Ang fästingar

Bara en tanke.... Varför skulle du inte ge något? En del säger att deras hundar bara får några fästingar, men har man otur så räcker det med en fästing för hunden ska bli sjuk. Varför tveka?
Jag har hört om hundar som fått bestående men efter frontline/exspot användning, pga dessa medel är svaga nervgifter som en del hundar KAN vara överkänsliga mot. Jag har iofs inte varit källkritisk och granskat fakta, men dessa personer rådde till stor försiktighet när det gällde medlen.

skador på nervsystemet är en biverkning när det gäller exspot och scalibor, men risken att hunden blir biten av en infekterad fästing är nog större. dessutom kan man plocka av halsbandet/tvätta hunden om den visar några symptom av fästingmedlet och på så sätt minimera skadorna.

Vart sätter du Expot då? Skulle inte våga, katten är verkligen överallt på henne.

Nja, nu är det ju inte bara pengarna som gör att jag är tveksam.
Känns onödigt att preparera henne med något som kan vara farligt för henne, om det inte behövs. Visst kan fästingar också vara farliga.

om du inte är ute mycket i skog och mark med henne kan det vara lite onödigt. din hund har ju kortkort päls och en färg som gör dem lätta att upptäcka och dessutom är hon ju inte så stor. hur farliga är fästingarna där du bor?

jag kan säga att jag är ganska nojjig själv då jag blivit biten av en infekterad fästing, med hjärnhinneinflammation som följd.

Jag har själv haft hundar som reagerat på expot, en fick jag åka in till veterinären med. Men de kliar sig några dagar just på det stället som man droppat medlet på (använder inte expot själv längre). Men man får välja mellan pest eller kolera. De kan bli sjuka av fästing också. Har själv haft en hund som blev sjuk, och det tog väldigt lång tid för henne att bli frisk igen. En del hundar blir aldrig riktigt friska om det vill sig illa.

Jag TROR vårat kostade 189 kronor? Är däremot inte HELT säkert, för vi köpte avmaskningsmedel samtidigt.

Vi ger HopOff till våran hund nu, han har haft 2 fästingar som bitit sig fast sen vi började med det och här är det mkt fästingar så det brukar vara många fler. Förra sommaren hade vi Frontline men han blev jättesjuk av det, fick feber och var slö flera veckor efteråt.

Denna sommaren har våran labbe fått vitlöks pulver , har knappt haft en enda fästing faktiskt :)

Eftersom han badar i princip varje dag på sommaren skulle inte så många andra medel sitta kvar :smirk:

Vi köpte det på Granngården, kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men man späder ut det så det räcker länge.
Kolla hemsidan: http://www.hopoff.net/
Det fanns vitlökspulver till hund på Granngården också. Det är väl bara färsk vitlök som är farligt.

Det har jag inte hört något om , Färsks vitlök ska man dock inte ge.
Både uppfödare och dom i Djur affärern har rekomderat det.
Har inte märkt av någon negativ effekt. Bara man tar det lungt i början och börjar smått så att magen hinner vänja sig. :)

grejen är att vanlig lök i alla dess former kan orsaka akut anemi, och det kan förmodligen vitlök också göra. fast helt säkert är det inte och troligen ger man så små mängder att det är ofarligt. men jag vågar inte ge sådant som kan vara farligt när man inte vet vad som kan vara symptom på ett livsfarligt tillstånd till mina hundar.

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 102
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka