Ang Hovslagare!!!!!!!!!

Vad tråkigt att hovslagaren ljugit för dig, och dessutom tagit betalt för det.

Ang. utbildat och outbildat..
Tidigare har jag haft en hovslagare som är utbildad i Skara (och det var sant). Det fungerade inte alls, min häst blev mycket illa skodd och verkad.(Jag litade blint på min hovslagare, men denna dåliga erfarenhet har resulterat i timmavis med näsan i böcker, diskusioner, snack med vetrinärer osv...)
Nu har jag en outbildad hovslagare (men med väldans många års erfarenhet, inte helt insnöad på gammalt, har rejält med nytänkande), och både jag och min häst är hur nöjda som helst.. :)

Det tråkiga med hovslagare som inte är medlemmar i SHF, är att de har inte den försäkringar som vi (som är medlemmar) får. Den försäkringen går in o täcker för hästägaren ifall ngt händer, olycka el liknande. En hovslagare som inte är medlem, har inte tillgång till den försäkringen - vilket gör att ifall ngt händer med häst eller hästägare, står det helt o hållet på hästägarens ansvar. En utbildning är alltid bra (gick själv i Skara), men även de som inte har en utbildning, kan göra examensproven uppe i Skara, o på så sätt bli medlemmar och godkända hovslagare. Varför fler "icke utbildade" hovslagare inte gör det, det förstår jag inte. Det kostar 3000 (engångssumma) att göra proven, och sedan är man godkänd. Det borde vara bättre, så man kan visa upp sitt medlemskort och visa bla på internet att man är godkänd. De kunder jag har, tycker det är väldigt positivt att man kan gå in på SHF´s hemsida och se vilka som är godkända. Så det är ett råd jag ger till er hästägare ring eller koll in på deras hemsida ifall eran hovslagare finns där. Eller fråga hovslagaren efter medlemskort och F (eller FA-)-skattesedel. Svårare än så behöver det inte bli, det är en fråga, så vet ni!!!

Ska jag vara helt ärlig, så vet jag faktist inte vad min hovslagare har för utbildning :o
Men ända sedan jag började med hästar har jag kännt till han, och av det lilla jag kan om hovar och så, så Är han bra.
Och efter att ha jämfört han med de andra i stallets hovslagare, så, jag är klart nöjd med den jag har. Det enda negativa är väl att tiderna är svåra att passa enligt han (men det verkar alla hovslagare ha.. :crazy:). Och det viktigaste är ju ändå att hovarna på hästen blir bra, och att hästen inte far illa på något sätt.

Jag tidigare inte gått efter utbildning, utan efter hur bra "folk" tycker att hovis är, samt egna erfarenheter.
Nu har jag kollat, och min förra hovis var med i hovslagarföreningen, samt min nuvarande.

kontentan är: försök hitta en hovslagare som både har officiell utbildning samt är erkänt bra.

För nya hovslagare kan man gå på hur ödmjuk och nogrann personen är.

Lånar din knapp emindy....

Det västa för mej var när jag flyttade till Småland. Hade inga "hästvänner" här från början och ingen att fråga om hovslagare och veterinär. Gick igenom 5 hovisar på 10 verkningar innan jag hittade den rätta som kunde fixa både de stora hästarna, fölen & shettisen. Veterinär har jag fortfarande svårt med. Det finns ingen privarpraktiserande här utan man får ringa till vet. stationen. Där finns en som är OK, en som är bra och en som som ingen vill ha.... När kompisens föl höll på att dö vid fölningen sa han att skulle komma imorgon. Dessuton tycks det som om han mer eller mindre är hästrädd, så man längter ju inte efter att få just den gubben på tråden när man ringer.

Fel! H är inte självlärd utan han har gått hovslagarutbildning. Jag var och lyssnade på ett jätteintressant föredrag som han höll och där berättade han bl a om sin utbildning.

Själv har jag BL som har jobbat hos H i flera år och som jag bedömer är otroligt duktig!

Jag struntar i om dom har utbildning eller inte bara dom kan sko BRA!
Jag har en hovslagare som inte är utbildad men hittills är han den BÄSTE jag haft. :)
Dessutom är han billig 250 utan skor ist för 850 med skor som dom utbildade tar!
Haft en utbildad och han förstörde min häst totallt i hovarna!
Man ska inte stirra blinit på paprena utan kolla hur dom skor ist är mitt råd=)
Min häst varken tappar skor längre och vinklarna är kalas!

Ett annat "mått" man kan använda för att se om hovslagaren är bra eller inte...
Använder personen i fråga bara hovtång och rasp? Eller använder han klinga också?
Du ska inte använda en hovslagare som bara använder hovtång och rasp, för man får inte bort tillräckligt mycket med dessa verktyg(enligt veterinär) vinklarna blir fel och tillslut blir hästen halt.

Är du/Veterinären medveten om att med det uttalandet i princip inkompetentsförklarat en hel kontinents hovslagare, I Nordamerika så är det knappt någon hovlsagare som använder klinga, där använder man hovkniv,hovtång o rasp. Det där med klinga är mer en svensk(nordisk) företeelse.

Jag har gjort precis som du säger, läst in mig på hovar o hovslageri som mkt det går pga av att jag skor mina hästar själv. Och i all litteratur jag hittat (mest utländsk, det verkar knappt finnas ngn bra svensk litteratur att få tag på) så sägs det ingenting om att det är nödvändigt att använda klinga för att få till bra hovar/vinklar.

Min egen teori är att om man använder klinga så spar man in 1 eller två moment per hov vilket för att det går snabbare för en hovis som använder bara klinga o rasp än för en som använder hovkniv,hovtång o rasp men det säger ju ingenting om resultatet.

//Peter

Helvete! Nu är min häst halt efter att hovslagaren slog på en tappsko. Hur visar sig hovböld?? Någon som kan förklara?

hejsan... jo jag tror nå skrev om den, men jag lyckas inte hitta min hovis där... hur långt tillbaka sträcker sig det där??
hon har nyligen flyttat, kan detta vara på hennes gamla ort som hon står??
eller nåt annat??
Kramiz

Finns många som inte e med där, men e dom det så vet man ju att dom har utb och försäkring!!

Jag har nu tagit ut en kompetent (i mina ögon) hovslagare som snabbt kunde konstatera att hästen var felvinklad och sned i alla 4 hovar. Vidare hade hästen en begynnande hovböld som nu behandlas.

Jättenöjd med honom so far.. :bump:

Jo och jag påpekade detta sist (tappsko) men fick svaret att hästen skulle ju snart skos om så att det gjorde ingenting att det skiljde i höjd mellan framhovarna.

Vem är jag att ifrågasätta en som säger sig vara utbildad. Jag tror naturligtvis att hans kunskap är större än min.

Är väl en av de där "urusla" hästägarna som inte har en susning om hur hovens vinklar ska se ut. Har förlitat mig fullständigt på utbildat folk. Vet och dylikt..

Varför inte ifrågasätta och diskutera? Man behöver ju inte göra det på ett anklagande sätt utan kan ju vänligt fråga varför han skott på just detta viset?

Visst har jag gjort det! Jag är på ingalunda sätt någon passiv hästägare men när hovslagaren har motargument så står mina kunskaper sig ganska så slätt.
Jag kan diskutera med min veterinär också, men i sista änden får jag lita på att veterinären fattar rätt beslut.

Jag är och förblir en lekman sålänge jag inte har utbildning eller kunskap nog att kalla mig någonting annat!

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Hej! Vad skulle ni säga är fördelen med att använda en hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket? Vad krävs för att bli godkänd och...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: fio
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar