Ang. chocklad.

E

EleGanZ

Jag vet att man aldrig ska ge en hun chocklad. Men jag har några frågor angående det ändå. Hur mycket chocklad, och då speciellt mörkchocklad, kan en hund råka få i sig utan att bli dålig? Hur visar hunden att den blivit dålig av chocklad? Jag är nämligen ensam hemma i två veckor om min farmor och farfar ser till mig och min lillebror. Och farfar råkade nyss ge våran voffsing en liten bit mörkchocklad. Tror ni att det är farligt? Ska iaf hålla extra koll på henne.

Sv: Ang. chocklad.

Det är helt olika..
Beror på hur mycket hunde väger och hur stor mängd den har fått i sig.
Mörk choklad är farligare än Mjölkchoklad.
Jag vet att min systerson gav deras shäfer lite chocklad men som tur är så hände det ingenting.

Jag har svårt att tro att det skulle bli någon reaktion på en liten bitt men man kan se sympom som kräkningar,yrsel,hunden bli trött och slö.
De vanligaste är kräkningar.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,130726,00.html

Om det är någon som kommer ihåg toffife reklamen och marabu där en tax tror jag det är får en bit choklad??
Där gick jordbruksverket och Skk samt Vetrinärerna till angrep och bad dem ta bort klippet med hunde eftersom de kunnde locka andra att ge sina hundar Choklad och så blev de klippen togs bort!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret, jag blev lite orolig, men jag tror inte att hon fick i sg mycket, men klart man är lite orolig när det handlar om familjens kelgris.;)

>20 g. teobromin per kg. kroppsvikt kan orsaka förgiftning. Mörk choklad innehåller 5-15 g. teobromin.

när jag var liten och inte hade en susning om det här med hundar och choklad, så delade jag och min shih-tzu lätt på en påse lösvikts-choklad utan att det märktes ett dugg på honom. Mer än att han blev väldigt förtjust. ;)
Men när jag fick höra att hundar inte tål choklad blev jag förstås livrädd för att han skulle ha tagit skada. Nå, han blev 12 år och togs bort pga diskbrock...

Vår hund snodde en gång en chokladkaka (halv tror jag) riktigt mörk choklad från bordet när ingen såg det och smaskade i sig. Märkte inget på honom som tur var. Efter det är han löjligt förtjust i choklad och försöker sno åt sig bitar när han kan. Det enda vi inte lyckades lära honom att inte ta även om det blir bättre och bättre.

Min lilla schnauzer åt upp nästan en hel alladin ask...förutom trillingnötterna o toffén, de spotta hon tillbaks...o hon var precis som vanligt.
En bekants två labradorer tog sej in i källaren och åt upp flera chokladkakor med mörk choklad, de kräktes men inget mer, dock är dessa hundar MKT härdade av diverse matupplevelser.

nån som vet hur det är med katter då? Min lilla Båtsman snodde en hel dubbeldaim för mig en gång, men inte heller där blev det någon reaktion (...iaf inte inomhus...)

Min dvärgschnauzer blev chokladförgiftad. Han fick tag på en påse med chokladgodis och blev riktigt, riktigt dålig...:cry:

Magen blev svullen...Han såg i syne, sprang och gömde sig med svansen mellan benen...Gnällde...Slickade sig om nosen...Höll nosen mot taket och tittade och slickade mot saker som inte fanns...Var nervös...Jätte - dålig i magen...

Det var hemskt...Tog lång tid innan han blev normal...Det där med att slicka sig om nosen och kolla upp mot taket höll han på med lång tid efteråt...Flera månader...

Det beror helt å hållet på hunden i sig.

Vår gamla (släth.) foxterrier åt under sin livstid upp 2 alladdin askar. Även en påse med olika chokladblandningar. Han blev aldrig sjuk..

Medan en väns Golden ret. åt upp någon rad på en chokladkaka och blev allvarligt sjuk.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 245
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 706
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka