ANg anmälan & prioritering till MH, hur 'räknas' det?

Alexandra_W

Trådstartare
Prioriteringsordningen av anmälda raser till MH är ju:

1. Medlem i lokal (arr) klubb oavsett ras i behov av MH för tävlande
2. Hund oavsett ras som är i behöv av MH för tävlande och hund som ska utbildas till tjänsthund, (intyg från utbildaren krävs)
3. Hund av SBK-ras som är i behöv av MH för registering av avkomma
4. Övriga hundar

Jag har ju i dagsläget inga planer på att starta bruks med svarta vandalen. Men någon gång så. Och då behöver han ju från han är 18 månader ha ett MH i botten. Han är nu drygt 13 månader så ingen panik än åldersmässigt heller.

Så när jag anmäler honom anmäler jag honom som 'kategori' 4 - 'övriga hundar'. Dock tycks jag vara ensam om det, och vi hamnar på reservlistan hela tiden. Alla övriga ligger i kategori 1 eller 2.

Frågan är - är jag för ärlig, SKA alla andra starta bruks (det är en salig blandning av raser, från rena brukshundar till rena jakthundar och det däremellan), eller petar de in sig i kat 2 för de 'kanske tänkt starta någon gång'?

Hur ska jag ta mig ur reservträsket? Fick nyss PM, och på reservlistan. Trots att jag var den andra att anmäla öht. Och inte första gången jag hamnar på reservlistan. Nu frågade jag faktiskt, och alla andra har anmält som kat 1 eller 2. Bara jag som kat 4...

Sv: ANg anmälan & prioritering till MH, hur 'räknas' det?

Din egna klubb har inga Mh?

Man kanske HAR tänkt tävla längre fram? :)

Ursäkta för sidofråga, men jag har funderat en del på det där kring MH och sådant nu senaste tiden :p

Vilka tävlingar behöver hunden ha ett MH för att få vara med i?

Jag har under alla år aldrig angivit vare sej en orsak eller annat för varför jag vill göra Mh/Mt!

I söndags testade jag en brukshund och en "allt-annat-än"-brukshund. Båda anmälda utan något annan info än regnummer och betalning.

Varför skulle du ens uppge orsaken till att du ville göra ett Mh/Mt?
Särskilt du som faktiskt har en bruksras!

Red_Chili - Alla bruksgrenar.

/Swat

Svarar flera...

Har ingen egen klubb då jag inte valt än. Hade dock inte hjälpt, sålänge jag skriver som 'övriga hundar', dvs där jag inte behöver det för tävling, så spelar det ingen roll om det är hemmaklubb eller ej. Däremot om du har behov för tävligt plus är medlem i arr klubb ligger du i första kategorin. Men som sagt, sålänge jag är ärlig och lägger honom i kat 4 spelar det ingen roll.

Jag har dock fått svar på min fråga till RUS-ansvarig på arr klubb som konstaterade 'officiellt har jag inte sagt att du ska anmäla under kategori 2, utan bara förklarat reglerna. Och reglerna säger inget om du har en planerad tävling eller ej, och det är heller inget straff om du aldrig tävlar heller'.

Dvs jag har fått svar på varför jag hamnar på reservjävlalistan hela tiden. Jag är ärligare än alla andra *mutter* HADE jag gjort som alla andra och anmält under kat 2 även fast jag i dagsläget har noll plan för att tävla, då hade jag varit med utan tvekan. Ja jag är grinig..

Swat - finns inte ett anmälningsprotokoll jag sett där du inte måste ange vilken av de fyra kategorierna? Är ju SBKs påhitt det där med prioriteringsordningen. Men ja den blir helskev spec som jag sitter med bruksras. Minns det var lika när pappas tik skulle göra MH, då kom jag tillslut med med henne, men hon låg på X reservlistor först.

Så, kommer jag inte med den här ggn (står som första reserv, men..) så tänker jag anmäla mig under kategori 2. Hund som är i behov av MH för tävlande. Jag beslutade nyss att o ja jag ska minsann tävla, 2013 siktar jag på, på hösten där ;)

Men fan så jävla surt liksom, jag var ju säker på att komma med,d els för jag anmälde aptidigt, har bruksras och MHt innan på samma klubb fick ställas in pga för få anmälningar. Men nej.. Skitsurt är bara förnamnet =/

Jag vet ärligt inte hur reglerna ser ut hos SBK!

Sist jag anmälde ringde jag och pratade med den ansvarige - JÄTTE trevlig! - skickade en inbet med hundens regnummer och mitt namn o adress.
Klart!

Testen genomfördes extremt bra med bra testledare, beskrivare och figgar. Snabbt och smidigt och inte en massa spilltid.

Jag var där med tre hundar och allt var upplagt så hundarna skulle hinna rastas innan testen, men inte så att jag skulle behöva vänta en massa i "onödan".

PM'a om du vill ha kontaktuppgifter.

/Swat

De tester som finns finns ju via SBK så de hittar jag ju själv, men tack ändå.

Om du tar valfritt MH med onlineanmälan (de har de flesta nu) så kommer obönhörligen den där jäkla punkten där du ska välja kategori dock. Kanske skillnad om man ringer dock ja, men de flesta vill ju ha anmälan online.

Men, löser sig ju nästa gång, bara byta kategori. Dock är väl frågan om jag dels hittar ngt MH när jag är ledig, och dels inte är på tok för sent ute att anmäla =/

Indelningen är för att det är svårt att få plats på ett MH. O om du har tänkt tävla bruks så får du inte göra det om åldern på hunden överstiger 18 månader o den INTE är MH beskriven. Därför har hundar som tänkt tävla företräde. Förstår helt att det måste finnas indelningar då testtillfällena många gånger är färre än antalet som önskar gå. Tror dock det blivit lite bättre på den fronten.

Sen är det ju inte så att man måste gjort MH när hunden är 18 månader utan OM hunden är över 18 månader så måste den ha gjort MH. Beslutar du att starta bruks med hunden o den är 24 månade är det "bara" att anmäla o göra testet.
Innan hunden är 18 månader kan man tävla apellen o då behövs inget MH.

Jo, jag vet det där. Inte DET jag vänder mig emot.

Utan just att jag tycks vara den ENDA som är helt ärlig och anmäler under kat 4 'övriga hundar'. Alla andra anmäler i kat 1 eller 2, dvs hund i behov av MH för tävlande. Alldeles oavsett som de tänkt tävla eller ej.

Vilket gör att jag, som visst tänkt tävla bruks vad det lider men inte det närmsta året typ, hela tiden hamnar på reservlistan. Medan andra som inte heller tänkt tävla det närmsta året, eller för den delen aldrig, anger att de tänkt tävla och hamnar före mig.

Så, jag ser ingen annan råd jag heller än att kryssa 'i behov för tävlande'. För NÅN gång har jag ju tänkt tävla.

Jag har INGET att protestera mot ang prioriteringsordningen alltså, men hur de som anmäler UTNYTTJAR den, dvs vilken kategori de anmäler under.

Du får bli lite oärlig då så du kommer med men jag rekomenderar att du väntar några månader din hund är ju inte så gammal än. Vänta tills den minst är 1½ år minst. Min fladdriga flatte kommer jag inte göra MH med innan han är 2 år. O då är planen att tävla bruks med honom.

Ser ingen anledning att vänta faktiskt, sen har jag ingen panik heller, men gör det gärna nu i höst.

Anser inte mej själv som särdeles oärlig! Däremot kontaktar jag alltid arrangören direkt per telefon eller i nödfall per mail!

Har aldrig mailat via någon "boknings-funktion".
Personlig kontakt är alltid bättre än anonyma formulär!

Har aldrig upplevt att det varit särdeles svårt att komma med på tester heller. I helgen kom en av mina med som ej var anmäld tidigare samt ytterligare tre dobermann som var på besök fr. utlandet.
Däremot måste man kanske vara flexibel och våga åka en bit på "vinst och förlust".

/Swat

delvis kl
För att få ärligast utslag på ett MH så skall man göra detta när hunden är ett år gammal, dvs innan den har samlat på sig en massa livserfarenheter och dyl. Gör man det enbart för tävling och inget annat så spelar det dock ingen större roll.

Beror nog lite på vart i landet man bor, hur svårt det är att komma med. Här anmäler man sig till RUS-ansvarig och så kör de ett MH så fort de har 5-8 hundar.. Eller en dryg månad efter att de har 5-8 hundar rättare sagt:)

Mvh

Anser inte mej själv som särdeles oärlig! Däremot kontaktar jag alltid arrangören direkt per telefon eller i nödfall per mail!

Har aldrig mailat via någon "boknings-funktion".
Personlig kontakt är alltid bättre än anonyma formulär!

Har aldrig upplevt att det varit särdeles svårt att komma med på tester heller. I helgen kom en av mina med som ej var anmäld tidigare samt ytterligare tre dobermann som var på besök fr. utlandet.
Däremot måste man kanske vara flexibel och våga åka en bit på "vinst och förlust".

/Swat

Jag åker normalt jättegärna, inga problem. Dock inte nu med Viktor. Av den enda anledningen att han ju åker fruktansvärt dåligt i bilen nu =/ Han blir ju extremt stressad, och åka långväga (långväga = mer än 10 mil) tar helt enkelt så mkt på krafterna för honom, så jag tycker i nuläget inte det är sjysst mot honom att han ska ha det i botten, och sen MH ovanpå det.

'Alla' klubbarna här har onlineformulär, som man blir hänvisad till, men ska prova ringa, kan ju hända det går lika bra. Prova förlorar man ju inget på.

Men just för Viktor och nu (dvs när han åker så nedra illa) så har jag 10 mil som gräns för hans skull. Åkte han som 'förr i tiden' skulle jag utan problem kunnat åka 20 mil dock.

Tror det är väldigt 'ojämnt' hur stor pressen på klubbarna är ang anmälningar till MH? I somras tror jag varenda klubb ställde in planerade MH pga för få anmälningar (Vktor var ju för ung då dock), nu verkar de flesta ha fullt. Dock misstänker/hoppas jag de senare i höst går halvtomma, varit så tidigare år iaf. Och Gävle har en över 2 dagar i oktober, där vore det väl f*n om man inte skulle få plats. Har anmält, men tänker inte betala förrän jag vet om jag kommer med på reservplats på den här.

Zantha - Jag håller med om att göra det vid ca 12 månader, för mest rättvist underlag. Därför jag vill göra det nu i höst, men går det inte så går det ju inte. Och ingen katastrof eg, uppfödaren lär inte bry sig nämnvärt, men jag vill gärna ha honom beskriven för egen del med. Just hans MH ska bli väldigt 'spännande' med, har verkligen ingen aning hur han kommer reagera, då han kan vara väldigt orädd i vissa lägen, och osäker i andra. Så ska bli väldigt intressant att se hur han komemr reagera, och om min 'tro' är rätt (antagligen inte ;))

Men ser ingen anledning att vänta med ett MH. Det ska ju inte värderas där, bara beskrivas. Ett MT däremot är ju en helt annan femma.

Senast ändrad:

Jag ska göra Mh på min saluki nu om 2veckor..

Och dom körde att dom som först tog platserna fick dom..

Prioriteringsordningen av anmälda raser till MH är ju:

1. Medlem i lokal (arr) klubb oavsett ras i behov av MH för tävlande
2. Hund oavsett ras som är i behöv av MH för tävlande och hund som ska utbildas till tjänsthund, (intyg från utbildaren krävs)
3. Hund av SBK-ras som är i behöv av MH för registering av avkomma
4. Övriga hundar

Jag har letat på SBK's hemsida och i deras länkade filer men kan inte hitta att det finns någon sådan här ordning. Var kan jag hitta den hos SBK?

Jag har letat på SBK's hemsida och i deras länkade filer men kan inte hitta att det finns någon sådan här ordning. Var kan jag hitta den hos SBK?

12. Prioritering av anmälda hundar

Då lokalklubb är arrangör skall i första hand företräde ges för hundar:
1. Från den egna klubben oavsett ras i behov av MH för tävlande.

2. Hund oavsett ras som är i behov av MH för tävlande.
Därefter hund som ska utbildas för tjänstehundsverksamhet (Försvarsmaktshund resp
Räddningshund), efter uppvisande av intyg från utbildaren.

3. Hund av ras för vilken SBK har avelsansvar som är i behov av MH för registrering av
avkomma.

Då rasklubb/avelsavdelning är arrangör äger denna först rätt att prioritera fritt inom den
egna
rasen.

Om plats finns för hundar av andra raser skall prioritering göras enligt följande:
1. Hund av ras för vilken SBK har avelsansvar som är i behov av MH för registrering av
avkomma.
2. Hund som är i behov av MH för tävlande.
3. Därefter hund som ska utbildas för tjänstehundsverksamhet (Försvarsmaktshund resp
Räddningshund), efter uppvisande av intyg från utbildaren.
Finns fler anmälda hundar än det angivna maxantalet (10 hundar), sker efter prioritering ovan,
lottning.

Ur Bestämmelser för mentalbeskrivning/MH
http://www.sbk.nu/7142.epibrw

Jag är ärlig ;)

I framtiden vill jag ändå starta bruks, men det kändes inte som att det låg nära nog.

Nu tror jag faktiskt att jag kom med denna gång, jättekul :)

*Kl*

Idag kom avhoppet, så han är med! Yay!!

(Dock, han ska beskrivas 11.20, men de vill ha alla hundar och förare som ska beskrivas innan lunch där 07.30. Ingen aning varför, ska fråga, men känns ganska onödigt att han ska behöva vänta 4 h i främmande miljö. Inte för han brukar bry sig, men är ju ändå tröttande liksom)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 170
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 185
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 447
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 639
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka