Ang. körlicens

Riley

Trådstartare
Har ett par frågor vad gäller "uppkörningarna" som krävs för att ta körlicens.
För det första, deltar man i valfritt ordinarie provlopp, dvs. får man välja lopp efter det tempo som passar ens häst bäst, eller brukar banorna anordna särskilda uppkörningslopp? Och om man har tillgång till tre hästar, är det då möjligt att köra alla tre i olika lopp vid varje tillfälle, och därmed avverka de där obligatoriska 15 loppen på en kortare tid än 15 veckor?

Sv: Ang. körlicens

Normalt brukar banorna ordna provloppskurser där enbart kuskar utan licens deltar, på 70-talet gick det till som du beskriver men numera är det under mera anordnade former.

Vad jag vet är det ingen bana i södra Sverige som har det så åtminstone.

Alltså är svaret på din fråga Nej, inte så vitt jag vet.

För det första, deltar man i valfritt ordinarie provlopp, dvs. får man välja lopp efter det tempo som passar ens häst bäst

Här i de norra banorna så deltar licenskuskar/ryttare i valfritt provlopp tillsammans med dom andra kuskarna, enda ändringen är att det är två extra provstareter i lopp där licenskuskar kör

Och om man har tillgång till tre hästar, är det då möjligt att köra alla tre i olika lopp vid varje tillfälle, och därmed avverka de där obligatoriska 15 loppen på en kortare tid än 15 veckor?

Vi har fått dom direktiven att 1 lopp/dag räknas. Däremot är det ingenting som säger att du inte kan köra provlopp varje dag om möjligheten ges, dvs du har måånga banor omkring dig som kör provlopp på olika dagar.

lite till och från surfar jag runt och svarar på det jag kan ;)
Ingen häst än, men det börjar suga :)
tur nån har saknat mig iaf...

klart jag har! :)
har du ingen på g då? fick nys om en 1åring idag en jag tackade nej har inte plats tid eller råd för en till just nu...

nilema skrev:
Här i de norra banorna så deltar licenskuskar/ryttare i valfritt provlopp tillsammans med dom andra kuskarna, enda ändringen är att det är två extra provstareter i lopp där licenskuskar kör
Hoppas att Rättvik och Romme räknas till de norra banorna då. :D

nilema skrev:
Vi har fått dom direktiven att 1 lopp/dag räknas. Däremot är det ingenting som säger att du inte kan köra provlopp varje dag om möjligheten ges, dvs du har måånga banor omkring dig som kör provlopp på olika dagar.

Ah, jag trodde bara provloppen på hemmabanan räknades. Men det verkar ju som det är olika bestämmelser överallt, så det är väl lika bra jag hör med min bana när det blir dags för kurs.

Eftersom det står att du kommer från Falun så antar jag att du ska gå kursen på Romme och där går det till så att det är särskilda licenslopp en dag i veckan (oftast tisdagar) under våren och det beror på hur många som går kursen hur många lopp det blir. Något år var det två sulkylopp och två montélopp och då kunde man ju vara med i samtliga om man ville och hade möjlighet till det.. Nej men då kunde du ju få två avklarade samma dag. Licensloppen här ska gå i ungefär 27-30-tempo, men det blir inte alltid så...:smirk:
Det är nog fritt att åka till andra banor och vara med i deras licenslopp om du vill det men jag tror Rättvik inte har kursen samtidigt som Romme (?) så det är väl hur långt man vill åka o.s.v...

Vad gäller tempot, menar du att det är Elitloppskörning eller A-ponnytider det drar åt istället? :smirk:

Jag hade väl tänkt gå kursen på Rättvik egentligen, hästen står närmare den banan. Men det verkar vara strul med både kursplanering och provlopp, så det kanske är lika bra man åker till Romme ändå, vore ju dessutom kanon om man har sån tur att det blir två lopp varje gång...

Elitlopps...:devil: Var med något lopp förut där de öppnade 14... Rekommenderar att ha en häst som tål gå lite och inte ta ut en treåring eller tidigare skadad under uppträning...
Har du både varm- och kallblod så delar dom upp det så ibland, men det beror helt på hur många som är med. Ja, har också hört att det är "lite rörigt" med Rättviks licenskurs..

Ett tips är att ta med fler hästar om du kan första gångerna för det brukar vara fler med då, såna som bara ska komplettera med något lopp och så...

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 076
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 318
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 401
Senast: juliag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka