Sv: Ang ändringar i TR
I viss mån är vi redan där tycker jag! Lokal tävling anses som "det man rider först i karriären alternativt utbildar sina unghästar i". Att det finns ryttare (många) som inte alls har någon önskan att någonsin rida högre än lokal, det ses med förvånat höjda ögonbryn hos många!
Minns för några år sedan när jag var på hoppträff anordnad av distriktet. En svårklassryttare som var knuten till en av distriktets klubbar jobbade hårt för att lätt klass (0,90 tom 1,20) endast skulle få ha stilbedömning eller clear round. Anledning? Jodå, det var för att ryttarna skulle rida bättre när de kom upp i 1,30. När jag då sa "men det finns ju ryttare som inte vill/kan/törs/har häst för att rida högre än lätt klass, ska de aldrig få tävla?", då tittade vederbörande på mig som om jag var dum i huvudet, han kommenterade det inte ens!
Likaså uppklassningspoäng. Tack och lov borttaget för stor häst i hoppning numera. Det finns (hör och häpna för många) ryttare som inte vill hoppa högre än 0,90 och 1,00! Trots att de "vinner allt" och/eller har kapacitet att tävla högre. Och då med uppklassningspoäng är det ju färdigtävlat för de ekipage som uppnått maxpoäng!
Jag har själv märkt av inställningen också. Min förra häst var en dåre, bortom all kontroll. Har numera en jättefin häst, inte lättriden i hoppning, men fin och välutbildad som man inte rider med hjärtat i halsgropen.
Hästen har kapacitet för 1,30 med skicklig ryttare (inte jag...
), jag sa X ggr till min förra tränare att jag vill bara "skava runt" småklasser, KANSKE ngn gång starta 1,20.
Likväl så trimmas jag för att klara 1,10 och 1,20 banor på tävling! Slutar med katastrof, mentalt klarar jag inte den nivån!
Så det ÄR tydligen ovanligt att inte kunna/vilja sträva uppåt i klasserna!