Ang broddar och belastning...

Sv: Ang broddar och belastning...

Tröttsamt med så kategoriska uttalanden.

Själv har jag länge klurat över vad som är bäst för min häst, men nu bestämt mig för att fortsätta köra med enbart två brodd/sko. Min hovslagare avrådde mig först från tåbrodd, av samma skäl som sedan min vet. gjorde det. Det de båda varnar för vad gäller min häst är det förlorade glidmomentet, som kan slita rejält på knän exempelvis. Så, två brodd it is.

Du bytar ju när du ska rida, i hagen om det inte är asfalthårt kan man ju ha två brodd om man har en häst som skadar sig själv. I hagen sitter inte en klump på ryggen heller.
glidmoment:
Det blir mer glidmoment med sko än utan. Redan där ändrar du på hästens rörelsemönster. Så din ursäkt för att inte ha 4 brodd är dålig.
Faktum är att du stör din häst med bara 2 brodd, om det så bara är 15 minuter per dag. Lägger man sen på alla hästar med för höga trakter pga okunniga hovslagare eller kassa fötter så blir skadan dubbel.
Att man har tjock spånbädd i boxen är ingen garanti. Jag har tjock bädd men likförbannat har hon snurrat upp hål i mitten ex.

Men vill ni utsätta era hästar för felaktig belastning så gör det, det är ju inte olagligt.
Läs gärna andra trådar om detta ämnet.

/j

Jag har alltid 4 broddar och snösulor och det funkar alldeles utmärkt....

Om jag förstår dig rätt så skriver du att man kan ha två brodd om det inte är asfaltshårt, tex i hagen????? Då är vi ju lite på samma linje, eller....

Det är detta jag har försökt säga, att det är väldigt sällan som hästarna går(ens 15 min/dag)på så hårt underlag att dom känner av att gå med två brodd.
Däremot om dom är såpass "rörliga" inne i boxen att dom trampar upp bädden runt sig, ja då kan jag hålla med om att det blir länge, att stå på stenhårt golv, med två brodd.

Men då kommer man lite osökt in på detta med glidmoment. Hur hälsosamt är det att vandra runt, runt i en box med fyrbrodd mot golvet. Där blir det ganska dåligt glidmoment, och då slitage på leder och ligament. I regel står de flesta hästar inne ganska många timmar så......
Har ingen ursäkt, för att inte ha två brodd, då jag har fyra brodd på min häst(läs tidigar inlägg här), däremot så har jag inget emot att ha två brodd, och skulle haft det om så behövdes, utan att känna mig särskilt orolig för att felbelasta.
Så det finns för och nackdelar med allt.
Det gäller bara att väga mellan vad som pasar bäst för mig och min häst. Så att säga att nått av det är rätt, kan vara rätt svårt egentligen, för nackdelar finns i både fyra och två brodd.

På min häst har jag 4 brodd i varje sko fram och bara 2 i trakterna bak. Detta för att det blev ett balltramp förra vintern med ett härligt köttsår som följd :crazy:
Felbelastning, tja enda tillfället min häst står på hårt underlag så att detta skulle märkas är när han står på stallgången, tror knappast att detta ska påverka honom särskilt mycket :smirk:

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama