Ang foderanalyser!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 189
L

Lantlolla

Tjolahopp gott folk!
Någon som kan förkalra för mig hur man gör för att skicka in foder på analys?

Tex med ensilaget, ska jag ta färskt gräs (som växer) ifrån alla de åkrar som vi tagit gräs ifrån och skicka in i en påse? Hur gör man liksom...

Sen när de gäller havre och korn, hur gör jag då ? kan ju inte direkt sama ifrån alla åkrar?

Sen vart ska jag skicka de hela?
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!

Mvh Marica

Sv: Ang foderanalyser!

Tack för sidan. känner mig dock ännu mer förvirrad nu... :angel:

Provtagning på fältet
Före bärgning av ensilage och hö för storbalar:

- Det bekvämaste sättet är att ta prov direkt ur strängarna på fältet. Det är svårt att få ett representativt prov på skörden om man försöker ta provet ur storbalarna. Dessutom är risken stor att storbalsensilage förstörs om man gör hål på säcken för att ta ut ett prov.

Gör så här: Gå längs två diagonaler över fältet och ta ut prov ur många olika strängar och på ett antal ställen. Ta ut en till två nävar per ställe för att få ett bra genomsnitt. Proven ska tas så sent som möjligt före det att grönmassan bärgas.

Häll det samlade provet från ett skifte eller dag, s.k samlingsprovet, på en ren presenning och blanda ordentligt med en ren skyffel. Ta ett representativt prov på minst två liter för analys och skicka det direkt till Analycen eller frys det för att skickas senare.
http://www.analycen.se/grovfoder2.asp

Provtagning spannmål
http://www.analycen.se/lant_provspann.asp

KÄLLA: ANALYCEN

Taaack! Nu fattade jag, dock lite problematiskt då jag tror v i har tagit sista gräset nu. Men kan man gå ut och ja ta av endel gräs ändå ifrån åkrarna.. haha kände nu att jag är lite sent ute :P

Men tack för att du förklarade. blev mycket ljusare i skallen nu :D

Nej, du kan inte ta prover innan eller i efterskott på fältet. Värdena ändrar sig hela tiden. Det är på det du slagit av som du ska analysera. Har du missat att ta provet i strängarna av avslaget gräs innan plastningen så får du vänta till att du börjat ta foder ur balarna.

Nåja de ska gå på lösdrift så kan inte ta analyser ur varenda bale då har jag inte en krona kvar.
Så de får väl vänta tills nästa år.. men havret osv då ? vi har redan tagit endel utav de. ganska kört då med va ?

Gör så att du tar lite ur balarna när du öppnar dem. Säg 5 balar. Du tar en tuss, in i frysen, tar ur nästa när den öppnas, in i frysen. Till du är nöjd och vill skicka provet-

Aha! *Okjej men de är ju inte så svårt, men hur gör jag med havre och kornet. ska jag ta några säcker (då jag köper säckvis) och ta ngn näve ur de förfsta fem säckarna där med eller ?

Tack för hjälpen *den tröga*

Nja inte så mycket 4 kg havre och 2 kg korn (fick det i råd när vi köpte honom av en ja oberoende person)

Så vet inte men spelar inte mig så stor roll havret får jag av pappa och kornet köper jag 40 kr säcken ungefär. så inga större summor där inte!

nja halvblod i sämsta hull. Vet invarför vi fick de men ja de och typ en liter blötlagd betfor och sen typ 12 kg hö.

Men ja han får väl nu en liter havre och en halv liter korn.. blir inte riktigt samma alltså inte ett kg havre ens. men som sagt jag har bara direktioner utav andra ridlärare som sa vad vi skulle ge. haha jöses vad dum jag känner mig, men han har gått bra och mår bra på de iaf. utan att vara stirrig eller lat.

Drar upp denna lite igen:p
Undrar bara om någon vet UNGEFÄR vad de kostar med foderanalys? Grovfoder. Även priset för spannmålsanalys.

Hoppas någon vet detta lite fort :D

Eftersom du inte har nån analys på grovfodret skulle jag ge hästen lusern eftersom det är 'snällare' proteinkälla o även snällare mot hästens mage! :idea:
Så länge tills du skickar in på analysen!

tack för svaret!

Någon som vet om priserna på ett ungefär ?

Tackar skall kolla upp detta.
Vet du om man kan blanda ensilage och hö? eller måste man göra två analyser?
MVh Marica

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 511
Senast: Lavinia
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 456
Senast: Marie_Ozzy
·
Foder & Strö Min sambos pappa har en gård där han planterar palmer.(i australien) På gården har de en "vild" häst, han är ungefär 15 år, aldrig...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 174
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka