Ang. Fölvisning

Vanilj_hallon

Trådstartare
Hej, har några frågor angående fölvisning för halvblod.

1. Ska man visa upp fölet i trav, alltså leda fölet i trav?
2. När man ställer upp fölet, ska det stå bakom/brevid/framför stoet?
3.När man leder fölet i skritt, vart ska man gå, bakom/brevid/framför stoet?
4. Får man har ett kedjegrimmskaft på stoet, och ingen nosgrimma?

Hoppas ni kan svara :)

Sv: Ang. Fölvisning

Så här gör jag:

1. Ska man visa upp fölet i trav, alltså leda fölet i trav?
Det får man, men jag brukar nyttja tiden till att låta fölet trava löst eftersom jag tycker att den visar traven bättre lös.
Glöm inte att ta av grimman när du släpper fölet. Grimmor som åker er på nacken stör dem mkt och de springer mest och ruskar på sig av obehag.

2. När man ställer upp fölet, ska det stå bakom/brevid/framför stoet?
Vi brukar ställa fölet bredvid mamman. Huvudsaken är att fölet står stilla och att domaren ser hela fölet.

3.När man leder fölet i skritt, vart ska man gå, bakom/brevid/framför stoet?
Innanför stoet och det brukar bli lite snett bakom. Samma sak här. Det är oviktigt var du går i förhållande till stoet, bara domaren ser fölet och kan se det från sidan och fram/bakifrån utan att mamman är i vägen. Jag har lång lina och går snett bakom (utom sparkavstånd). Mina föl kliver på bättre då.

Vet ej, men tror inte det finns några regler för stoets utrustning. Läs i Råd och anvisningar som du kan hitta på ASVH. Huvudsaken är att det går snabbt att lossa och och sätta fast grejerna när de ska vara lösa och sedan fångas in igen.

Vet ej, men tror inte det finns några regler för stoets utrustning. Läs i Råd och anvisningar som du kan hitta på ASVH. Huvudsaken är att det går snabbt att lossa och och sätta fast grejerna när de ska vara lösa och sedan fångas in igen.

Ja, precis. Därfär tänke jag att ett kedjegrimmskaft går ju snabbt och ta på/av. Ha inga tygla med snabbknäppen.

Jag trodde man var tvungen att ha fölet i lina i traven? Ingen är gladare än jag om man får släppa fölet redan i trav. Kan det variera från olika platser?

Man får välja om man vill ha ha fölet i lina eller löst när stoet travas vid hand, men de flesta väljer att ha fölet löst. Vad jag vet så varierar det inte på olika platser, utan det är valfritt. Jag har dock hört domaren säga till förare som vill trava fölet vid hand att de ska släppa det också då förarna ofta inte lyckas visa så bra trav vid hand.

Det har jag aldrig gjort. Fråga domaren. Jag brukar bara säga att jag vill släppa direkt efter skritten och det är aldrig ngn som har protesterat. Jag har hittills inte sett ngt föl som travat lika bra i grimskaft som lös.
Om man sedan går på ring (i final el liknande) så brukar man vara tvungen att springa en långsida och då har jag fölet på lång lina så fölet springer innanför/bredvid mamman och jag själv i en ngt utsatt position bakom mamman...

På de två fölvisningarna jag var på förra året sa domaren till samtliga att h*n ville att man skulle visa fölet löst i traven.

Dom som ändå ville springa med fick det med fick ofta lägre poäng. På dom föl där man såg traven lös senare under tex lösgaloppen såg man ofta tydligt att traven visades bättre lös än i snöre.

Du får visa utan nosgrimma, det gjorde jag förra året + såg flera andra som gjorde likadant. Dock har jag för mig att träns är krav och du får inte ha boots, benskydd eller lindor på.
Till snöre kan man antingen ha ett grimskaft, ett par tyglar med snabbknäppe eller varför inte ett par gramantyglar.

Om man inte har nåt snabb knäppe kan man alltid låna spännen ifrån ett täcke, dom brukar gå att ta bort och sen är det enkelt att ta loss på visningen.

Ta av grimman på fölet är ett alternativ, alt. sätta ett pannband på den, finns även speciella föl träns som är som en grimma med pannband.
Jag har valt att inte ta av grimman på de jag visat eftersom det inte är alla föl som är samarbetsvilliga när man är på en ny spännande plats med massa kul att titta/nosa på.

På de visningar jag sett har fölet först visats i trav i grimskaft och sedan släppts.
Ston har visats i kedja men jag minns inte om någon saknade nosgrimma.

Jag tar alltid av grimman och mina föl brukar ha grimma för typ 3:e gången på visningen (hmm, inte att rekommendera kanske, men fungerar för oss) och vi har alltid kunnat fånga dem. In med ungen i ett hörn och stoet som en mur utanför och sedan en medhjälpare framifrån och en bakifrån. Det finns ytterligare fördelar med att ta v grimman, förutom att de inte störs av den, och det är att domaren ser ett vackert huvud bättre.

Kommentar till min sparsamma träning: Vi brukar träna en gång innan visningen och då brukar det gå vilt till. På själva visningen brukar de fungera super och de är lite på hugget av allt det nya. Jag personligen, tycker att de föl som gått i grimma från dag 1 inte är lika uppspelta över situationen och ofta inte visar upp sig lika bra. Nu är ju mina ston rutinerade på detta och vet vad som gäller när gummisnoddarna och pälsglansen kommer fram, så det kanske inte skulle gå lika bra om man hade ett "nybörjarsto".

Kan tillägga att när jag varit på fölvisning har jag sett att den som har kontroll på stoet också har kontroll på hur visningen blir.

Där jag varit har sto och föl visats lösa i trav och galopp i båda varven. En del har inte kunnat få sina ston att trava eller galoppera, andra har inte fått dem att sluta, och en del har inte fått dem att byta varv.

Själv har jag tränat mitt sto genom att löslongera henne och att byta gångart och varv på kommando.

Man får välja om man vill ha ha fölet i lina eller löst när stoet travas vid hand, men de flesta väljer att ha fölet löst. Vad jag vet så varierar det inte på olika platser, utan det är valfritt. Jag har dock hört domaren säga till förare som vill trava fölet vid hand att de ska släppa det också då förarna ofta inte lyckas visa så bra trav vid hand.

Tack gode gud!! Då slipper jag oroa mej för hur det skulle gå att trava med fölet i lina. Han går fint i skritten, men trav... Kul! Då blir det Gränsbo nästa vecka!:D

Jag tar alltid av grimman och mina föl brukar ha grimma för typ 3:e gången på visningen (hmm, inte att rekommendera kanske, men fungerar för oss) och vi har alltid kunnat fånga dem. In med ungen i ett hörn och stoet som en mur utanför och sedan en medhjälpare framifrån och en bakifrån. Det finns ytterligare fördelar med att ta v grimman, förutom att de inte störs av den, och det är att domaren ser ett vackert huvud bättre.

Kommentar till min sparsamma träning: Vi brukar träna en gång innan visningen och då brukar det gå vilt till. På själva visningen brukar de fungera super och de är lite på hugget av allt det nya. Jag personligen, tycker att de föl som gått i grimma från dag 1 inte är lika uppspelta över situationen och ofta inte visar upp sig lika bra. Nu är ju mina ston rutinerade på detta och vet vad som gäller när gummisnoddarna och pälsglansen kommer fram, så det kanske inte skulle gå lika bra om man hade ett "nybörjarsto".

:D jag gör typ likadant...
Min fölunge hade grimma på sig för andra gången i går :angel:

Åh, det låter utmärkt, min unge har haft grimma två gånger hittills :rofl:. Vi ska försöka träna under helgen, visningen är den 31 aug. Men hon är såpass otämjd att man inte ens får röra henne i hagen, så jag tror hon behöver lite, lite mer träning ;).

Mina brukar inte heller vara så tama att man tar på dem hur som helst i hagen. Det går bra ändå.
Vi brukar lära dem att vi håller fast dem i boxen när de är små, en arm framför och en bakom, och det brukar räcka när man ska raspa hovar mm när de är upp till 2 månader och är de tidigt födda kanske de har hunnit en riktig verkning innan fölmönstringen och då är grimpåklädning 1 aktuell. Nr 2 ett par dagar innan mönstring och nr 3 på själva mönstringen. Sedan är de tama...
Förra året kom jag på dagen innan mönstringen att jag ville visa Jarrahs fölunge och hon så sent född att de gick på bete. Därför hade hon inte varit med om vår hålla fast-övning, så det blev grimma på och rodeo på fredagkvällen. Lastning och åka till mönstring på lördagen utan en endaste medhjälpare. Liiite impulsivt kanske, men vad sjutton, det mesta löser sig.
Lastade ur själv och ledde dem bägge till uppstallningen. Jackie gick så fint som om hon aldrig gjort annat. Jag hade tur och hittade en duktig medhjälpare och Jackie visade upp sig från sin bästa sida och hamnade på samma poäng som fina Luxus CML som sedan vann riksföl. Hon gick dessutom att fånga efter gångarter i frihet och gick sedan fint varv på varv när det var final.
Så oförberedd har jag aldrig varit innan, men det gick ju det med även om det INTE rekommenderas. Jag var ganska nervös innan jag hade fått alla bitar att falla på plats, men bra kvinna reder sig själv och man måste ju alltid bevisa saker för andra, så det var väl min envishet som drev mig den gången.

Senast ändrad:

Har lite nya frågor som jag sitter o fundera på....

5. Om man nu kan leda fölet i trav, varför ska man då släppa fölet lös och trava med stoet??
6. På själva platsen, är det som en startlista då el?
7. Kan man åka hem direkt efter sin bedömning? Eller är det någon slags "final" i slutet?

5. Om man nu kan leda fölet i trav, varför ska man då släppa fölet lös och trava med stoet??
För att nästan alla föl visar traven bättre om de är lösa.

Man brukar få en startid.

7. Kan man åka hem direkt efter sin bedömning? Eller är det någon slags "final" i slutet?
Det är olika. Ibland är det championat direkt efter för de som får en viss poäng, ofta 47 eller 48, och då får man ju själv välja om man vill stanna. Själva bedömningen är klar direkt efter varje föl och det är med dessa siffror man tex kvalar till Riksföl.

Stoet travar man med för att få draghjälp, då springer fölet åtminstone (oftast) åt rätt håll. Sen ska man ju ändå släppa fölet inför galoppen så varför springa i onödan? man får inga extra poäng, snarare tvärtom. Som Jarrah skriver visar de dessutom upp gången bättre lösa. De blir ofta lite hämmade att ha nån hängande i snöret. Det är inte lätt att hänga med en fölunge, de brukar speeda på lite och gärna busa runt lite. Då hinner man inte med om man inte är super van och bromsar då fölungen istället.
Startlistor brukar dyka upp på klubbens hemsida några dagar innan visningen, precis som en vanlig tävling.
Över 48 poäng ger en plats i finalen och chans på att blir uttagen till riksföl. Har man under 48 poäng kan man åka hem, annars får man stanna om man vill, finalen är inte obligatorisk.
På vissa klubbar är finalen på slutet av dagen, hos andra klubbar är finalen på söndag em om det är 2 dagar. Men som sagt olika, det brukar stå i proppen

Får du 48 poäng så är du automatiskt kvalad till Riksfinal. Du måste inte delta i championat för att få åka dit utan det är första bedömningen som är kvalificerande.
Vissa föreningar har flera dagar fölmönstring och final en helt annan dag. Det är lite olika beroende på hur mkt föl det är.

Ska visa mitt stoföl på gränsbo på torsdag, fölet är supersocialt och inte alls människorädd. Dock är hon inte ledd särskilt mycket, fick hem dom från stationen i onsdags efter en LÅNG säsong.
Hon följer fint mamma och man kan klart leda henne utan problem då man inte "stör" henne. Alltså hon följer sin mor och man själv håller fint i grimskaftet. Självklart kommer vi träna mer men vet inte hur pass mycket mer van hon hinner bli på dessa få dagar. :crazy:

Dessutom undrar jag hur folk brukar göra med själva rengöringen av fölet, alltså mamma får ju ett bad men jag undrar om folk brukar bada fölet oxå ? Verkar mest skrämmande för dom, knoppningen borde ju vara nog läskigt. Men man vill ju ändå att hon ska se ren ut.

Tacksam för tips & råd !
:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 133
Senast: animalasia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka