Ang. avlivning, hästpass, destruktion...

HannaZ

Trådstartare
Jag har en häst som med ganska stor sannolikhet inte kommer att hålla för normal ridning.

Han har livstids karens så slakt kan han inte gå till.

Hur fungerar det om han ska avlivas och destrueras innan året har gått ut?

Han är livförsäkrad så det ska också tas hänsyn till.

Behöver han pass för att bli utdömd om han inte ska gå till slakt?

Sen undrar jag, registreras de behandlingar som hästen fått innan passutfärdades i passet? (läste i nån tråd att det inte gjorde det)

/Hanna

Sv: Ang. avlivning, hästpass, destruktion...

Du kan få nummer till nödslakten (Kjell) av mig, en underbar man som tar det lugnt och fint. Han tar med kroppen till destruktion. Vilket är dyrt men värt det,

Kjell kan säkert svara på dina frågor runt vilka regler som gäller.

Det du behöver tänka på är att ha en plats där man kan komma till med bilen någorlunda och att det går att avbloda (om du väljer att ta bort honom hemma).

Tack!

Alla hästar (som inte ska begravas hemma) och har livstids karens går väl til destruktion, eller? Vad kostar det ungefär?

Får väl se vad som händer, han kanske mirakulöst nog klarar det den här gången... :smirk:

Har för mig att jag betalade 6000 kr sist jag hivade upp plånboken (senaste hästen som stod på den agendan var inte min egen så där slapp jag i allafall hiva upp lädret...)

Ska ärligen säga att jag inte har någon koll då jag bara tagit bort hästar hemma, och då får de ändå inte gå till annat än destrution. Jag vill inte köra till slakteri då jag vet att vårt närmsta inte alltid är det bästa, och kuska land och rike runt för att tvunget åka till slakteri ligger inte för mig. Betalar hellre tusenlapparna för destrutionen och får ett lugnt och fint slut...

PM´ar dig.

Jag tog bort min häst för 2 veckor sedan och tog då hem svensk lantbrukstjänst. Det kostade 2700:-
Det gick mkt lugnt tillväga, hästen skjuts med bult och sedan tar de med sig djuret för destruktion. Man behöver inte ha nåt pass för detta. Passet behövs endast om djuret ska gå till slakt.
Man kan ju också låta en veterinär avliva hästen hemma, och sedan be lantbrukstjänst att hämta djuret. Då slipper man avblodningen. Hoppas att det löser sig för dig!

Liknande trådar

Hästvård I samråd med veterinär kommer min ögonsten att få vandra vidare efter sommaren. Hon är 22 år, har sedan 4 år tillbaka pålagringar i...
Svar
19
· Visningar
2 750
H
Hästmänniskan Skriver anonymt då det här är en känslig fråga för mig. Om någon ändå förstår vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Vill...
Svar
17
· Visningar
1 931
A
Hästmänniskan Vi hästägare ska ju alla ha pass till våra hästar. Jordbruksverket motiverar såhär: "Hästar som går till slakt måste åtföljas av ett...
2
Svar
21
· Visningar
2 459
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Någon gång runt den 20/10 -05 skickade jag in passansökan och konturdiagram till STC. I början av januari -06 ringde jag och frågade...
Svar
19
· Visningar
1 850
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama