Ang galna ko-sjukan

Sv: Ang galna ko-sjukan

Mysgrisen skrev:
Kom på en sak. Är det säkert att ge sina hundar märgben?

Jag känner en person som jobbat på köttfabrik och hon säger att man inmte ska ge hunden märgben...inte av den anledningen om Galna-Ko Sjukan utan att det finns många smååå flisor i märgbenet att hunden kan få stickor i magen och förstoppning i tarmarna eller sätta dem i halsen. Det är ju inte bra :(

Flinisen skrev:
Jag känner en person som jobbat på köttfabrik och hon säger att man inmte ska ge hunden märgben...inte av den anledningen om Galna-Ko Sjukan utan att det finns många smååå flisor i märgbenet att hunden kan få stickor i magen och förstoppning i tarmarna eller sätta dem i halsen. Det är ju inte bra :(

stämmer gott det gör rejält ont också på dom.

men tar man ett lårben o kapar det i 50-100mm långa bitar då slipper dom tugga på benet o bara kan få tag i märgen. Annars med långa ben då tuggar de på rent ben för o få tag i mer märg det som är gott, därför får de flis i magen. så kan man slänga benet när märgen är slut o ge dom ett nytt istället.

Visst kan man ge märgben utan problem, men det ska vara hårda märgben av älg eller oxe. Dom flisas inte.

Ja! Det går bra att ge märgben! De hade pratat om det på TV och det är hjärna och ryggmärg de inte ska äta och det tas bort redan på slakterier. Men märgben är OK sa de rent ut!

Angående korta märgben så måste de vara tillräckligt långa eller "snäva" så att hundarna inte lyckas trä det över underkäken. Inget farligt, men det kostar lite att få vet. att såga bort det :angel:

Nja, pippiflunsan är jag mer orolig för hönsens skull. Fast jag har fågelhund, det kanske ingår i kategorin som blir smittade...?? :angel:

//E

Helt säkert vad det gäller "galna ko-sjukan"!!!
Smittan sitter i ryggmärgen, som tas bort vid slakten, inte i den vanliga benmärgen...

lady_vip skrev:
Aha!! Ska vi larma jordbruksverket...??

:) :)

//E

ja gör det för det har kommit till Örebro me, de har ju käkat märgben o är totalt rabiata de slåss som två vildar o brottas

synd att jag inte vet hur man lägger upp film skulle ni få se nåt vidrigt som hänt me mina hundar från o till ;) :banana:

Hihi, hade varit kul att göra det för att se hur Sverige reagerar :angel:

Iofs inte sådär superkonstigt att mina slogs, vi styckade en hjort i köket och en slamsa hamnade på golvet. Fast jag sätter det mer i samband med alla märgben som passerar ;)

//E

Bra idé! Ifall det blir en pandemi och alla hundar måste vaccineras mot märgbensattacker.

Nej jag skulle inte ge min hund märgben!
trots att "de" ev. säger att det är OK på TV.
Köper tuggben i affären, hoppas att det är OK!

Ja naturligtvis är det helt ok att i fortsättningen ge hundar märgben. Att EN ko har GK-sjukan är inget som spelar någon större roll ur hundbenssynvinkel.
Såvida du inte ger din hund ryggraden eller skallen (där smittan finns)från just den kon...

Lupin skrev:
Bra idé! Ifall det blir en pandemi och alla hundar måste vaccineras mot märgbensattacker.

Ställer mig i kön... :rofl:

Jag är inte ett dugg orolig över att ge mina märgben, oavsett om det gäller flisor, galna ko-sjukan eller något annat. Däremot är jag tyvärr tvungen att begränsa tillgången för tjocka hanen....fast han tycker det är rätt ok att jag fyller dem med grönsaker istället!

Stisse skrev:
Nej jag skulle inte ge min hund märgben!
trots att "de" ev. säger att det är OK på TV.
Köper tuggben i affären, hoppas att det är OK!

Det är ju upp till var och en hur man reagerar, och hur man därutifrån handlar... men jag hoppas du är medveten om att hundar BEHÖVER få gnaga på märgben för att behålla en bra tandstatus. Tandsten, dålig andedräkt,tandlossning mm ökar markant hos hundar som inte regelbundet får RIKTIGA ben att rensa sina tänder på!!!

Köpta tuggben är inte ett alternativ till märgben...och du
:angel: VAD TROR DU DOM ÄR GJORDA AV???:angel:

ancan skrev:
Det är ju upp till var och en hur man reagerar, och hur man därutifrån handlar... men jag hoppas du är medveten om att hundar BEHÖVER få gnaga på märgben för att behålla en bra tandstatus. Tandsten, dålig andedräkt,tandlossning mm ökar markant hos hundar som inte regelbundet får RIKTIGA ben att rensa sina tänder på!!!

Köpta tuggben är inte ett alternativ till märgben...och du
:angel: VAD TROR DU DOM ÄR GJORDA AV???:angel:
Jodå jag vet vad de är gjorda av!
hudar från div slakt-djur.
Det finns bra tuggben som fungerar som
tandborste också....eller har jag fel?

Det är framörallt det där med flisorna som man
har blivit rekommenderad att akta sig för.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 479
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat