Ang. fällning!!

P

Prinsemannen

Tjenis!
Vad har ni för huskurer mot akut fällning? Nu menar jag "schäfertussar" som ramlar av bara vovven min lägger huvudet på sne.. Stackarn brukar få vara i hela huset, men är numera platsad på bottenvåningen eftersom vi har en tjej på snart ett år som GÄRNA leker med tussarna :angel:. Vi kammar och kammar men det tar ju aldrig slut... Hon blir väl flintis snart ;) Några idéer? Tacksam för alla svar.

Sv: Ang. fällning!!

Jag brukade tvätta min hund (blandras släthårig foxterrier x ?) när han fällde som värst. I samband med tvätten och precis under följande dag så lossade han hår något alldeles förskräckligt och sen lugnade det ner sig. Det var som om hår så skulle fällas fick lite hjälp på traven när man blötte huden.

Brukar ge en kur med B vitamin.. Till hästen haha men det hjälper fällningen och han blir blank o fin sen

Hej! Läste i en vet tidning när jag var på djursjukhus med min schäfer att man skulle bada dom en gång i veckan med schampo under tre veckors tid för att förkorta hårfällningen samt att under ullen lossnar lättare vid kammning när pälsen är ren och "fluffig". Gör så själv och tycker att det fungerar bra och är värt besväret att kliva in i duschen.

Hej! Läste i en vet tidning när jag var på djursjukhus med min schäfer att man skulle bada dom en gång i veckan med schampo under tre veckors tid för att förkorta hårfällningen samt att under ullen lossnar lättare vid kammning när pälsen är ren och "fluffig". Gör så själv och tycker att det fungerar bra och är värt besväret att kliva in i duschen.

Härligt! Nästan veteskapliga bevis på att min metod fungerar :)

Min schäfer fällde så jag trodde han skulle bli alldeles kal. Dammsög jag på förmiddagen så såg det ut som skam igen några timmar efteråt. Det var inga små tussar, utan knytnävsstora. Jag kammade nästan varje dag, men inte hjälpte det. Golden jag hade fällde också jättemycket. Jag gav upp, fortsatte bara att dammsuga glatt.
Håren som jag borstade bort sparade jag i en nätkasse och hängde ut på våren i ett träd, småfåglarna älskade att inreda sina bon med hundhåren.

Jag badar också, sedan åker vi ut någonstans där jag kan borsta av ”halva hunden”
Jag har köpt en toppen bra karda till min Islandshäst, som heter ”den magiskas kammen”
Den tar jag även på hundarna och nog kan man dra av päls allt….
Brukar sedan göra det med en veckas mellanrum i ca 3 veckor, sedan är det i regel över.

Tackar tackar för alla tips. Det blir vitaminkur och bad igen :D Trevlig helg!

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat