Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Alexandra_W

Trådstartare
Alltså, ag kan inte FATTA varför de räknar med så låga kvoter. Det är ju ett otroligt bra program annars (utom att jag vill ha fler foder inlagda eller mer utrymme för eget kraftfoder), men det blir ju vansinne med de där kvoterna..

T ex så anser de att unghästen (1½) ska ha en kvot på 5.4 - 5.5. Samtidigt som de längre ner skriver att unghästar kan med fördel ha fri tillgång på stråfoder förutsatt att det har tillräckliga värden, dvs 7 gr srp/MJ.. Dvs en kvot på sju.

Men ändå ylar det om att det är för mycket protein om man matar in en foderstat (stråfoderbaserad) som ger en kvot på sju.. *sucka*

Jag har ett hösilage med just 7 som kvot, och om jag så petar in BARA hösilage så ylar det om att 'Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.'. Och längre ner står: 'Unghästar kan med fördel ha fri tillgång till grovfoder med lämplig proteinhalt (minst 7 g smb rp/MJ). '


Tala om att de säger emot sig själva.

Nu räknar jag ju själv, men hört så mkt om hippocampus så jag var tvungen att kolla det. Och utmärkt ide, överskådligt och lättanvänd.. men kvoterna :crazy:
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Ska man använda Hippocampus foderprogram krävs det att man har koll på siffrorna själv! :crazy:

Jag hade själv samma problem när jag testade det, det protesterade t.ex. mot höga proteinvärden (hösilage med kvot på 8,3...), men s**t fullständigt i att mineralbehoven var lååångt ifrån uppfyllda...

Ingen hit att använda om man är nybörjare alltså. :smirk:
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Nej, och de som kan gör ju sig inte böket att trassla med Hippocampus. Och just för det är överskådligt och förklarande skulle det ju vara utmärkt för nybörjare - OM de kunde ha rätt kvoter. Och inte säga emot sig själva på samma sida ang protein/mj-kvot för unghästar t ex
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Hade jag inte börjat gå in här på forumet så hade mina hästar fått foderstat som jag räknat via H*********s och då legat på en kvot runt 3,5 - 4 (MJ/Smrp)
Och då gav jag ändå protein i överkant! Enl dem.

Så visst kan det ställa till en del, för nybörjare, tyvärr.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

När jag lägger in min hästs "siffror" (vikt, ålder osv), så säger programmet att hon ska ha en kvot på 6 (själv vill jag ha lite högre, kanske 6,2 eller så).
Men som du säger så varnar den om man ger "för mkt" protein, och om man har gett för mkt energi, så höjer den inte proteinbehovet så kvoten blir rätt, utan varnar bara om att hästen kanske blir för tjock med för mkt energi..

Trist när man visar programmet för folk som är HELT nybörjare, hur ska de veta att man måste ha koll själv på kvoten och så :crazy:
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Men är det inte så att programmet räknar på det totala behovet av energi respektive protein, och inte kvoten däremellan?
(Jag kanske borde kika på programmet innan jag uttalar mig, men...)
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Japp, det gör den. men om man ger för mkt energi i foderstaten, så säger den enbart att "hästen kan bli tjock", ungefär. Den varnar inte att kvoten/proteinet har blivit alldeles för lågt.

Och när nybörjare gör foderstat där, och det stå att det är ok foderstat om hästen håller sig ok i hullet, så tror dem på det. Att hästen sen tappar massor med muskler ser inte ägaren :crazy:
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Men om proteinbehovet är uppfyllt behöver man inte öka proteingivan bara för att man fått för mycket energi.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Ger du massa mer energi, så sänker du ju kvoten.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Exakt. Jag blev mycket positivt överraskad av detta program som inte är kvotfundamentalistiskt utan beräknar efter hästens behov av näringsämnen och har kloka kommentarer vid sidan om.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

HelenaHandberg skrev:
Exakt. Jag blev mycket positivt överraskad av detta program som inte är kvotfundamentalistiskt utan beräknar efter hästens behov av näringsämnen och har kloka kommentarer vid sidan om.

Och GLÖMT att programmera om programmet för unghästar och helt missat deras ökade proteinbehov (dvs behova v ökad kvot). De skriver om det på annat ställe, så de 'vet' egentligen, det finns bara en gigantisk programmeringsmiss just för unghästar.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Men ökat proteinbehov är inte samma sak som ökad kvot!

I programmet fyller du i uppgifter om hästens ålder, kön, arbete samt utomhustemperaturen. Programmet tar då fram beräknat behov enligt standardtabellerna.

Antag att (för enkelhetens skull) hästen skulle hamna på ett behov av 100 MJ och 600 g smb pr. Om du då ger 120 MJ och 600 g smb rp har du en häst som får mer energi den behöver, men får det protein den behöver (enligt tabellerna, alla hästar är individer...).

En häst som får för mkt energi blir tjock. En häst som får för mycket energi OCH protein blir tjock. Det är ingen idé att kompensera ett energiöverskott med motsvarande proteinöverskott.

Programmet i fråga är inget optimeringsprogram, utan kommenterar bara den foderstat man själv väljer att mata in. Jag har inte hunnit kika på unghästdelen, men kan det inte vara samma sak där? D.v.s. att programmet tar fram energi- respektive proteinbehov och bortser från kvoten då respektive behov är uppfyllt?

...Fast jag kanske ska kika på det innan jag säger mer, det låter ju som om det är något konstigt med det!
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Men... Jag testade att lägga in en kvot på 7, och då varnar programmet för energiöverskottet långt innan det varnar för proteinet!? (När jag lade in "för mycket" foder.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Men ökat proteinbehov är inte samma sak som ökad kvot!

Jo, i fallet unghästar är det ju just det det är?

En unghäst varierar inte speciellt mycket i MJ under tiden mellan avvänjning och 3 år. Utan MJ-behovet ligger ungefär på underhållsbehovet hästen har som färdigvuxen. (Att den lilla åringen kräver lika mycket som den mycket större treåringen är ju för att åringen växer massor och behöver energi till det). DÄREMOT så har det nyss avvanda fölet ju större proteinbehov än åringen. Dvs ungefär samma MJ, men helt olika proteinbehov. Således står det nyavvanda fölet på HÖGRE proteingiva men SAMMA MJ, vilket ger en HÖGRE kvot än åringen som står på samma MJ, men lite lägre proteingiva.

Förstår du hur jag menar?



Antag att (för enkelhetens skull) hästen skulle hamna på ett behov av 100 MJ och 600 g smb pr. Om du då ger 120 MJ och 600 g smb rp har du en häst som får mer energi den behöver, men får det protein den behöver (enligt tabellerna, alla hästar är individer...).

Javisst, men om vi då matar in att vi har en häst som är 20 månader. Så säger Hippocampus att den enligt tabell behöver x MJ och Y protein. Kvoten på detta blir 4-5. Vilket är alldeles för lågt för en häst i den åldern som har ett högre proteinbehov.



En häst som får för mkt energi blir tjock. En häst som får för mycket energi OCH protein blir tjock. Det är ingen idé att kompensera ett energiöverskott med motsvarande proteinöverskott.

Nej, men det är ide att om hästen kräver långt över tabellerna (eller hippocampus värde) och det fortf är en unghäst vi talar om se till att proteinet följer med. Dvs det är inte ett MJ-ÖVERSKOTT vi talar om där, utan ett ökat behov. Och då vill jag ha med kvoten upp. Och där får Hippocampus totalfnatt ;)

Men jag håller med dig när det hamnar om ett ÖVERSKOTT, men inte när det handlar om ett ÖKAT BEHOV. Hippocampus gör dock ingen skillnad på dem.



Programmet i fråga är inget optimeringsprogram, utan kommenterar bara den foderstat man själv väljer att mata in. Jag har inte hunnit kika på unghästdelen, men kan det inte vara samma sak där? D.v.s. att programmet tar fram energi- respektive proteinbehov och bortser från kvoten då respektive behov är uppfyllt?

Nej,d e räknar med för låg kvot redan i behovet tyvärr =/

Vi tar min Kele som exempel. Hon är mellan 19-36 månader (hon är 20½ månad).
Matar in att hon är sto, hon är svårfödd. Har normalt hull och går ute större delen av dygnet i grupphållning (inte riktigt så hon går men det är närmast hur hon har det).
Tillväxttakten är hög.
Förväntad vuxenvikt 500 kg. Inget arbete.

Sådär, nu har vi matat in all info.

Då anser Hippocampus att hon behöver:

75,3 MJ
407,9 gr SRP
Det ger en SRP/MJ-kvot på 5,4 :crazy:

Under tips och kommentarer står: Unghäst Unghästar kan med fördel ha fri tillgång till grovfoder med lämplig proteinhalt (minst 7 g smb rp/MJ).

Det är där det blir fel. Sen att den varnar om man överskrider deras beräkningar, DET kan jag ta. Den får t ex SPATT över Keles foderstat ;)

Men som sagt att den räknar med en kvot på 5.4 för en unghäst (sen är den rätt tolerant uppåt om man håller sig precis på behovet med, men det blir lätt fel ändå om folk 'stannar' på den låga kvoten eftersom programmet säger det är okej)

Så, för att det ska funka riktigt bra så måste man ha hästar som hamnar på Hippocampus behov. Det blir helfel med Kele, som behöver 75 MJ enligt Hippocampus, som i verkligheten behöver över 90 MJ. Den godtar MJ med orden 'är hästen i bra hull är det okej' men får totalspatt över proteinet. Och det är ju för det vida överskrider det de anser. Och det kan jag väl tolerera, även om det blir en stor nackdel.

Men det är det här att de i BEHOVET räknar med så lågt kvot på en unghäst jag inte gillar =/
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

alpha skrev:
Men... Jag testade att lägga in en kvot på 7, och då varnar programmet för energiöverskottet långt innan det varnar för proteinet!? (När jag lade in "för mycket" foder.)

Men kolla vad den räknar på för BEHOV.

Vi tar Kele igen, som ska 75 MJ och en kvot på 5.4 enligt behoven. Lägger jag henne på 75 MJ och en kvot på sju är programmet tyst. Så det är tolerant sålänge du håller energin.

Men det är inte det jag stör mig på, utan att de har för LÅG KVOT i behovsberäkningen. Om jag lägger mig på energibehovet och en kvot på 5.5 säger det 'okej'. Och det ÄR inte okej på en unghäst i den åldern.

Om jag lägger in Keles RIKTIGA foderstat säger den som följer:

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 4.6 7.5 63.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 75.3 94.3 25.2 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 407.9 742.5 82.0 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.


Alltså, den påpekar att MJ är högre än medelhästen men att det är okej om hästen är lagom i hull, men den får soatt på proteinet. Trots att kvoten är 7. DEN delen kan jag liite förstå, att det inte räknar upp så.

Det är alltså att de BEHOVSRÄKNAR med låg kvot jag inte tycker om.
Lägger jag henne på vad Hippocampus anser hon behöver tycker de kvoten på 7 är okej. MEN en okunnig person kan lägga sin unghäst på 5.5 i kvot och hippocampus godkänner det eftersom de BEHOVSRÄKNAR med för låg kvot.

Hängde du med? =)
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Jo då, jag är nog med på det mesta...

Protein/energikvoten för unghästar är vi nog överens om! Om man utgår från ett (nästan) fixt energibehov blir det automatiskt en ändrad kvot när proteinbehovet förändras. Det jag tror att jag vill få fram är att det inte fungerar åt båda hållen: En bra kvot ger inte en bra foderstat.

Aha! Nu ser jag det också!

- Räknar man med en häst som är normalfödd rekommenderar programmet 407,9 g smb rp och 72,2 MJ. En lättfödd häst rekommenderas 407,9 g smb rp och 69 MJ. Man rekommenderar alltså mer energi till en svårfödd häst... Men proteinrekommendationen är fix!

OK, det där ska jag undersöka närmare! Är det verkligen att rekommendera att ligga på andra kvoter för växande unghästar?? Speciellt om kriteriet för rekommendationen är att hästägaren bedömer om hästen är lätt- svår- eller normalfödd på en tregradig skala, och programmet tar fram så pass skilda rekommendationer! Tål att tänkas på...

Jag återkommer om/när jag fått mer klarhet i frågan!
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

alpha skrev:
OK, det där ska jag undersöka närmare! Är det verkligen att rekommendera att ligga på andra kvoter för växande unghästar?? Speciellt om kriteriet för rekommendationen är att hästägaren bedömer om hästen är lätt- svår- eller normalfödd på en tregradig skala, och programmet tar fram så pass skilda rekommendationer! Tål att tänkas på...

Jag återkommer om/när jag fått mer klarhet i frågan!

Hur menar du där? Kvotrekommendationen för unghäst mellan 19-36 månader är ju allmänt vedertaget 7.

Men hippocampus lägger den på 4.5 (men accepterar ju med om man bara träffar rätt på energin).

Så vilket var det du menade med : Är det verkligen att rekommendera att ligga på andra kvoter för växande unghästar?? .

Ifrågasätter du då hippocampuskvot eller någon annans kvot?
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Jag har nu jämfört värdena för protein-, energibehov och kvoter i HIPPOCAMPUS med värdena i liknande program från universitet eller forskningsinstitutioner i 5 andra europeiska länder. Då visar det sig att de rekommenderade energi behoven för de olika hästklasserna varierar väldigt mkt mellan programmen medan protein behoven som anges för varje klass inte varierar så mkt alls mellan länderna. Både Hippocampus och SLUs fodertabell ligger dock litet högre än de andra europeiska programmen i sina rekommendationer för protein tillförsel för 12 mån och 18 mån samt mkt högre proteintillförsel för häst i hårt arbete.

Tycker alla programmen åskådliggör det som jag uppfattar som verkligheten – nämligen att hästar har ett visst proteinbehov utifrån sina kroppsmassa och ålder som inte skiljer sig så mkt mellan individer medan energibehovet är oerhört olika beroende på hur mkt hästen spontant rör sig, temperament, miljö och genetisk konstitition. Därför så viktigt att inte fodra för att uppnå en kvot utan för att tillgodose ett behov.

Jag tror man lugnt kan lita på Hippocampus uträkningar.

Helena
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

HelenaHandberg skrev:
Jag har nu jämfört värdena för protein-, energibehov och kvoter i HIPPOCAMPUS med värdena i liknande program från universitet eller forskningsinstitutioner i 5 andra europeiska länder. Då visar det sig att de rekommenderade energi behoven för de olika hästklasserna varierar väldigt mkt mellan programmen medan protein behoven som anges för varje klass inte varierar så mkt alls mellan länderna. Både Hippocampus och SLUs fodertabell ligger dock litet högre än de andra europeiska programmen i sina rekommendationer för protein tillförsel för 12 mån och 18 mån samt mkt högre proteintillförsel för häst i hårt arbete.

Tycker alla programmen åskådliggör det som jag uppfattar som verkligheten – nämligen att hästar har ett visst proteinbehov utifrån sina kroppsmassa och ålder som inte skiljer sig så mkt mellan individer medan energibehovet är oerhört olika beroende på hur mkt hästen spontant rör sig, temperament, miljö och genetisk konstitition. Därför så viktigt att inte fodra för att uppnå en kvot utan för att tillgodose ett behov.

Jag tror man lugnt kan lita på Hippocampus uträkningar.

Helena

Så du anser att en SRP/MJ-kvot på 5.4 är helt godtagbar för 18-36 månader unghäst?

(jag HOPPAS jag tolkade fel)
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Menar ni att man ska räkna ut hur mkt behovet hos hästen är (energi+protein), och sen spelar det inte så stor roll hur mkt man väl ger i kvot (om man tex ger för mkt energi så ska man alltså inte kompensera det med att ge mer protein?).
I så fall så skulle man lika gärna kunna fodra med ett grovfoder med kass protein/energikvot, bara man ger så mkt att proteinhalten blir uppnådd så är det enda som "händer" att hästen blir fet av "överskottsenergin" som det får på köpet?

Tycker det låter lite underligt, men så är jag ju i stort sett nybörjare vad gäller foderuträkningar..

För mig/hästen jag har räknat åt, så har det funkat bra att gå efter "kvoträkning". De andra hästarna i stallet, som inte ges tillräckligt med protein, ser inte vidare roliga ut i kroppen :cry:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 068
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp