturer. Patellaupphakning är inte samma sak som att bakknät går ur led. Patellaupphakning beror för det mesta på att ett av bakknäts ligament är lite för långt eller för kort så att det glider ur sitt läge och hindrar knäskålen (patellan) att glida i sin fina fåra. Knäskålen fastnar i läget där benet är rakt och hästen kan inte böja leden. Om jag försöker tolka vad din veterinär sagt så var det något som brast i det läget så att brosk blev skadat och kanske någon ligamentstruktur. Det är alltså en mycket allvarligare skada än en vanlig patellaupphakning.

Om det kan opereras eller inte kan inte jag ha någon åsikt om, men om det skulle vara möjligt låter det som lång rehab och ingen vidare föltid för den lille krabaten. Även om det är möjligt att operera skadan är det prognosen och hästens värde som avgör vad försäkringsbolaget vill ersätta och vad ägaren vill utsätta hästen för.

Ok, då hänger jag med lite mer.
Det är inte min häst, vi har bara haft dom hemma på bete.

Nya plåtar är tagna i dag så vad dom gör åt den stackaren bestäms om några dagar.

Liknande trådar

G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 289
Senast: Boj
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·
Ekonomi & Juridik Jag ska försöka sammanfatta denna historia kort. Den 16 februari 2008 bytte jag mitt 4-åriga d-ponny sto mot en 5-årig...
2
Svar
21
· Visningar
2 919
Senast: jenny82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025