Ang Hovslagare!!!!!!!!!

Det är ju så sjukt att man ska behöva utbilda sig till hovslagare innan man blir hästägare :crazy: Borde man inte kunna lita på sin hovslagare? Det är ju inte rätt!
Hoppas pållan är bättre i hovarna nu!

Jag var tvungen att läsa igenom igen... :)
jag antog att när du frågat din hovslagare fått ett svar av han varför hästen såg ut som den gjorde?! Sen hurvida hans syn på saken överrens stämmer med en annan hovsalgares är ju en annan sak... Lika många åsikter som hovslagre?

Det tråkiga med hovslagare som inte är medlemmar i SHF, är att de har inte den försäkringar som vi (som är medlemmar) får. Den försäkringen går in o täcker för hästägaren ifall ngt händer, olycka el liknande. En hovslagare som inte är medlem, har inte tillgång till den försäkringen - vilket gör att ifall ngt händer med häst eller hästägare, står det helt o hållet på hästägarens ansvar.

Alla utbildade hovlsagare är inte medlemmar i SHF, men de kan ändå ha en ansvarsförsäkring som de själva tecknat och F-skattsedel.

Jag har en utbildad hovslagare, dock har han inte tagit sista delen i varmsmide. Inget som bekymrar mig, då jag inte tänker låta honom varmsko mina hästar. :D
Han har skott åt mig i 8 år, och jag skaffade honom på referens från min tidigare arbetsgivare.

Av alla mina pållar under denna tid, har jag endast haft 5 tappskor med denna hovslagare. :love: Och det är många hovar det, varav att 2 skor trampade pållen av sig i sin iver så tappsko där är en modifikation. ;)

har ingen aning om ifall min är godkänd eller inte..
jag tycker han skor bra och är lugn och trevlig

Jag skrev bara vad min veterinär och hovslagaren på kliniken sagt ang klinga...
Om man inte använder annat än tång och rasp kan man inte "ta av" ordentligt vilket slutar i att hästen blir felvinklad och tillslut halt.
Och det stämmde vad det gäller min häst...
Tillslut blev hon halt och den hovslagare som skodde henne använde bara tång och rasp.
Jag har ju sett vad som hännde min häst + att jag frågade veterinären och hovslagaren(mälar kliniken) om detta och så sa dom...

Det du skrev ang hovslagare i nordamerika stämmer säkert...
Men dom verkar ju använda kniv eller liknande. Har tyverr ingen info om hur dom gör där och varför.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Hej! Vad skulle ni säga är fördelen med att använda en hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket? Vad krävs för att bli godkänd och...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: fio
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar