Ang ändringar i TR

I

inbetween

Enligt de nya bestämmelserna i TR, får man inte använda hjälptyglar på framhoppning upp tom 1,30 klasserna.
Nu kanske jag är helt pantad, MEN betyder det att man inte får ha martingal/förbygel heller?

Sv: Ang ändringar i TR

JAG personligen tycker inte att man inte ska få ha det för det är ju inte så att dom hjälper häste att hoppa men......det är min osikt vet inte om det räknas med förbygel och martingal men tycker inte det skulle det själv

Nä, fast det gör väl inga hjälptyglar egentligen......?

nä fast det kvittar ju om man rider med dom för dom gör ju ingenting om inte hästen/ponnyn kastar med huvet men gör ju inget när hästen/ponnyn bara går....:D

I TR står det att undantaget är martingal med löpande ringar. Jag antar då att du även får ha en förbygel med martingal.

Jag kan tycka att det är fånigt. Det hade väl räckt att ha det som innan att man inte fick hoppa fram med gramantyglar.

Nu har jag inte läst nya TR om exakt HUR det står, men TR är väldigt luddigt och rörigt överhuvudtaget tycker jag...
men jo, du får ha martingal med löpande ringar på, oavsett klass.

TR skulle behöva en ordentlig omskrivning, för det ges "dubbla budskap" sas på mer än ett ställe... hopplöst! :mad:
TR går att tolka på alla möjliga olika sätt, inte konstigt att det kan bli missförstånd och omedvetna regelbrott!

Men martingal med löpande ringar är som sagt tillåtet.
(Och förbygel är ju ingen hjälptygel, det får du ju självklart ha.)

Senast ändrad av en moderator:

Kanonbra!
Man blir ju helt confused!!!!!!
Jag tänkte mest på att martingalen sitter fast i förbygeln.
Men den har ju löpande ringar......

Senast ändrad av en moderator:

Förbygel är ju ingen hjälptygel. Men du kanske menade förbygel med "inbyggd" martingal.

Bara hoppningen inte är på väg åt samma håll som dressyren! Där några få sitter och bestämmer att alla hästar är likadana och går lika bra på samma utrustning! :crazy:
I stället för att hästarna får ha den utrustning de trivs med.

Bara hoppningen inte är på väg åt samma håll som dressyren! Där några få sitter och bestämmer att alla hästar är likadana och går lika bra på samma utrustning! :crazy:
I stället för att hästarna får ha den utrustning de trivs med.
Tyvärr tror jag att det är påväg ditåt. Och framförallt ska ingen "medelmåtta" få chansen att lyckas, utan det är bara eliten som sak lyftas fram. Jag kan inte rå för det men jag tycker att det är förjäkligt att man har kval (som ponnyekipage) enda ner i 1.20! Oftast är det ju vuxna människor som tävlar och känner om dom är klara för nästa steg eller inte? 4 felssystemet tycker jag var ok, en runda på 4 fel kan vara 10000 ggr bättre än någon som 0:at....
Förr (om jag inte minns fel) var det bara juniorer som behövde kvala och det kan jag väl tycka är ok, men dethär muppsystemet (ursäkta) som är nu med krav på 0 rundor, det blir inte bra!
Kval från 1.30 och uppåt skulle jag tycka var ok, men enda ner i lätt klass???

Håller med.....
Kvala ska man göra till de "svåra" tävlingarna,
kanske inte nödvändigtvis svår klass,
men inte redan i lätt klass.
Och varför får man inte tävla på samma primisser som eliten?
Man kommer inte dit om man inte är tillräckligt duktig ändå,
oavsett med eller utan hjälptygel.
Varför inte ta bort det för högre klasser med isf?
Eller är det för att de mer "oerfarna" ryttarna inte kan använda hjälptygeln på rätt sätt?
Förstår inte riktigt.........?

I viss mån är vi redan där tycker jag! Lokal tävling anses som "det man rider först i karriären alternativt utbildar sina unghästar i". Att det finns ryttare (många) som inte alls har någon önskan att någonsin rida högre än lokal, det ses med förvånat höjda ögonbryn hos många!

Minns för några år sedan när jag var på hoppträff anordnad av distriktet. En svårklassryttare som var knuten till en av distriktets klubbar jobbade hårt för att lätt klass (0,90 tom 1,20) endast skulle få ha stilbedömning eller clear round. Anledning? Jodå, det var för att ryttarna skulle rida bättre när de kom upp i 1,30. När jag då sa "men det finns ju ryttare som inte vill/kan/törs/har häst för att rida högre än lätt klass, ska de aldrig få tävla?", då tittade vederbörande på mig som om jag var dum i huvudet, han kommenterade det inte ens! :D

Likaså uppklassningspoäng. Tack och lov borttaget för stor häst i hoppning numera. Det finns (hör och häpna för många) ryttare som inte vill hoppa högre än 0,90 och 1,00! Trots att de "vinner allt" och/eller har kapacitet att tävla högre. Och då med uppklassningspoäng är det ju färdigtävlat för de ekipage som uppnått maxpoäng!

Jag har själv märkt av inställningen också. Min förra häst var en dåre, bortom all kontroll. Har numera en jättefin häst, inte lättriden i hoppning, men fin och välutbildad som man inte rider med hjärtat i halsgropen.
Hästen har kapacitet för 1,30 med skicklig ryttare (inte jag... ;) ), jag sa X ggr till min förra tränare att jag vill bara "skava runt" småklasser, KANSKE ngn gång starta 1,20.
Likväl så trimmas jag för att klara 1,10 och 1,20 banor på tävling! Slutar med katastrof, mentalt klarar jag inte den nivån!

Så det ÄR tydligen ovanligt att inte kunna/vilja sträva uppåt i klasserna!

Håller med dig! Jag är en av de ryttarna som i dagsläget inte har någon ambition att tävla höga klasser, kanske inte ens medelsvår. När jag red kallblod och tränade på 90-100 cm så fick jag massor av pikar från "finare" folk att dels ska inte kallblod hoppa på den höjden (jaså?) och dels så hade jag inte där att göra för det finns andra ekipage som behöver starta/träna på den höjden för att komma vidare och jag snodde tydligen deras plats...? Till slut blev jag bortlottad av den egna klubben och fick inte vara med på träningarna längre, helt utan förklaring. (Hade varit med en hel termin innan och det gick jättebra.) Fick aldrig veta varför, men jag vet ju vad flera i klubben tänkte och tyckte. "Ska du hoppa med den där?!" var ju en standardreplik när man lastade ur på träningarna... :grin: :cool: Till saken hör att många i klubben vad väldigt duktiga och tävlade med ambitioner åt svår klass, så jag passade väl inte in då, kanske.

Nu har jag "riktig" häst och har fortfarande inga planer på höga klasser och det anses som jättekonstigt av andra med stor häst. Förut var jag knäpp som ville tävla 90-hoppning med kallblod, "för att det är för svårt", och nu är jag knäpp för att jag vill tävla samma klass med fullblod, "för att det inte är tillräckligt svårt". Leave me alone! :mad: :devil: Jag kan tänka mig att tävla högre med fullblodet om hon är fräsch och om vi kirrar det, helt enkelt, men det är inget måste. Jag tränar/tävlar hoppning för att det är kul, inte för att vinna OS om 10 år för det tror jag inte att jag är ryttare nog för i alla fall! ;)

Lokal tävling anses som "det man rider först i karriären alternativt utbildar sina unghästar i". Att det finns ryttare (många) som inte alls har någon önskan att någonsin rida högre än lokal, det ses med förvånat höjda ögonbryn hos många!
Jag tycker att 90 cm och 1 meter är till för nybörjare (antingen ryttare eller hästar). Men jag anser också att det svenska systemet är helt sjukt dåligt! Det finns så mycket att förbättra.

Tex borde det finnas tävlingar bara för amatörer. Där skulle ligor etc ingå. Ungefär som YR i vuxenvärlden. Man får tävla med proffsen om man vill, men det finns även en avdelning för de som bara vill tävla mot likasinnade. Amatörerna kan ha tävlingar upp till 1.20 tex. Det är en bra höjd. Bara amatörer får tävla i amatörklasser. Tävlar man 1.30 med någon annan häst får man inte tävla amatörklasser. Amatörklasserna kan till och med börja på 80 cm eller kanske till och med 70 cm.

Då skulle man ta bort amatörerna från tävlingarna där proffsen finns och det skulle bli mer plats åt alla. Det innebär dock att arrangörerna får hålla fler tävlingar, och det är ju många som inte vill det.

Det var ett bra förslag på klassindelning! Tror det skulle funka i Sverige också, möjligt att klubbar som får dåligt med starter på det viset skulle få mer?

Jag har tävlat upp tom 1,20. Pga hur det gick med min förra häst så är jag numera glad om jag kan rida 0,90 och 1,00 klasser, trots att jag ridit snäppet högre. Känner då också att om det bara är clearrounder, då blir det nog inte så många starter, ska jag tävla vill jag tävla, clearroundrosetter har jag i mängder sedan länge.
Jag är ingen sopa att rida, nog har jag kapacitet för 1,10 och 1,20, men min hjärna säger nej! Får höga stilpoäng (högst i klassen sist jag tävlade), så det är inte det som är problemet heller. Givetvis är jag långt ifrån ngt proffs heller, men helt "grön" är jag inte alls.
Men med mer uppdelning så skulle ju alla behov tillgodoses.

*KL*
Jag hoppas att någon på ridsportförbundet läser denna tråd och kan ta upp det på högre nivå för diskussion.
Jag har fortfarande inte fått något svar på varför man ska kvala enda ner i lätt klass och vad det var för fel på 4 flessystemet när jag mailade dom.
Seriöst :grin:

Tror inte förbundet är så där jätteintresserade av enskilda medlemmars åsikt. I allafall inte om de inte är ett namn, dvs nått långt tävlingsmässigt, som uppfödare osv.
Minns när jag skrev och frågade om man kunde få dispens i dressyr regional nivå att inte behöva använda ridstövlar. Jag har en skada som då gjorde det mkt smärtsamt att rida med stövlar. Fick inget svar.

Får bara fråga hur du menar med att om man tävlar 1,30 med en häst, får man inte tävla amatör.
Betyder det att man inte skulle få tävla amatör med en annan häst?
Olika hästar är ju olika duktiga.
Det skulle innebära att om man har en häst som tävlar 1,30 eller högre, så måste man hålla sig med hästar i den klassen. Alltid?
Eller.......?

Jag tror att problemet är mer kompext än så. Vem är amatör och vem är proffs?

Är det endast näringsidkare som är proffs, de som har ridningen som yrke och som inte har ett "vanligt" jobb?

De som har tre, fyra hästar, har ett "vanligt" jobb, inte har registrerat företag eller liknande men tävlar ganska höga klasser....är de amatör eller proffs då?

Är man atomatiskt proffs för att man rider 1,30 klasser?

Jag har 1 häst som jag tävlar 1,20 och 1,30 klasser på. Och jag är långt i från något proffs! Var skulle jag tävla?

Förr var ju OS endast för amatörer. Vet du eller någon annan vad som i OS-sammanhang på den tiden räknades som amatör eller proffs?

Var det? Jaha, alltid lär man sig något nytt......
Men är det verkligen ett konkret svar tycker du?
Jag undrar faktiskt oxå hur man skiljer på amatör och proffs.......?
Är det så att om du startat över 1,30 så är du inte amatör längre?
Får jag då inte starta en annan häst i lägre klass?
Eller är det så att om hästen startat 1,30 så får ingen annan ryttare starta den i lägre klass?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar