Ang. Klippa Man.

L

LillwalleN

Hej, Det är så att min häst har en jätte konstig man. Den är jätte fin och lång från början av halsen sedan ungefär där martingalen brukar ligga, där har hon jätte kort och tunn man, sedan ungefär 1-2 dm längre ned mot halsen har hon lika lång fin man som på början av halsen.

Undrar varför kan hon ha så ?
För ungefär 1 år sen flätade jag manen och släppte ut hon i hagen för jag ville att hon skulle på lockar, det va innan allt började då hade hon fin man hela vägen, men då vare någon dum person som hade klippt av håret på tre lr fyra flätor precis där hon har as lite man nu. Sedan dess har den delen av manen slutat växt, har gett hon olika vitaminer men det växer inte, tänkte därför nu ta ett steg till och klippa manen kort. Men är jätte osäker på hur jag ska klippa hon, om jag ska ha en kort rak man som hopphästarna har, för det känns ju dumt att komma på en tävling då hon har jätte ful man.

Undrar därför om det finns någon där ute som kanske har varit med om samma problem eller är med om samma. Kanske ni andra har några tips på hur jag ska klippa hon lr hur jag ska göra för att hon ska få lika fin man som innan allt började ..

Tack =)

Sv: Ang. Klippa Man.

det är väl inte konstigt iofs om det är mindre hår där om martingalen ligger och trycker emot, svårare för manen att växa då + att det skaver ju emot, antar jag (?)

Men om det är previs där martingalen ligger, och den förövrigt är fin så är det ju en stark misstanke att det är just pga. martingalen.

Tror det är svårt att stoppa problemet om du inte tar bort martingalen eller byter till en som ligger annorlunda (fast då komemr ju problemet bara flyttas) så då är det mer en fråga om vad som ser bsät ut, klippa resten av menen så den inte ärlika lång elelr att stå ut så att säga.

Min dam förlorade nyligen en stor bit på sin man från en foderhäck som hon går emot dagligen när hon käkar, min första tane var att kapa av resten av manen så att det kommer se lite jämnare o normalare ut sen när 'hålet' växt ut, men eftersom jag egentligen ville ha lång man o hade sparat ut den så känns det så trist, men det blir nog en klippning ändå, helhetsintrycke blir bättre då tänker jag.

Här är en bild, hoppas din ser ltie bättre ut än Elsa haha!

Om det är martingalen som skaver kan du ju prova en martingal som inte sitter över manen. En pålle på ridskolan har en modell där det går en rem mellan frambenen (som det brukar) och istället för att gå runt halsen går det två remmar till sadeln. Okej konstig beskrivning, men någon kanske fattar? :D

EDIT: Kom på nu att jag nog syftade på en brösta som man fäster martingalen i.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, Jag använder inte martingal, glömde skriva det, Använder en förbygel med avtagbar martingal :P

Men om det är previs där martingalen ligger, och den förövrigt är fin så är det ju en stark misstanke att det är just pga. martingalen.

Tror det är svårt att stoppa problemet om du inte tar bort martingalen eller byter till en som ligger annorlunda (fast då komemr ju problemet bara flyttas) så då är det mer en fråga om vad som ser bsät ut, klippa resten av menen så den inte ärlika lång elelr att stå ut så att säga.

Min dam förlorade nyligen en stor bit på sin man från en foderhäck som hon går emot dagligen när hon käkar, min första tane var att kapa av resten av manen så att det kommer se lite jämnare o normalare ut sen när 'hålet' växt ut, men eftersom jag egentligen ville ha lång man o hade sparat ut den så känns det så trist, men det blir nog en klippning ändå, helhetsintrycke blir bättre då tänker jag.

Här är en bild, hoppas din ser ltie bättre ut än Elsa haha!

Men det är ju precis så där det ser ut, fast min häst har lite mindre man :P
Det är det som är det konstiga, jag använder inte en vanlig martingal utan jag använder en sån med förbygel och avtagbar martingar.. ?

Hmmm...alltså då gissar jag på att din är precis som min, att manen helt enkelt inte 'står emot' mycket skav alls :( Det kanske bara tar väldigt lång tid eller nåt att växa tillbaka, elelr om det är skadat på nåt sätt så det itne växer? VEt inte om det kan bli det men kan ju vara tänkbart om det varit skavt lång tid och det abra inte växer nåt änve om det inte ligger emot, fast som sagt, har ingen aning egentligen så bäst att googla på eller nåt.

Elsa har ganksa tunn man och den är hemsk känslig öfr skav, den lilla snutten inna 'hålet' är från i vintras där täcket skavde lite och du ser ju hur ltie växt ut där så det kommer ju ta lite tid.

En del hästar har nog abra inte så rejäl man och den tar tid att växa ut.
Man får väl tyo se till att inte ha nåt som går emot alls, eller att hålla ganksa kortklippt så det inte syns riktigt lika mcyket.

Skit trist, jag vet, men har tror itne det går att ändra kvalitén på manen direkt, är ju som med människor, en del ahr väldigt 'fint och slikigt' hår som då är ganska känsligt.

Min blir kapad nu i helgen när jag rett ut den, står inte ut att kamma det långa o sen se hålet haha, så den får bli en "ridhäst man" o restne växer ju ut sen eftersom hon itne ska ha nån foderhäck i hagen längre.

Lycka till!

Hmmm...alltså då gissar jag på att din är precis som min, att manen helt enkelt inte 'står emot' mycket skav alls :( Det kanske bara tar väldigt lång tid eller nåt att växa tillbaka, elelr om det är skadat på nåt sätt så det itne växer? VEt inte om det kan bli det men kan ju vara tänkbart om det varit skavt lång tid och det abra inte växer nåt änve om det inte ligger emot, fast som sagt, har ingen aning egentligen så bäst att googla på eller nåt.

Elsa har ganksa tunn man och den är hemsk känslig öfr skav, den lilla snutten inna 'hålet' är från i vintras där täcket skavde lite och du ser ju hur ltie växt ut där så det kommer ju ta lite tid.

En del hästar har nog abra inte så rejäl man och den tar tid att växa ut.
Man får väl tyo se till att inte ha nåt som går emot alls, eller att hålla ganksa kortklippt så det inte syns riktigt lika mcyket.

Skit trist, jag vet, men har tror itne det går att ändra kvalitén på manen direkt, är ju som med människor, en del ahr väldigt 'fint och slikigt' hår som då är ganska känsligt.

Min blir kapad nu i helgen när jag rett ut den, står inte ut att kamma det långa o sen se hålet haha, så den får bli en "ridhäst man" o restne växer ju ut sen eftersom hon itne ska ha nån foderhäck i hagen längre.

Lycka till!

OKeej. Jo jag tänkte oxå klippa manen på hon, men det är väl nu under hösten som man ska klippa manen och svansen så, det har tid på sig att växa ?
Lr, jag har faktiskt ingen aning om när man ska klippa, har bara hört att man ska göra det på hösten, men har ingen aning om HUR jag ska klippa. Finns det ingen som kan visa på någon bild lr beskriva om hur man kan klippa som ?

Hennes man ser ut så här nu, vi går i en uppförsbacke så hon ser lite konstig ut i formen :P
fs_374198464_97298_1243869103.jpg

*KL*

Utan att ta ställning i frågan så vill jag bara poängtera att hästar har två typer av hår rem.

1. Täckhår.

2. Skyddshår.

Sedan är det upp till var och en att analysera.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 041
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka