M

Miqubie

Jag skall få hem min häst, Prince.
Han är en åring (född i mars), fullblodskorsning.

Jag skulle vilja ha tips om hur jag gör, eftersom jag skall ha han installad. Hur skall jag lägga upp träningen, vad skall man börja med, vad skall man träna och HUR innan han blir ca två år och man kan starta lite mer på allvar?

Jag vet att jag borde ta mig tid att vara med honom, vara i stallet ett flertal gånger om dagen och promenera. Men jag vill även göra han tålig och orädd. Hantera han flera gången om dagen, borsta, ut och gå i nya miljöer och "bösa" mycket med honom så han inte blir så kinkig.

Ge gärna tips och kom med råd (:

Sv: Ang. föl

Jag skulle inte ha en åring uppstallad öht. Jag promenerar en hel del med min unghäst (tvååring), kollar på nya grejer, klämmer, borstar osv. Mycket ledövningar! Gör något av detta ungefär varannan dag, de andra dagarna är hon bara med hästkompisarna.

Det låter lite överambitiöst att vara med hästen och göra någonting flera gånger varje dag. Utom naturligtvis in- och utsläpp fodring och annat. Jag borstade min unghäst varje dag och lyfte på hovarna. Sedan gick vi ut på promenader några gånger i veckan. Men hon var lite äldre. Din är så liten så jag hade tagit det lugnt.

Det var en tjejkompis till mig som påstod att man borde vara där flera gånger per dag.

Varför skulle du inte ha en åring uppstallad?
Med tanke på att han kommer få gå med jämngamla kompisar ändå in på kvällen, tror jag inte det gör någon skillnad.

Går hästen allstå i hage hela dagen med jämngamla kompisar ?

I så fall så skall du göra så lite som möjligt.
Leda in och ut från hagen måste ju funka, samt vanlig rykt och lyfta hovarna.

Sen i vår kan du börja att longera och tömköra. Och gå på promenadaer.

Men att hålla på och "bösa" med honom nu gör en större risk för en brötig häst som går över folk.

Hästar blir kinkiga av för mycket hantering...

Det var en tjejkompis till mig som påstod att man borde vara där flera gånger per dag.

Jag har min häst hemma på gården. Hagarna och stallet är precis utanför boningshuset så jag pratar ofta med henne. Hon kommer gärna till grinden när jag går ut. Jag menar inte att man inte ska vara med den men att mer systematiskt träna en sådan ung häst låter lite jobbigt (för hästen).

Jag tycker att så unga hästar ska få gå på lösdrift med i alla fall ett par jämnåriga att rasa runt med.

Att träna en så ung häst tycker jag är helt förkastligt, det räcker gott med att börja med träningen när de fyllt två. De ska kunna grunderna, d v s stå uppbundna om det är nödvändigt, kunna borstas och hovhantering. I övrigt ska de få ett naturligt liv i stärkande omgivning så kroppen verkligen får arbeta på ett för hästen naturligt sätt.

Hej!

Läs Charlie Lindberg och Ingrid Anderssons bok Unghästar. Den är väldigt bra.....

Han tar upp många saker du kan göra med din unghäst från det den är föl till att den fem, sex år.

Jag har den själv och har följt hans råd med min som nu är två och ett halvt och redo att ridas in. Enligt Lindberg som är veterinär ska man börja aktivera hästen tidigt om man inte har möjlighet att ha den på lösdrift i stora kuperade hagar vilket inte jag hade.

Jag har också Jens Fredricssons bok Utbildning av den unga hästen.[I Även den är bra, men den handlar mer om tiden när det är dags att rida in och efter det.

Men som sagt jag rekommenderar verkligen boken Unghästar om du vill ha råd och hjälp.

Jag tycker däremot inte att du ska aktivera hästen flera gånger om dagen, bara några dagar i veckan, däremellan måste den få vara häst. Då räknar jag inte att du borstar den och liknande. Det kan ju passa bra när den kommer in för kvällen, att borsta av den, kanske lägga på täcke och ta av igen. Gör lite grejer som du vill att den ska vänja sig vid. Bara du inte överanstränger den varken fysiskt eller psykiskt.

Som så många har sagt. Det ska alltid verka som en häst vill mer när du avslutar någonting, trötta inte ut den med saker den redan kan.

Jag fattar ingenting.... Vet inte ens vad en knapp är...:confused:

Men nu vet du var jag menade i alla fall:)

jag sitter i samma sits, har en pring hemma och har två alternativ:

Antingen gå uppstallad med mamma, eller ja, hade ba tänkt att ha honom uppstallad nov-feb - resten lösdrift. Fördelen då är att han har enorma ytor att röra sig på, kuperat osv, MEN bara mamma att umgås med, om jag inte kan låna två hästar av en annan tjej förståss...som är 3 år vardera..

Det andra alternativet är att han får gå med ca 5-6 russ och mamma på lösdrift och fri tillgång till mat osv. (ensilage) men att hagen är ganska liten, inte särskilt kuperad heller.

Så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra, jag vill gärna ha honom hemma så jag kan umgås med honom lite då och då och hålla koll men samtidigt är det oerhört viktigt att han får gå med hästar i flock. I och för sej finns det ju somrarna då han kan gå i flock med andra hästar men ändå...

Några förslag på vad ni tycker är bäst..?

Det är när du tryckte på svarsknappen på Lovisaleonora_s inlägg istället för på trådstartarens svarsknapp. Det ser därför ut som du svarade L och inte trådskaparen. Ingen big deal enligt mig men orkar du inte gå upp till ts knapp kan du skriva *kl* , d.v.s. knapplån, för att göra ditt inlägg klarare.

Hej!

Jag ser inte riktigt meningen med att han får gå på lösdrift om hagen är väldigt liten.... Då är det väl bättre att ha honom uppstallad om han har större finare hagar där... Anser jag då. Grejen är ju att det är viktigt för dom att röra sig mycket fritt.

Han får väl leka med mamma då, om det dessutom bara är några månader gör det ju ingenting. Och som du säger så får han kanske kompisar under sommaren, som ju är ganska lång nu för tiden.

Jag hade valt att ha honom uppstallad om det är alternativen, jag tycker också att det är mycket värt att kunna hantera dom lite. Det gör faktiskt väldigt stor skillnad längre fram.:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka