Ang fästingar

kpist

Trådstartare
Lite frågor angående fästingmedel och metoder. :)

Vad använder ni nu mot fästingar? Hur funkar det hitills?
Har ni provat något annat innan? isf vad? Med vilket resultat?

Förra hunden använda vi ingenting på men fästingarna verkade inte tycka om henne heller. Ibland hittade vi fästingar, men det var inte många.
Vår nya valp (3 månader) har vi kört Frontline på. Inte en enda fästing än så länge i alla fall.. :)

har frovat både frontline och exspot tidigare år, denna sommar kör jag med scalibor, det blir billigast och dessutom gillar de att bada. visserligen har de fått fästingar ändå, men inte lika många som när jag hade exspot och frontline.

Tack för svaren! :)
Är Scalibor ett halsband?

Hört att det ska va mycket fästingar i år, och Doris hade en redan för en månad sen som kröp på henne. Så det kanske blir aktuellt med något medel.

ja scalibor är ett halsband som vet skriver ut. fast det räcker med att ringa, man behöver inte åka in. finns i 2 storlekar, men det är inte omöjligt att din hund är för liten för det minsta också.

Läste nu att det inte ska användas på katt, då vill jag inte ha det eftersom hon gosar rejält med lillkillen.

Har använt Frontline först. Det fungerade bra, inga fästingar. Dessvärre visade sig vovvan vara allergisk mot någon substans i det.
Sen dess har vi kört med Scalibor och det fungerar bra!

Det finns två längder på halsbanden, 48 cm och 65 cm. Man kan klippa av dem, så de passar även de minsta hundarna. Man skall vara lite försiktig med halsbandet, undvika upprepande kontakt med huden och sånt. Har man små barn är det inget att rek.
Frontline är det "snällaste" medlet.

Frontline är inte receptbelagt. Kan man köpa det direkt på apoteket då?
Men då kan dom inte bada?

Jo, de kan bada i havet el. sjön fast effekten försämras ju lite. Skall du bada henne så gör det tre dagar innan du lägger på det.

Expot och scalibor skall som sagt absolut inte användas på katter, de kan får kramper och i vissa fall dö av det. Jag skulle använda Frontline. Det är bara att köpa på apoteket. De flesta har det. :bump: :bump:

Tack så mycket! Då blir det frontline, om det blir nåt. ;)
Då måste jag äntligen få tummen ur... och bada henne innan.

Tack så mycket! Då blir det frontline, om det blir nåt. ;)

Bara en tanke.... Varför skulle du inte ge något? En del säger att deras hundar bara får några fästingar, men har man otur så räcker det med en fästing för hunden ska bli sjuk. Varför tveka?

Förra året hade hon en som kröp på henne under hela sommar. That's it.
Men i år har hon redan haft en som kröp, men vi har inte riktigt bestämt oss än.
Eftersom inget medel verkar hundra procentigt så verkar det onödigt att lägg ut pengar om hon ändå ska ha fästingar som kryper runt på henne.

Så kan man väl inte resonera. "Snålheten bedrar visheten" ;)

Om inte medlet hjälper till 100% så kanske det hjälper till 90%. Då får hunden bara en tiondel så många fästingar. Utan medlet är det 10 gånger större risk att bli drabbad av en smittbärande fästing.

Själva har vi använt Expot på hundarna sen medlet började säljas. I åtskilliga år alltså. Vi tycker det är effektivare än Frontline. De kelar mycket med kattorna, men kissarna gnider sig inte just mot ställena där vi droppat medlet, där giftrisken är som störst. Ingen katt har mått dåligt av hundkelet.

Däremot vill/vågar vi inte ha Scalibor för halsbandet skulle kattorna garanterat gnida sig mot som synes ;)

kompisar6.jpg

kompisar7.jpg

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 102
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka