Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

F

Francess

Det verkar vara vanligare än någonsin med blandisavel och ofta tycker jag man hör att "jamen det är en godkänd ras i USA", tex om cocker-pudelblandisar. Oftast av personer som inte har en aning om vad en ras innebär.

Vilka raser är populärast att korsa idag? Förr var det väl ganska vanligt med tex schäfer-labrador...är det så fortfarande? Just schäfer verkar ju vara med i de flesta blandningar, åtminstone i någon procent. Vilka korsningar med schäfer är populärast?

Vad vill man ha ut av blandisavel? Eller när man köper en blandis? Vilka är det som köper blandisvalpar? Är det bara priset det hänger på? För somliga verkar sälja blandisvalpar hyfsat dyrt!

Och svar i stil med att det blir friskare hundar när man korsar tror jag inte ett dugg på! Kan man lite om avel så förstår man varför. Tex höftledsfel...inte sören blir det friskare hundar av att para en C-höft schäfer med en C-höft labbe! Snarare tvärtom. Och hur många som parar hej vilt har ens röntgat hundarna innan, eller MHtestat?

Röntgar gör man ju med i stort sett alla raser nuförtiden, inte bara de stora. MH-test är väl fortfarande vanligast bland bruksraserna, trots att alla renrasiga/registrerade hundar är välkomna!

Å andra sidan, finns det intresse för blandisvalpar efter kontrollerade föräldrar? Där båda parterna är röntgade UA tex?

Många nyfikna frågor! Och högst seriöst menat, är inte ute efter en våldsam blandisdebatt med smutskastning till höger o vänster!

Jag har inget svar på det angående aveln, men tror att många blandraser blir till av misstag... inte planerad avel altså.

Jag har en blandis tik, och vet väl kanske inte riktigt varför jag valde just henne. Hon har i sig två raser som jag tycker mycket om, och ja, det bara blev så. Jag har inte tänkt att ta valpar på henne, och vill inte ställa ut heller så då spelar det ingen roll om hon är renrasig eller blandras. Hennes föräldrar är båda renrasiga (men olika raser) som används i avel. Hon och hennes syskon var små "olyckshändelser" altså. Men jag tror faktiskt att det är ett lotteri vare sig man köper blandras eller renrasig hund...

De som planerar valpkullar på sina blandraser tror jag gör det för att de vill testa att föda upp en kull, och kanske se sin hunds gener gå vidare helt enkelt. Min syster tex vill väldigt gärna para sin blandras (MÅNGA olika raser i... vet inte vem pappan är) med min, men jag säger nej. Jag tycker det känns onödigt helt enkelt. Tycker det känns lite själviskt att ta valpar bara för att man vill ha kvar lite av sin gamla hund sen när den dör, och inte veta vilka konsekvenser det kan bli för valparna.

Det där har jag hört så många gånger att det ska bli sundare hundar, mentalt, om man blandar. Mindre risk för att det skulle bli aggresiv osv. Risken för höft/armbågs problem existerar inte hos blandisar.
Detta köper jag INTE.
Snarare tvärtom, eftersom du inte vet bakgrunden på hundarna.

Anledningen med alla dessa MH tester och röntgen är just för att komma bort från alla dessa problem. Så jag förstår inte visten med att inte göra dessa, även om man har en blandis.

Visst kan det hända "olyckor", så kommer det alltid att vara. Men när man bedriver medveten avel på blandisar så tycker jag det är fel!
Tycker man det är dyrt att köpa hund, så får man spara ett tag till då. Inte köpa första bästa hund man kommer över. Missförstå mig rätt nu!! :)

Hundstallet har många hundar som behöver nytt hem.......

Nu ska jag inte bara "tracka" ner på blandisar. För det finns många fina hundar, som är sunda och friska.

Vilka raser är det i din hund? Och har du någon aning om vilka raser som ingår i din systers?

Jag tycker du gör helt rätt som nekar parning med din systers hund! TVÅ raser som man känner till och är hyfsat lika mentalt o användningsmässigt är väl mer ok att para...men blandningar med fler raser i är rena rama vansinnet!

Jag håller helt och hållet med dig! Jag köper inte heller de där argumenten. Vill man ha den sk korsningseffekten, så räcker det att ta in nytt blod/annan linje från samma ras!

Tyvärr är det så nuförtiden att det inte bara händer olyckor. Det verkar vara en hel rörelse på gång med blandisavel. Mycket pga USA tror jag, som vanligt. Där har man ju tagit fram "nya" sk "raser" som tex cockapoo (cocker + pudel) och flera andra. Dvs två olika renraser som paras och man får en mycket gångbar avkomma som det tydligen finns stor marknad för. Det har börjat bli vanligare här med!

Och tyvärr är det inte avelsmedvetna som håller på med det. Vad jag kan förstå är det oftast folk som har negativa åsikter mot renrasiga hundar, det heter tex att renraser alltid har en massa sjukdomar, allergier, höftfel etc som de då anser att korsningarna på nåt mystiskt sätt inte får!

Jag ställer mig mycket tveksam till det hela. Men tycker det är intressant! Jag undrar varför folk i gemen tror att renrasiga hundar är så sjuka och skadade? Och varför man tror att bara det är en korsning så slipper man automatiskt sjukdomar o problem. Friskare både mentalt och fysiskt hör man ju jämt! Något jag ställer mig mycket tveksam till, somsagt.

Det ÄR faktiskt så att det förekommer mycket medveten avel på korsningar. Både med två och flera raser inblandade! Inte ovanligt med två fyrvägskorsningar som paras "bara för att". Är väl lite som med stoägare...alla vill ha en söt valp efter sin tik/hane! Resten säljs för ca halva motsv pris på renras, ibland mer.

Visst finns det blandisar som både är friska och sunda, men det finns desto fler renrasiga som är det! Där man dessutom kan förutse både storlek, utseende och mentalitet. DET tycker jag är viktigt!

Men jag vill gärna ha fler åsikter och synpunkter på mitt första inlägg!

Det har blivit väldigt populärt att försvara sin blandrasavel med att renraser är så sönderavlade också. Så i stället för att anstränga sig lite vid valpköp, kolla upp uppfödare och tilltänkta kombinationer för att hitta en hund som är så sund och rastypisk som möjligt (och därigenom premiera en seriös uppfödare) så väljer man att köpa en medvetet producerad blandras där man har lite eller inga möjligheter att kontrollera det avelsarbete som ligger bakom.

Skulle jag vilja ha en blandras, hund eller katt, skulle jag höra av mig till Hundstallet respektive något katthem. Jag skulle inte köpa en valp/kattunge. Även om uppfödaren säger att de tillkommit genom tjuvparning är jag alldeles för misstänksam och alldeles för rädd för att stödja oseriös avel.

Jaha...
jag tillhör väl dom då som argumenterar FÖR att renraser är sönderavlade...iallafall många av dom....ju mer extrem en ras är..ju häftigare är dom....för alla utom hunden :crazy:

Man avlivar hundar pga fel färg, fel tecken osv :crazy:...inget hunden lider av, däremot avlas det på nosar som är så hoptryckta att hunden kan varken äta eller andas, än mindre föda valpar normalt, man avlar på att dom skall ha så mycket veck på kroppen som möjligt, man avlar på att haserna går åt "fel håll", man avlar på nakna hundar så att tandanlagen fattas, ögon som står ut så att dom trillar ur ögonglobenm, svansar som är så hårda att hundarna knappt vågar vifta på den inomhus

Man ställer ut hundarna och sprayar dom fulla med skit så det går inte ens att vara i närheten av dom, det får inte vara fuktigt i luften för då kan en pudel bli krullig :crazy:

man avlar på raser som lätt får tumörer
man avlar på Lååånga hundar med Kooorta ben :crazy:
schäfern går snart som en kanin om dom inte slutar avla på räkstjärtarna.....

Herregud när ska det sluta :confused:
jag skulle kunna sitta en hel dag och räkna upp felavlade hundar.....och det är på VILJE :mad: man gör deundar...för det är FINT :crazy:...inte ens praktiskt...

Jag har som ni förstår blandraser, och jag skulle förmodligen aldrig köpa en renras heller...nästa hund blir förmodligen en omplacering igen och då förmodligen en blandras.....
Jag hade en leonberger för några år sen, det var synd om den hunden då han fick värmeutslag på somrarna, problem med öronen året runt och han dog av en magtumör..... :crazy:

Jag är en av alla dom där "oseriösa" blandis uppfödare som planerar mina kullar.
Jag födder upp blandisar som är bordercollie och beardedcollie detta görs på friska hundar som är HD;armbågs,ögonfria samt har ett brett register inom vallning. (blandisarna tävlas inte) utan vi kollar dom här hemma. (har ca 200 får). Valparna säljes till olika typer av folk en hel del säljes till bönder men även till vanliga familjer som vallar.

Min tanke bakom min avel är att få fram en mer stabil och lugnare hund till vallning för det är tyvärr så att bordercolien har blivit alldeles för stirrig (finns en hel del inavel) samt att man tar in englands sämsta hundar och avlar hej vilt med dom här i sverige.

Våra valpar blir perfekta vallhundar som kan vara med även vid lammningarna samt valla lammen utan att gå upp i stress som en BC lätt gör.

Jag är väldigt noga med att våra avelsdjur ska vara helt fria från alla defekter och jag har koll på minst fem led bakåt i avelsdjurens stamtavla.

Just nu använder jag en tik som är 50%bordercollie och 50%beardedcollie samt en tik som är 75% bordercollie och 25%beardedcollie. Jag använder mig alltid av 100% ren bordercollie hane.

Jag tjänar inte så enorma summor på min avel men en hel del glädje samt att jag alltid har minst två ordentliga vallhundar till hjälp.

Jag är väl inte direkt för korsningsavel...tycker man ska gynna dem som seriöst lägger ner pengar,tid och arbete på att ta fram rasrena individer...men man ska då lägga en del vikt på att undersöka rasernas olika ogynsamma defekter och försöka undvika dessa sjukdomar genom att kanske kontrollera vad uppfödaren har för hundar...föräldrarna till valparna och gärna flera generationer bakåt för att se att där inte finns några defekter om möjligt.

Faktum är och det är bevisat att blandrashundar har ett effektivare och starkare immunförsvar...de är i snitt friskare och lever oftast längre också.

Forskning bedrevs i Holland när en vetenskapsman tog fram den nya rasen Sarloos Wolfhound(stavas?) som är en kombination av schäfer/varg i generationer...detta för att påvisa att ta bort defekter såsom höftproblem och andra hälsoproblem...något annat som är förvånandsvärt är att en sådan hund ofta når 15 års ålder...då kan man ju börja grunna på VAD är det för fel som begås av oss människor när vi bedriver våran selekterade avel?

jag är lite benägen att hålla med dig, men man ska komma ihåg att de flesta bruks- och jaktraser numera har två mer eller mindre skilda grenar, en show och en arbets-. så kanske är det utställningarna man ska kritisera, som premierar osund avel. ta schäfern som exempel, det var från början ett stark frisk bruksras, men har förvandlats till en av våra mest ohälsosamma raser. :(

ang blandraser så har korsningen schabrador visat sig framgångsrik. har för mig att hundskolan i sollefteå använde sig mycket av denna korsning ett tag. problemet med dessa blandraser är att när man avlar vidare i andra, tredje och fjärde generation, då får man en mycket heterogen avkomma, som i princip kan se ut och bete sig hur som helst. fast det är klart, gillar man lotteri så ;) :crazy:

hihi nu läste jag hela ditt inlägg. men det verkar som vi är överens i a f :)

Faktum är och det är bevisat att blandrashundar har ett effektivare och starkare immunförsvar...de är i snitt friskare och lever oftast längre också

Det här hör man ju så ofta men var finns faktan då? Var kan jag läsa om den här forskningen som kommit fram tilld etta? Det är något blandisförespråkarna ladrig kan komma upp med vilket gör att det de säger inte är särskilt trovärdigt.

Man kan dessutom inte jämföra en hybrid (varg/hund) med en blandras (hund/hund). Det är stor skillnad. Du jämför väl inte heller en korsningshäst med en mula eller mulåsna?

Vad jag menade med mitt inlägg var inte att det inte finns raser där stora delar av aveln gått överstyr. Jag förstår bara inte varför man i sådana fall inte väljer de uppfödare som har samma syn på rasen som en själv, alternativt inte väljer någon annan ras (det finns väldigt många raser som INTE kan räknas som "sönderavlade").

Du kan inte jämföra varghybrid, eftersom vargen inte avlats så hårt som våra hundar.
Faktum är att det även i Sverige har provats med blandrasavel. Den sk Schabradoren (som är en blandras), detta projektet lades ner pga att resultatet blev dåligt.

Detta är inte just till dig... :
Jag håller med om att många raser far illa. Men att säga att man har blandras för de inte är sönderavlade håller inte. Vad ska du blanda med om nu alla är sönderavlade. Tar du två sönderavlade individer så blir det ju inte friska valpar av dom. Men det verkar många tro :crazy:

Jag skiter rent ut sagt vilka raser man korsar (eller inte) så länge man vet vad man gör och man har ett syfte med sin avel. För mig är det lika illa att någon tar en renrasig kull "bara för att" som att någon tar en blandraskull "bara för att".

