Ang. ålder vid parning.

Domino_s

Trådstartare
Hur gamla tycker ni att en hund skall vara innan man parar den första gången...?

Hunden i fråga är en vit herdehund....(enligt vad vi har fått berättat)

Hon har löpt 2 ggr.

Mvh Domino_s

Sv: Ang. ålder vid parning.

Hur gamla tycker ni att en hund skall vara innan man parar den första gången...?

Hon har löpt 2 ggr.

Mvh Domino_s

Ok löpt ja men hur gammal e den då?

17 månder....

Vi är fodervärdar....ägarna vill para henne till vårlöpet, det är beräknat till februari...då är hon 19 månader.

Hon är född i juli 2006

Tiken är i sinnet väldigt omogen....

//Domino_s

OT: Ni är fodervärdar men vet inte vilken ras det är? Vad ska den paras med för något då?

Jag tycker personligen att man gott kan vänta lite. Finns ingen anledning att hetsa.

Nja minst 2 år skulle jag säga. Om hon dessutom är omogen mentalt är hon kanske inte redo för detta och risken finns att hon inte kommer att sköta om valparna som en bra mamma.

Hon har löpt 2 ggr.

Mvh Domino_s

Har hunden inte en känd härstamning så att man kan se hur hälsa och temprament ser ut bakåt och åt sidorna tycker jag att alla åldrar är för tidigt. Är hunden dessutom inte helt säkert rasren har man ytterligare faktorer som kan slå igenom på de mest oväntade sätt.

"ägarna" säger att det är en vit herdehund, men vi är inte lika säkra.

Att det är vit herde hund i henne är det ingen tvekan om, men både jag och min sambo är väldigt misstänksamma och tror att det är någon mer ras i henne....

Hon har varit hos åtminstone 2 hem innan hon kom till dom som vi fick henne ifrån...(problemhund?)

Hon ska paras med en vanlig schäfer....

Vi håller med er och tyckler att det ska väntas till åtminstone höstlöpet....

//Domino_s

Vit herdehund och schäfer är ju raser med bekämpnings program för HD och AD. är hon röntgad?
Är den blivande fadern röntgad?
Hur är det bakåt och med syskon?

Och inte minst hur är de mentalt?
MH testade?

Är de tävlade på bruks/lydnad?

Ni är ju inte ägare, men de som äger henne och ska ta kullarna hur noga har de kollat upp?
Även om valparna blir oreg och räknas som blandras, bör man i mitt tycke vara noga med val av avelsdjur och göra sitt bästa för att det ska bli friska och sunda valpisar med bra mentalitet.
Som förhoppningsvis blir till glädje för sina ägare.

Senast ändrad:

Jag tycker mins två år. sen tycker jag absolut den ska vara mh testad med bra resultat och fri röntgad innan man parar hunden.

Vit herdehund och schäfer är ju raser med bekämpnings program för HD och AD. är hon röntgad?
Är den blivande fadern röntgad?
Hur är det bakåt och med syskon?

Och inte minst hur är de mentalt?
MH testade?

Är de tävlade på bruks/lydnad?

Ni är ju inte ägare, men de som äger henne och ska ta kullarna hur noga har de kollat upp?
Även om valparna blir oreg och räknas som blandras, bör man i mitt tycke vara noga med val av avelsdjur och göra sitt bästa för att det ska bli friska och sunda valpisar med bra mentalitet.
Som förhoppningsvis blir till glädje för sina ägare.

Ska försöka svara så gott ja kan:

Nej, hon är inte röntgad, men skall göras det efter nyår innan ev. parning.

Vad vi vet, så vet dom inte än vilken hane dom kommer att använda, men jag antar att det blir en röntgad. Det enda jag vet är att det Absólut inte blir en vit herdehund eftersom dom inte vet stammen på henne.

Våran tjej är rätt vek i psyken, mentalt omogen, men väldigt snäll....en typisk familjehund. Men absolut inte i närheten av vår andra schäfer, som är väldigt typiskt schäfer i mentaliteten.

Nej, vår tjej är ej MH testad.

Våran tjej är ej tävlad/tränad bruks/lydnad. Inte mer än lydnad hemmabruk.

Vad vi vet så har dom inte kollat upp nåt bakåt, vet inte nåt om syskon, föräldrar eller liknande. Dom som har haft vår tjej innan oss (dom som vill ha 2 kullar) har haft henne i ca 2 månader innan vi fick henne. Vet inte hur snabbt man kan utvärdera en hund i mentalitet och prestanda...men det låter fort.

//DOmino_s

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 015
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 708
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 269
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka