Andrahandsvärde på w-sadlar

Tussemaja

Trådstartare
Finns en uppsjö av begagnade w-sadlar just tycker jag det verkar som, å andrahandsvärdet har förståss dykt...Har aldrig tänkt på det förut, men brukar det vara så på våren - att "alla" byter sadlar...? Eller är det nåt annat...?

Sv: Andrahandsvärde på w-sadlar

Sadelmarknaden (beg.) har varit trög länge nu, både bland w-sadlar och engelska.

Det är så billigt att köpa från USA nu, så de flesta lägger nån tusenlapp mer för att få hem en NY sadel. En kompis fick precis hem en sprillans ny Billy Cook under 10 000 med frakt/tull/moms.

Jag köper hellre begagnat som är tillriden :). Nytt är för ja nytt o fint :p

Fast då måste man ju veta vad det är för sadel man ska ha - som passar... Fast å andra sidan borde man kunna sälja en ny am-importerad kvalitetssadel för 10000:-.....kanske....

En ny sadel för under tio tusen inkl tull, frakt och moms är ingen kvalitetsadel, sorry!

För mig är Billy Cook Longhorn en helt okej kvalitetssadel. Det är ingen Bobs Custom eller Pullman, men helt okej.

Som andra sagt, allt är trögt nu. Sitter ute med en engelsk sadel som jag har en känsla av att jag kommer få "skänka" bort om jag vill bli av med den inom en månad (vilket jag måste pga flytt).

..for mig ar det tyvarr inte det da de nya ligger pa dryga 1100 dollar aven i vanliga fall. De ar en ganska billig sadel, och det finns en anledning varfor de ar lagre i pris. Fortfarande intresserad av vad det star pa stampen. :)

Jag sitter "på andra sidan" och letar ganska akut ny sadel. Har en budget på ca 12000:- för en begagnad sadel vilket inte borde vara en omöjlighet, men då ingen vill lämna sina sadlar på öppet köp, så att man kan prova, börjar jag snart ge upp. Jag har varken råd eller tid att köpa en sadel på vinst eller förlust, för att sedan sälja vidare om den inte passar. Förstår att det är krångligt att sälja också, och att man inte vill skicka sadlarna till höger och vänster, för att sedan få tillbaka dem om de inte passar, men om köparen är seriös är detta kanske ett sätt att faktiskt få den såld..?

Jag har en dressyrsadel till salu. Jag är villig att låta köparen prova den - mot kostnad för bensinen, då jag vill vara med för att vara säker på att få tillbaka sadeln i samma skick. Skicka iväg sadeln med post för provning gör jag inte, för många skräckhistorier där sadeln kommit tillbaka skadad eller inte kommit tillbaka alls.

Jag brukar dock sitta i samma båt som du: en begränsad summa att lägga på en sadel, utan utrymme för att köpa en massa på vinst och förlust.

Delvis knapplån

Jag köpte en saden i november förra året som jag fick ta på öppetköp. Den har hästen redan vuxit ur så jag behöver byta upp mig i storlek igen. Själv har jag inga problem att skicka min sadel på öppet köp då jag själv vill prova en sadel innan jag bestämmer mig. Som du säger är det ju en del pengar det handlar om
Sålde även en annan sadel under våren som jag lät köparen prova ett par dagar, hon bodde så nära så vi behövde inte skicka den utan träffades och lämnade över. Då känns det ju också lite tryggare än att skicka iväg sadeln

*kl*

Hur vanligt är det att butiker säljer på öppet köp där man får pengarna tillbaka om sadeln inte passar?

På Tumbleweed köper man alltid sadel på öppet köp med full ångerrätt, både nytt och begagnat.

Med westernsadlar vet jag inte (förutom Tumbleweed, som kenneth sa). Men jag vet ingen butik som säljer engelska sadlar, som inte lämnar öppet köp. Dvs man får prova, provrida (men sadeln ska återlämnas i nyskick) och återlämna sadeln inom X antal dagar. Hos "min" sadelmakare får man ha sadeln på prov i en vecka om man vill, innan köp (ett låneavtal skrivs). Gäller mig veterligen både nytt och begagnat.

På Tumbleweed köper man alltid sadel på öppet köp med full ångerrätt, både nytt och begagnat.

Då tycker jag att man ska försöka köpa en sadel från de butiker som finns. Det är mycket lättare för en butik att lämna Öppet Köp än för en privatperson.

Som privatperson med någon enstaka sadel till salu som man själv betalt bra pengar för är det inte självklart att skicka iväg en sadel på öppet köp.
Jag har helt slutat med det, varför ska jag ta risken med en sadel när jag inte gör det med en häst? Jag har två westernsadlar till salu och alla är varmt välkomna att komma hit och prova, eller låna hem den om det är någon jag känner förtroende för alternativt kan möta upp någonstans för utprovning och sadeln inte är borta i flera dagar. Jag skickar inte iväg den utan att den är såld.

Det tycker jag är tillmötesgående men vill man ha öppet köp och garantier- köp av en av alla butiker som faktiskt saluför både nya och begagnade sadlar!

En annan fråga av ren nyfikenhet. Om du säljer en sprillans ny sadel som lämnas tillbaka på öppet köp, men då riden i och provad. Hur gör ni då, säljs den fortfarande som sprillans ny med samma pris? Vad händer om det finns något litet märke eller dyl efter provridning osv?

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 168
Senast: Squie
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 632
Senast: Capybara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 776
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar