ändrat sovbeteende 10-månaders

F

furuskär

Vår son är 10 månader. De senaste 3-4 månaderna har han sovit jättebra från kl 20-06.30/7.00 utan att vakna. Men nu har han börjat vakna vid 4.30 -tiden :crazy:

Vi har försökt att natta om honom med att sjunga lite tyst, försökt att bara sitta med honom, att gå därifrån, att ta upp honom i vår säng, att ge mat... men inget fungerar. Han vill inte somna om.

har han fått ett minskat sömnbehov eller har ni andra tips på vad vi kan göra för att få honom och sova åtminstone någon timme till!:confused:

Sv: ändrat sovbeteende 10-månaders

I samma ålder som din lilla började våran kille med att vakna mitt i natten och inte fasiken gick det att somna då inte:crazy:. Han skulle sitta upp, leka med mjukdjuren, titta genom fönstret, leka med oss, babblade som en galning och var allmänt jättepigg!

Vi gjorde oss så tråkiga som det bara gick, hade mörkt i rummet, persiennerna nere, lade undan ALLT som eventuellt kunde vara roligt att titta på i sovrummet. Och väntade ut honom. NU äntligen har det blivit bra, han sover hela natten, från 20 - 08.30 nånstans, med ett avbrott för en slurk välling vid 2 draget. Då sover han i stort sett redan när vällingen är slut, så det är inte störande alls. Men fy fanken vad trött jag var på jobbet den perioden han vara vaken, sova 4 timmar per natt, vara gravid, arbeta och vara småbarnsmorsa var mindre kul....

Så det är nog bara att kämpa på, var tråkiga, och vänta ut det...

Det handlar väl om utvecklingssprånget separationsfasen ;). Den är vi inne i nu. Jippiii ! :crazy:Absolut jobbigaste fasen påstås det. läste att i den här fasen är det viktigt att hålla fast vid sina rutiner hur dåligt man än kan tyckas att det går samt låta barnet ha en lite tråkig vardag. Detta pga av att barnet går igenom den största förändringen i sitt liv, och att då låta den ha lite småtråkigt samt att inte göra stora förändringar i barnets liv, tex flytta, renovera mm, gör att barnet kan koncentera sig på sin egen omändring mycket bättre.

Som Mynta2 skrev, sperationsfasen. den här sidan har jag länkat till mer än en gång här på buke och har inte hört nån som tyckt sidan är dålig.

Utvecklingssprång & utvecklingsfaser under barnets första år.

Rasmus har gått igenom seperationsfasen, den var verkligen super jobbig men jag såg till att han alltid fick mat vid samma tidpunkt, spelade ingen roll om han åt lite eller mycket. Vi höll oss hemma och hade de "tråkigt" och var noga med vid nattingen, att säga att vi ses i morgon.

Rasmus sov 20-09, sen seperationsfasen och nu sover han 20-07:30 men då sover han mer på dagen istället.

Vår dotter, 9,5 månad. Har haft en sådan fas sedan en månad tillbaka. Hon somnar jätteduktigt vid 20-21 snåret. Men vaknar sedan igen vid elva tolv och ska leka och pilla med allt i ett par timmar.

Hur lång tid håller sig en sådan fas i sig?

jo men jag tycker att vi redan dragit ner på dagssömnen. han sover någon timme runt 9 och sedan en timme vid 15 tiden. är noga med att han inte ska få sova runt 6 även om han blir lite gnällig.

tack alla för tips, jag ska läsa på om de olika faserna, har inte satt mig in i detta tidigare:o

Utvecklingsfaser har man hela livet ;)

Men nästa sk fas bör väl komma vid 11 månaders ålder enligt pmm: s länk ( fast sidan ligger visst nere just nu ). Men lite kan man ändå läsa om man på Google skriver utvecklingssprång 9 månader, och sedan klickar på Cachad.

Fast för en del märks det inte så tydligt.

Funkar det inte att han leker lite själv, om ni har barnsäkrat i sovrummet och stängd dörr?

Jag tycker småbarn alltid vaknar med inställningen "Hurra, en ny dag! Nu vill jag hitta på något spännande!" oavsett ålder och tidpunkt...:crazy:

Så gjorde våran dotter också. Man får helt enkelt gilla läget och försöka göra det så lugnt som det nu går kring barnet så det inte blir uppspelt. Det kommer att gå över. :banana:

När de är runt 9 månader brukar de har en "dålig sov-period", så vid 10 månader kan det säkert vara den som "spökar".
De börjar bli mer medvetna om att bli lämnade, och börjar bli mer rörliga och utforska omgivningen raskare..

Liknande trådar

Hundhälsa Har senaste veckorna funderat lite över vår hunds mat- och sömnklocka. Hon blev 10 månader häromdagen (vallhundsras) och har sedan...
Svar
7
· Visningar
3 827
Senast: Sleepan
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 107
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 725
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II