Ang. avlivning. Vad blir kostnaden?

M

mellon

Vad kostar det att ta ut någon som gör det hemma på gården,
eller vad får man på slakteriet?

Har funderingar på detta eftersom det snart börjar bli aktuellt för mej. Har två st gamlingar.
Har funderat på att ta ut någon som gör båda samtidigt,
kanske blir det billigare då?

Jag betalade 7000 när jag tog ut nödslakt till en av mina ponnyer.
Ska du endast avliva för att dom är gamla eler är båda sjuka också?

Tog ut "trotjänaravlivningen" när jag avlivade min nordis...Tror iofs att det var samma som utför nödslakt, men jag beställde ju tid så jag antar att det blev billigare.
Iallafall..killen som kom uppskattade hästens vikt till ca 600 kg, och för avlivning men bultpistol samt kadaverhantering betalade jag knappt 3000:- kr för drygt 2 år sedan.

Jag skickar ett PM till dig, om ett företag som kommer ut och avlivar, samt hämtar. Vet ej om man får skriva ut företagsnamn osv här.... :confused:

Det billigast är om du kan köra dem till ett slakteri, men det är ju inte alla som uppskattar den metoden. :crazy:

Skulle tro att det blir billigare om du tar bägge på en gång, det blir ju bara en resa för den som hämtar.
Det blir ju lite synd om den som blir kvar oxå, om du bara tar bort en.

Kostade ungefär 2000 kr och då tog han med hästen. Tog ut en kille som gör trotjänaravlivning hemmavid med bult. Han ordnar också med pappren från Länsstyrelsen och tar med hästen.

I mitt län, E, finns inte nödslakt längre, det heter Djurambulansen. Det kostade 3150 kr för två veckor sedan att avliva och transportera bort hästen.Du måste betala kontant. Det har ingen betydelse vilken storlek det är på hästen. Det behövs inga papper från Länsstyrelsen, bara om du vill begrava hästen hemma, då måste du ha tillstånd.
Killarna på Djurambulansen är helt fantastiska, men man vill ju inte träffa dom ändå! Men dom gör sitt jobb på ett värdigt sätt. Det var den tredje hästen dom hämtade hos mig, och jag kommer alltid att göra på samma vis.
Ett billigare alternativ är att veterinär avlivar hästen hemma, och sedan hämtas hästen med en kadaverbil. Det ser förfärligt ut. Det är en kontainer med en stor kran som dom vinschar upp djuret med och sedan släpper i kontainern. Så ska mina hästar ALDRIG behöva lämna sitt hem!!!

Vad hemskt att det ska kosta så mycket pengar för en sån sak som ändå måste ta emot något så fruktansvärt att göra...

Det tycker jag också men de får i alla fall ett bra slut - det verkligen fort så vad gör man. Visserligen täcker försäkringen en del men man får ju ändå betala självrisken.

Var det när veterinären kom ut?
Var det enbart sprutan som kostade 3330:- eller inkluderade det även resan?

Avlivningsvätskan kostade 600:- (Somulose 0 - 1 ml)

Var tvungen att ta ut distriktveterinären då "min" veterinär inte gick att få tag på - då hade det såklart blivit mycket billigare men vad gör man när ens bästa vän ligger och lider? :cry:

tog bort min gamla ponny förra hösten.
Trotjänar begravning med spruta utförd av distriktaren som fö.är den vet som vi använder.
Kostade då 2500 kr men vi frktade inte bort henne utan hon ligger begravd här på gården.
Det var fint och värdigt för henne , min kompis i drygt 23 år.

får man inte pengar när man slaktar en häst... för köttet och så?

Jo om man slaktar dem men jag avlivade min dvs här hemma på gården av veterinären och han är också begravd här hemma.

Det finns massa preparat som hästarna inte får ha ätit i hela sitt liv om de ska gå till kött. Min ponny hade ätit bla. Fenylbutazon tidigare och jag skulle alltså inte kunna slakta honom vilket inte hade varit aktuellt även om det hade varit möjligt.

När min medryttarhäst avlivades i våras var det vet som gav spruta. Sen efter ca en timme kom slaktbilen och hämtade henne. Det var då ingen kontainer o kran där inte! De drog in henne i bilen med en vinsch/vajer...

Jag tog bort i veckan.
Veterinären som kom ut och sprutade tog 1.700 och sedan skulle bilen ha 2.125 kr för att hämta. Om de ska både bulta och hämta så kostar det 2.800 kr. men jag ville inte ha min bultad.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 243
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka