Ang ändringar i TR

Sv: Ang ändringar i TR

Gör man en sådan uppdelning får man väl dra gränsen vad amatör resp proffs är. Säg nu att man drar gränsen vid 130. Startar du 130 med häst X får du inte tävla lägre.

Så gör man då olika ligor, men utanför dessa ligor borde det finnas "vanliga" tävlingar, jag tänker främst på hur man gör som proffs om hästen skadat sig, man kanske inte vill starta 130 direkt. Men om det då finns "vanliga" tävlingar också så kan de ju starta på lägre nivå där.
Men amatörligan får proffsen inte rida i. Oavsett häst.
Har de en unghäst kan de ju tävla i de vanliga tävlingarna.

Nej jag vet verkligen inte vart man drar gränsen för amatör och proffs!
Det var därför jag tog upp OS som det var förr i tiden, tänkte ngn kanske vet hur de på den tiden skiljde proffs från amatör?

Tror inte man kan räknas som proffs bara för att man startar 1,30. Men kanske ändå, är det inte kvalregler för att starta just 1,30?
Är taskigt insatt, jag har bara startat 1,20.
Gäller det deltagande i olika divisioner är det rätt klara regler för hur högt du får ha startat för att få delta. Om det kan vara en vettig parameter vem man räknar som proffs och amatör?

Att skilja på proffs och amatörer har egentligen inte med nivån att göra utan om man livnär sig på sin sport eller om det är en hobby vid sidan om.

En ryttare som bara rider och tävlar och livnär sig på sponsorer(dvs inte har ett "vanligt" jobb) är ett proffs.

Den som jobbar på Ica åtta timmar om dagen klassas som amatör (även om man har goda prestationer)

Så ser jag på det iallafall, andra åsikter är ju kul att höra!

Jag tycker verkligen inte som du.
Jag tycker att det helt och hållet har med prestationer att göra.
Jag tycker att självaste Malin Baryard ska få tävla 90 cm om hon vill.
Kanske inte med Flippan, men om hon rider en häst som inte är mogen för högre klasser än så, tävlar hon på samma premisser som alla andra.
De som tycker att det är orättvist kanske inte har på tävlingsbanan att göra riktigt än......?
Man kan inte begära att en något sämre häst ska gå "proffsklasser" för att ryttaren har ridit 1,30
(vilket jag inte tycker är en tillräckligt hög höjd att dra en ev gräns vid för övrigt) med sin förra häst som kanske hade bra mycket bättre kapacitet än den andre.

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån

Tycker att det är tråkigt att man inte får ha högre klasser än 1.30 på regionaltävlingar längre...

Det låter som en vettig indelning tycker jag också.

Kanske med tillägget det går att starta utom tävlan? Då kan ju proffsen få starta unghäst som behöver vana och amatören prova på start hos "de stora grabbarna".

Det där med utom tävlan är ju kanonbra!
Men jag är fortfarande inte överrens ang proffs och amatör indelningen helt.....:p

Jag tycker det är bra att hjälpmedel försvinner från framridningen, många använder det helt fel och många använder det rätt.

Ang amatör och proffs.

Jag är en amatör, tävlar inte så ofta, kanske 1 gång i månaden max. Tycker tävling är kul och är inte ute efter att vinna, bara att komma runt hela!:D

Proffs eller dom som ligger emellan proffs och amatör är sån som tävlar minst 2 ggr månaden, som vill uppåt i klasserna och för att vinna.

Proffs är dom som jobbar med hästar på heltid, som är sponsrade och som tävlar varje helg, som inte har ett "vanligt" liv.

Men ÄR det så menar ni?
Jag blir totalt irriterad!
Jag jobbar inte och kan lägga ner hela mitt liv på hästar om jag vill,
betyder det då att jag ligger mycket närmre att bli proffs än min kompis som jobbar ihjäl sig för att ha råd med sina hästar?

Även om min kompis är mycket duktigare än mig?

Och ang det där med sponsor, så kan jag be min mans företag vilken dag som helst agera sponsor för mig....är jag proffs då?

Proffs för mig är när man tävlar 150-160 internationellt, i Sverige + utomlands.

För det första så tycker väl jag att avd B ska vara öppen för alla, proffs, amatörer, unghästar och lite äldre som kanske behöver bättra på självförtroendet.
Givetvis ska ingen "stängas av" från en höjd bara för att man en gång lyckats i en högre klass!

Sen det här med indelningen proffs/amatör har jag fått från reglerna till OS (nu kan ju någon lurat mig totalt för en massa år sedan men..) då fick man inte medverka i OS om man var proffs och då var det om man livnärde sig på sin sport eller inte som drog gränserna.

Är det inte så att man får rida i avdelning B om man så önskar? Även med "vuxen" häst? Har för mig att någon här på Buke sa det i något sammanhang.

Då är det inte utom tävlan, utan man kan få sin clearroundrosett också om man nollar?
Har inte läst på alls i TR om det, var längesedan jag hade unghäst.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar