Ang. Kolmården

T

Tummeliten

Har lite frågor ang. Kolmården. Ni som har valt det som avlivningssätt för era hästar.

Är det lång väntetid? Finns det nåt speciellt telefonnummer man kan ringa för att få lite svar direkt från Kolmården? (letat, men hittar inget)

Kräver dom pass eller hur funkar det? (antar att man behöver nån typ av ägarbevis.

Tacksam för alla svar jag kan få...

Mvh Tummeliten

Sv: Ang. Kolmården

Min kusin valde Kolmården och hon åkte in 2 dagar efter att hon talat med dem. Enligt henne var det lugnt fint och gick fort. Personalen var suverän och hon kommer göra det nästa gång någon av hennes hästar behöver avlivas. Jag kommer också åka dit då jag dels tycker det verkar bra och dels fyller en bra funktion.

Hon hade med sig pass med ägarbevis, om det behövs vet jag inte men det anses väl som självklart

Tillägg: Växeln 011-249000 så kopplar de dig vidare

Har lite frågor ang. Kolmården. Ni som har valt det som avlivningssätt för era hästar.

Är det lång väntetid? Finns det nåt speciellt telefonnummer man kan ringa för att få lite svar direkt från Kolmården? (letat, men hittar inget)

Kräver dom pass eller hur funkar det? (antar att man behöver nån typ av ägarbevis.

Tacksam för alla svar jag kan få...

Mvh Tummeliten

Jag tog bort 2 st i september och jag tyckte de var absolut proffs på att bemöta mig och hästen. Då var det lite väntetid, men de sa att man kunde ringa på måndagar om de får ett återbud. De tar emot på onsdagar runt kl 14.00.

Du behöver ha något slags identifikation på att hästen är din. Du behöver inte va med när de tar bort pållen. Det är bara och säga till. När vi kom dit så fick den som var först en lugnande spruta så hon blev lullig och sömnig. Sedan gick vi bort till platsen där de tog bort dem. Allt gick lugnt till!!!

När vi tog den andra fick han extra lugnande, inte för att han var stressad el något men för att han inte skulle behöva reagera NÅGOT på att hans fästmö låg där. Det var min avelshingst som vi tog sist. :cry:

Han var så lullig att de fick stötta honom i sidorna när vi gick dit till stoet.

Sedan var det hans tur och allt gick enl mig helt perfekt till. Utan några som helst problem!

Kan bara rekomendera detta till andra. Och gör gärna om detta istället för att välja andra alternativ. Det var inte bara ett jobb utan de var proffs och tänkte på allt.:(

Så jag har bara bra erfarenheter av detta hos Kolmården. Konstigt nog så kändes helt ok efteråt. Det var en lättnad över att det gick så bra, och smidigt på alla sätt.

Ring till deras växel så kopplar de dig vidare, tror det var mellan 8.30-9.30 som dom tog emot samtal, på Safariparken.

Styrkekram till dig.

KL

Kolmårdens service gällande hästslakt är avbruten och sker inte längre, stop ngngång i oktober.

Är det? vad synd, de var trevliga och proffsiga när jag följde med min kompis som tog bort sin häst förra sommaren.

Men va :devil:!!

Är detta ett fast beslut eller kan det hävas med andra rutiner tror du? Va sägs?

Varför?

Jag skulle nog tycka att det kändes bättre att köra dit hästen än att ta nödslakt hemma...

Konstigt beslut..har det med arbetsmiljö att göra alltså? Jag vet en annan djurpark som har ansökt om att få slakta hästar till vargflock,men det är inte helt klart ännu vad jag vet.Skulle nog bli klart snart förstod jag det som,men dom kan inte ta såna mängder av hästar som Kolmården.

Men....:devil:
Har lämnat en häst där och skulle inte tveka att göra det igen vid behov. Synd att inte den möjliheten finns längre.
Den 21:a oktober var vi där med jobbet "behind the scenes" och då gick vi över gårdsplanen och jag fick ett litet hugg i hjärtat. Guiden berättade att de slaktat hästar där samma dag.

/t

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: Red_Chili
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 510
Senast: Dentaku
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?