S

samtson

Vilken tyngd har du på dina boots och varför?

(Jag ska beställa nya och kan inte bestämma vilken tyngd jag ska ha...)

Sv: Ang Boots

Har 2par G-boots, 200gr och 265gr, och ett par klockar från hööks typ 225 gr.
Köpte klockorna först då jag inte riktigt hade råd med ett par G-boots å jag skulle tävla och behövde hjälp med traven ;) Sen fick jag 200 grammarna i julklapp och köpte 265gr på SM i år :)

Jag läste någonstans att men ev ska ändra reglerna för hur tunga boots man får tävla med. Den nya vikten skulle ev bli 250 gram.
Läge att kolla innan inköp alltså.

Jag har 170 g, bra allroundvikt tycker jag.
Använde det första dagarna på min häst när jag köpte henne, pga passtakt. Sedan försvann den, så då slutade jag använda dem. Använde de sedan ett tag senare för att se om det blev någon skillnad, vilket det blev, framför allt på traven och galoppen.
Nu använder jag dem alltid när jag är någon annanstans än hemma, eftersom hon är mer spänd där och behöver den extra vikten för att "komma ner" där fram och kunna trava.
Hon har mycket problem med spänningar, och går därför med 10or fram (skorna då), och ev bak också. Är inte helt säker.
Har funderat på att köpa ett par 200g också, att använda på tävling, och på träning för att utmana lite.
Har dock inte pengarna till det, men ska nog investera i det också.
G-boots är det jag pratar om alltså... :)

Mina som jag har nu är klockor på 270g och tänkte alltså köpa G-boots. Funderade på att ta 265g, som är närmast det jag har, men så såg jag ju att det fanns 280g.... Men kanske onödigt med så tunga?

Efter att sett detta med 250g gräns kanske jag rent av borde köpa 240g istället....? Jaha, nu blev det ju svårare!

Min häst behöver hjälp med traven, i tölt grenarna tänkte jag rida med lätta skyddsboots bara.

Jag har aldrig använt boots med tyngd, men kände att jag ändå vill äga ett par, o prova med.
Så jag har köpt 185g G-Boots!:D

Annars har jag skyddsboots i skogen o när hon löshoppar!

Jag använder 240gr mest på min pärla då hon kan bli lite passtaktig. brukar även ha det en period och sen ta av dom helt i några veckor för att sedan sätta på dom igen. hon funkar väldigt bra på den sortens träning och man märker på henne att hon blir starkare. ska även införskaffa mig ett par 265 gr. hon behöver lite extra hjälp med tyngden i traven och ökade tölten så jag ska testa dom. är bara rädd för att det kanske ska bli lite för tungt..

Jag kmr inte ihåg vilken vikt jag har på mina boots men jag har dom bara för att Min häst har rätt orena gångarter.
och när hon har dom på sig blir hon renare.
:)

Hur använder du dom på henne? Inte fram va...? Med tanke på hennes svårighet för tölten...

Joo jag har dom fram , men det är bara för travens skull. hon har inga skor än , inte inriden.
Men vi tror nog att hon är ömfotad så det hjälper på det sättet.:)

Jag ställde frågan till "fettso" med tanke på att hennes häst har mkt stark trav och är under töltsättning....

Joo jag har dom fram , men det är bara för travens skull. hon har inga skor än , inte inriden.
Men vi tror nog att hon är ömfotad så det hjälper på det sättet.:)

Nu blev jag lite nyfiken på hur du menar, du har boots fram men hästen är inte inriden? Vad använder du då dem till? Vad hjälper boots mot att hon är ömfotad?

Ja kanske har helt missförstått dig men blev bara nyfiken. :)

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
781
Senast: MiniLi
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
789
Senast: Ajda
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva köpa nya vinterskor, för ridning och promenader. Tyvärr blev det lite bråttom så jag måste köpa i butik. De butiker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 457
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka