Anfall är bästa försvar eller....???

Apollo

Trådstartare
Nu börjar jag fundera allvarligt på hur jag ska lösa vovvsans hundmötesproblem, menar inte att vi ska anfalla hundarna utan problemet.

Hur låter detta upplägg??

1a. Vi träffar alldeles för lite hundar. Ut och promenera där de finns och göm dig inte i buskarna för att du inte orkar möta några.

1b. Skaffa hundpromenadkompisar.

2. Hon ska gå brevid mig (lite framför, lite bakom) inte som nu en koppellängd före jämt eller en koppellängd bakom om det ska luktas på nåt. För visst kan det vara så att hon tar på sig ansvaret för att hon är först eller...? (och matte är lite osäker och tycker det är pest att möta hund)

3. Andas lungt och skäms inte för din hund.
Tala om att hon kanske kommer att skälla och hoppa så de som passerar vet vad de har att vänta sig.

Var inne på söder och promenerade idag, ca 30 minuter, hon gick så fint brevid mig och skällde bara en (okej två gånger) på en annan hund men inget drag och hoppande som en tok.

Och naturligvis beröm om hon är duktig.

Nåt mer jag ska tänka på?
Låter detta som ett bra upplägg eller ska jag fundera om?

Sv: Anfall är bästa försvar eller....???

jag tycker att alla dina taktiker låter bra men finns det inge hundklubb du kan fara till och träna på? för på många hundklubbar anordnar dom speciella träningskvällar där man gratis kan ta hjälp av andra med hundar. Brukar då också finnas åtminstone en kunnig instruktör på plats som man kan fråga om råd och hjälp. sedan kan man juh tillsammans med dom andra som är där hitta på olika "lekar" där hundarna måste mötas. Detta kan vara både roligt och nyttigt och du kan både få hjälp och hjälpa andra med liknande problem.

Jo det går vi också på, varannan vecka så brukar i gå på hundmötesträffar som min tränare anordnar. Men även där har vi fegat ur för man skäms som en tok. Men nu ska vi ta oss i kragen. Vi ska ju ställa ut i vår och hur i hela friden ska det gå om vovvsan skäller på alla i ringen och vill fram till dom, Huvva

Jo det går vi också på, varannan vecka så brukar i gå på hundmötesträffar som min tränare anordnar. Men även där har vi fegat ur för man skäms som en tok. Men nu ska vi ta oss i kragen. Vi ska ju ställa ut i vår och hur i hela friden ska det gå om vovvsan skäller på alla i ringen och vill fram till dom, Huvva

Du får inte skämmas för hur din hund beter sig! det du beskriver är juh ett väldigt vanligt problem. Jag kan också tänka mig att om du börjar skämmas och tycker det är pinsamt så känner din hund av det och då vet han säkerligen inte vad du förväntar dig av han eftersom han inte kan tolka ditt kroppspråk ordentligt. hunden blir då tveksam och troligen ännu värre än tidigare. Det är bra att du ska ta dig i kargen och ta tag i problemet det blir bara jobbigt för både dig och din hund och din omgivning om du helatiden ska försöka låtsas som om dom inte finns! Nä tala om för din omgivning att så här ligger det till och sedan konserter du dig helt på att få hunden att göra det du vill, strunta i vad alla andra ska tycka och tänka! Lycka till och hoppas att det löser sig!

Jag har lite samma problem med min, framförallt när vi möter ljusa hundar. Golden är tex INTE populära.... fråga inte varför...! Innan när vi bodde i stan fick man mycket hundmötesträning "gratis" men nu när vi bor mitt ute i ingenstans så är det lite sämre med "offer" att träna på. Det händer att man möter någon som är ute och promenerar i skogen ibland, typ varannan vecka..

Min hund var ganska intressant att se innan när jag var och tränade med honom. Då brydde han sig inte om dom andra hundarna överhuvudtaget och kunde ligga platsliggning mellan två hanhundar utan problem. I fria följet kunde vi mötas med andra hundar på planen med bara ½m emellan hundarna utan problem. Precis som om han var i en helt annan sinnes-stämning när vi tränade. Eller egentligen var det nog jag som var i en annan sinnes-stämning på träningarna... Tror ofta det är där problemet ligger, hos föraren! Nojjar man över hundmöten så märker hunden det men när man är på tex en träning så har man inte "tid" att oroa sig över hundmöten och därför gör inte hunden det heller. Bara en tanke...

Jag har ju sett din hund, och tycker du gör rätt i att försöka möta andra hundar. Om du går undan och tar omvägar blir inte problemet bättre.

Jag tror också du har nytta av att möta sådana som vet att din hundkan bli sprallig, och som inte bara knycker på nacken och skyndar därifrån, utan kan ge er tid.

Något du inte skriver i inlägget ovan, är hur du ska få hunden att förstå att beteendet inte är önskvärt. Jag är inte säker på att din hund har förstått att du ogillar "livligheten". Kanske kan du hitta någon instruktör som kan visa hur du kan både korrigera (på ett sätt som känns ok för dig) och berömma?

Ska fråga på onsdag när det är hundmötesträff om det.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 116
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka