Ang galna ko-sjukan

Sv: Ang galna ko-sjukan

Jag tycker inte märgben flisar sig speciellt lätt, och mina hundar spottar ut de som blir. Häromdan körde jag över ett ben med bilen (tung sådan), och det gick inte sönder ett smack! :)

Gnist skrev:
Ja naturligtvis är det helt ok att i fortsättningen ge hundar märgben. Att EN ko har GK-sjukan är inget som spelar någon större roll ur hundbenssynvinkel.
Såvida du inte ger din hund ryggraden eller skallen (där smittan finns)från just den kon...
Jag är inte rädd för svenskt kött, men kan inte benen komma från utländska djur. (Kommer inte ihåg om det står på dem att det är ursprung Sverige)

Det var mer en allmän fråga...

Nåja, jag mailade iaf SJV och frågade. Saxar in svar:

Hej !
BSE - smittämnet kan i och för sig ge upphov till sjukdom hos andra idisslare , kattdjur och mink men det finns inga fall där man har konstaterat BSE hos hundar .
Det vill säga att risken att smittan kan spridas genom märgen i Sverie är minimal eftersom man har konstaterat bara ett fall hos tolvåriga kon . Det finns ingen anledning att tro att de yngre djuren på gården är smittade .
Tack för fragan
Smittbekämpningenheten

Råa ben flisar sig inte. Man ska däremot aldrig koka dem eller tillaga på andra sätt, då flisar de sig jättelätt!

Jag köper frysta märgben i min ICA-affär, drygt 5 cm långa. Jättelagom!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 479
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat