ändrat mått mellan boxdörr och golv?

mataii

Trådstartare
Läste för några veckor nåågonstans att måttet mellan boxdörr och golv numera är borttaget, alltså att det numera inte är en regel utan snarare ett råd? Stämmer detta? Hittar det ingenstans just nu, så det kanske inte var en allt för tillförlitlig sida jag läste det på (även om jag var bergsäker på att det var på jordbruksverket, men nu står det ju inte där)

Någon som vet något om detta?

Sv: ändrat mått mellan boxdörr och golv?

Om man tittar i Jordbruksverkets bestämmelser så finner man detta.

Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att skaderisken minimeras. Din häst ska inte kunna fastna med till exempel hovar eller käke.

Finns alltså inga måttangivelser, utan det gäller att själv se till att det är säkert.

Sv: ändrat mått mellan boxdörr och golv?

Läste för några veckor nåågonstans att måttet mellan boxdörr och golv numera är borttaget, alltså att det numera inte är en regel utan snarare ett råd? Stämmer detta? Hittar det ingenstans just nu, så det kanske inte var en allt för tillförlitlig sida jag läste det på (även om jag var bergsäker på att det var på jordbruksverket, men nu står det ju inte där)

Någon som vet något om detta?
Precis som Texaz säger är det skaderisken som ska undvikas. Förr fanns det t ex. mått för mellanrum i galler (7 cm) Det är dock inte omöjligt för ett mindre föl att få in en hov i ett sådant mellanrum. man ansåg därför att måtten avseende galler (och under dörrar/boxväggar) inte kunde säkra upp för alla hästar. Därför tog man bort dem. Har för mig att det skulle vara mindre än 3 cm mellan golv och dörr/vägg. visst kan man fortfarande ha de måtten som riktlinje, men då för stora hästar i allmänhet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 897
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 329
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 780
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar