Ang behandling av leder med artros, spatt, oecd, etc...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Järnis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 805
J

Järnis

Just det, jag har några frågor ang behandling av dessa... otäckingar..
Bakgrunden till mina funderingar är att min häst ev har något av detta, inget som syns på röntgen, men "något" är det. Hästen har blivit behandlad 2 ggr i bakhaserna.

Nu till mina frågor;

HUr länge verkar behandlingen i leden? verkar den i hela perioden mellan behandling och åb, eller borde en förbättring kunna ses tidigare? ( OM behandlingen hjälpt dvs). Berätta om era erfarenheter!

Hur många behandlingar är det relevant att ge? Finns det något stopp varefter man inte anser att behandlingen hjälper och att ytterligare behandling är onödig?

Även om du inte har svar på dessa frågor, välkommen att diskutera detta ändå..

Sv: Ang behandling av leder med artros, spatt, oecd, etc...

OECD och artros borde kunna uteslutas genom röntgen?!

Däremot är det ju inte säkert att spatten syns om det är ett tidigt skede. Om det är en "pågående" spatt har jag inte hört så många som lyckats bromsa den, så då brukar ju inte behandlingen hjälpa så mycket.

Låter man tiden ha sin gång så kan spatten stabiliseras och en hel del hästar kan då fungera i arbete igen, men det tar lång tid (år).

Sedan kan det ju vara så att haserna inte är grundproblemet. Och då kan du ju spruta hur många gånger som helst utan resultat. För då sitter ju primärorsaken någon annanstans. Hästen kanske avlastar skadan så den reagera på hasen.

Det som gör att jag gissar på spatt är att det är i båda haser.

Vi har haft en spatthäst som tävlat dressyr en bra bit upp i klasserna och som fungerat trots sin skada så jag önskar dig lycka till!!

Ok, jaha det var vet som sa att det kunde vara något av detta..typ att det var något brosk.. hon sa även att hon hade en "nabb" vä bak. och på min fråga "spatt-knöl?" så sa hon att det även kunde vara dessa andra saker......

Till saken hör oxå att hon var halt på alla fyra första besöket, och då "belastningshalt", DET var ju helt borta på åb, men haserna var bara bättre, inte bra, och det är fortfarande oförändrat....:cry::cry::cry:

Var din häst stel och kort i steget? På min häst är det ju vä bak som är "värst", och med det benet går hon mkt kortare...

Han var väldigt rörlig både med och utan spatten.
Var inte halt någon gång utan spatten förbenades utan att vi visste något. Har rena plåtar från köp. Tävlade dressyr och kvalade och var i falsterbo som 5-åring. Kvalade även som 6-åring men blev huggormsbiten i kotan veckan så det blev inget.
Sedan bröt min syster foten och han skrittades mest under 5 mån.
Sedan fick han ett sår på hasen och leden röntgades då. Då var 2 nivåer av hasleden förbenade. Lika på det andra bak.

Tävlade sedan upp tom Int I utan problem.
Är tyvärr i himmlen nu pga annan skada.

ok, det lät ju skönt för hästen..

Ingen som vet hur många gånger man behandlar? Om det är helt normalt att det kanske krävs 3 behandlingar?

På min häst är det ju vä bak som är "värst", och med det benet går hon mkt kortare...

Låter inte direkt som den spatten jag sett.
De flesta brukar vara stela i båda bak, ofta "doppa" tån på lina i trav, de brukar även värma ut, alltså bli bättre efter en stund (jag menar inte att man SKA rida, utan orena hästar ska ju givetvis inte arbeta!)

Att behandla samma led två gånger är väl inte ovanligt, tre gånger tror jag har hört någon behandlas, men det gör man väl bara om det har blivit klar förbättring mellan gångerna.
Får man ingen förbättring, eller inte tillräckligt mycket bättre, så kan vet välja att spruta med ett annat preparat. Då förmodar jag att vet är ganska övertygad om att felet verkligen sitter i leden.
Annars letar man väl vidare, ledömhet kan ju bero på brosket, då kan de gå in i leden och inspektera brosket, då broskskador inte syns på röntgen.
Lycka till!

Jo, hon är väl stel i andra med, typ går lite "stolpigt", men kortare på vänster.

Från första besöket hade hon enl vet. blivit mkt bättre, men nu vet jag inte....:crazy:

Tack så mkt för svaren allihopa!

*kl*

Hon har KS oxå... känns som en omöjlig kombination...

Då kanske inte problemen sitter i haserna alls, om det är så som jag uppfattat dig, att hästen har kissing spines också?

mja, det var ryggen vi sökte för, och fram kom hälta överallt.. Vet trodde rygg-ontet berodde på haserna, och det stämmer kanske till viss del, lite bättre har hon blivit i ryggen oxå, när hon blivit lite bättre i haserna.. Men, det är kanske ryggen som gett hasproblem som ger mer ryggproblem....:(
Jag har funderat massor i natt, och det känns som att man iaf måste ta tag i haserna först, för om hon ska må bra i ryggen så måste hon kunna trampa under sig och höja ryggen..

Eller så är jag ute på cykeltur...?

Senast ändrad av en moderator:

Du menar artroskopi? Hur går det till och hur är det med konvalescenstiden?

( svåra frågor kanske, men folk vet mkt här....)

Jag menade artoskopi, jag kan inte så mycket om det men sök på Buke, det finns en del trådar om det.
Men jag tror inte riktigt jag hänger med: Om hästen har KS, anser vet att denna KS inte påverkar hästen? Dvs ni har röntgat hästens rygg och det är röntgenfynd som ev inte ger symptom?
Om jag hade känt mig osäker på veterinärens kunskap om ryggar och muskler, och om has-spåret inte verkar leda någonstans, så skulle jag nog försökt få ut en equiterapeut eller liknande för att få ett utlåtande om låsningar/spända muskler osv.
Men jag tycker det verkar vettigt att först försöka få haserna smärtfria, för att se vad som ev finns kvar efter det.

Vet inte direkt om det är svar på dina frågor,men min häst har fått diagnosen artros på vänster framknä,fick den när vi var in den 8/10,och hon var behandlad med cortison,och tuppkamm,återbesök den 29/10,för att se om hon blivit bättre!

Om det är artros så borde det synas på röntgenbilderna.

Ryggen gör ont, det var den vi sökte för i första hand! Jag hade ET ute, men hon sa att jag skulle åka till den här kliniken och den här veterinären (som skulle vara bra på ryggar).. Så visst har hon symptom:-( Och plåtarna visade överridande tornutskott i sadelläget samt lindrig skleros..

Men väl där så uppdagades att hon var halt på alla fyra, och att det var haslederna som var "grundproblemet".. Hon var stelare att böja vä bak och men första besöket var det i stort samma grad av hälta på båda bak..( 1 grad har jag för mej)..

Sammantaget, hon har problem med KS, och så var det ju en ledinflammation som förmodligen orsakas av "något".. ev den där "nabben" då som hon kände på vä bak..(står lindrig artros på journalen, men hon SA att det kunde vara allt från lösa benbitar, begynnande spatt eller artros...men man kunde inte säga säkert eftersom inget syntes på rtg)

OK, men kan det inte börja som brosk...?

Fast jag ringde vår ATG klinik i dag för att kolla bara så de gjorde artroskopi och de bara " va? såg inget på rtg?" när jag sa det..

Det kan inte vara så alltså...? En början på något av ovanstående ( förutom lösa benbitar alltså) som inte syns på vanlig rtg..?

Vissa leder är ju svårare att se helt på röntgen tex has, knä, carpus.

Har en som är röntgad och scintad utan fynd i bakknä. Han blev inte bättre av behandling så vi gjorde en artroskopi och ledbrosket var skadat. De tog ut 2 benbitar/brosk och nu ser han mycket bättre ut.

Alltså syns inte alltid facit utifrån, vare sig mha scint eller röntgen.

Lika bra att göra en artroskopi då...

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 138
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 126
Senast: lil-sis
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 385
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 177
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?