Man skall avla på friska och sunda djur och man skall känna till deras härstamning så att man har någon slags koll på vad för gener hunden bär på. Dvs det räcker inte med att föräldradjuren är HD-fria för att parningen skall vara OK.

Att vissa raser har blivit sönderavlade ursäktar ingenting. De som ägnat sig åt att avla sönder raser har inte sysslat med seriöst avelsarbete och de skall inte kasta någon skugga över de som arbetar på ett seriöst sätt med sina raser.

Jag vill gärna se de fakta som visar på att blandraser i snitt är friskare än renrasiga hundar. Första generationen så länge föräldradjuren är friska, OK det kan jag köpa. Men blandrasavel i andra, tredje och fjärde geenration skulle vara friskare köper jag inte. Parar man tillbaks med en av huvudraserna finns fortfarande risken för att recessiva anlag skall slå igenom och korsar man hela tiden in andra raser kan man ju få vad tusan som helst, både mentalt och fysiskt.

Det finns seriös och oseriös avel. Jag stödjer den seriösa, vilket inte nödvändigtvis behöver exkludera blandrasavel.

P.S. Alla renrasiga hundar jag har haft har levt till 14 års ålder och varit kärnfriska, likaså blandrasen som tyvärr dog ung i en olycka.D.S.

Varghybrid eller ej så är detta en GODKÄND HUNDRAS....den finns med i rasböckerna som accepterad hundras.Alltså klassar jag den som "hund" likaväl som vilken annan hund som helst...

Jag förespråkar INTE korsningsavel.Jag har inte en enda hund som är någon korsningsprodukt...så det kan ingen beskylla mej för.Jag skulle ALDRIG för egen del använda och korsa raser...inte min grej.

Det FINNS forskningsmaterial som ligger på nätet angående korsningsavel med hund...mest text på engelska dock.Bara att söka sej fram.

För mig är det lika illa att någon tar en renrasig kull "bara för att" som att någon tar en blandraskull "bara för att".

Man skall avla på friska och sunda djur och man skall känna till deras härstamning så att man har någon slags koll på vad för gener hunden bär på. Dvs det räcker inte med att föräldradjuren är HD-fria för att parningen skall vara OK

Precis!

Sedan att vissa utav oss föredrar vissa raser är en helt annan sak.Här tar Francess upp det viktigaste som ALLA borde tänka på!

Hörde en instruktör på klubben för ett tag sedan säga

"Parar man en labben med HD-fel med en schäfer så försvinner felet"

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Man blir så glad av att höra instruktören säga sådant till de i grundkursen som inte är särskilt insatta. Han hänvisade också till ngn studie eller forskning, som han dock inte visste var han hade hittat...

och jag??? jag är alldeles för ung för att veta ngt sådant, ALLA vet att blandraser är friskare.... :angel:

Undrar bara varför alla som avlivas osv tar vägen i statistiken, har själv fått avvisa 3 blandraser i agilitykurs pga HD-fel, 1 renras....

MEN vi ska alla komma ihåg att det finns många blandraser som är vettiga, sunda och underbara. Jag har en själv, men det blir inga fler.

Inom jakten avlar "vi" mkt blandras för att få fram bra hundar, eftersom många köper jakthundar till sällskap och egenskaperna som är nödvändiga försvagas eller förstörs i framtida avel. Säkert är det samma inom vallningen, kan inte tänka mig att folk som värnar om vallhundar gillar när vallhundarna går till sällskap.
Dessutom har vi fått ett nytt vilt i Sverige, viltsvin, som hundarna inte är framavlade till att hantera. Så visst finns det ursäkter, men de man läser i annonserna "bullmastiff-vhorste-labbe", "BC-labbe-schäfer-flat" osv får inte många applåder av mig, var är MH-testen, HD-stautsen, ögonlysningen????

//E

JAG skulle INTE vilja kalla dig oseriös! Och det undrar jag om någon annan gör? Du har ju ett bestämt mål: en frisk, arbetande avkomma och du planerar ingående och får (förhoppningsvis) den avkomman du är ute efter. Du använder testade hundar och inget skräp. Du vet vad du är ute efter och kan din sak.

Det är ju jättestor skillnad från de som parar cocker med pudel för att det är populärt i USA och man anar en marknad = pengar att tjäna även här i Sverige! Det går ju inte ens att jämföra.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
Övr. Hund Hejsan! Jag har två tikar som jag vill ställa ut igen. Den ena tiken är en riktigt snygging och har visat att hon tycker det är kul o...
Svar
12
· Visningar
1 524
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?