Andra som rider Din häst

Dreamer

Trådstartare
Ni som rider enligt något av alla de uttänkta systemen som figurerar under detta forumnamn; klassisk dressyr/AR/centreret eller integrerat ;): Får andra rida era hästar? Måste dessa personer vara skolade inom "er" utbildningsinriktning eller upplever ni att det funkar lika bra med en som är utbildad på en helt vanlig svensk ridskola? Hur tycker ni att det går?
Jag är för närvarande inte i stånd till att rida och därmed går hästen ganska sällan, sambon rider när han kan men det är bara enstaka gånger i veckan. En kompis kommer på nåder ut ibland och rider fast hon egentligen inte har tid eftesom hon har egen häst på annan ort. Hon har lärt sig rida på vanlig svensk ridskola (mig veterligt ingen annan specialinriktning) och hästen trivs fantastiskt bra med henne, men sen har vi lite blandade erfarenheter av andra ryttare med vanlig svensk skolning (typ "hålla ner huvudet på hästen istället för att jobba med kroppen och bakdelen"-modellen)
Vi har diskuterat detta med att försöka hitta en medryttare speciellt som min status kommer att successivt försämras ytterligare ett tag framöver, och det hade känts bra om sambon slapp åka till stallet 7 dar i veckan. Ändå törs vi inte riktigt att ta steget och annonsera eftersom det kan bli så tråkigt om hästen (enligt vårat sätt att se det) blir felaktigt riden under en längre period.

Hur gör ni? Får andra rida era hästar? Eller ställer ni hellre av dem om ni inte kan rida dem själva?

Sv: Andra som rider Din häst

Jag skickade bort min häst till bekant som inte rider riktigt som jag. Och det gick bra! :laugh:

Hästen var borta i ca 4-5 månader.

Jag är skadad just nu och hästen under igångsättning, en av mina tränare rider honom men hon är hopptränare dock så rider hon väldigt klassiskt i grunden och har i princip helst samma tankesätt ang. form hjälper och tränandet. Så det funkar bra.
Även en vän rider honom och hon rider exakt samma som mig, då vi har samma (annan än den som rider) tränare (jag har flera) Hon kan även jobba honom från marken på exakt samma sätt jag gör vilket är jättebra.

Skulle aldrig låta någon rida honom som inte är nära nog till mina principer, hjälpgivning och generellt tänk ang. behandling av hästen och form etc.
Speciellt när det kommer till form och tygelkontakt, jag hatar verkligen att rida hästar som är utbildade att ha "stöd", jag vill inte ha någon tyngd i mina händer när hästen jobbar så någon som rider så skulle inte nånsin få rida honom. Det går emot allt jag tror på och dessutom har jag medvetet letat efter en häst som inte är så felriden när jag köpte ny häst så det skulel irritera mig om jag var tvungen att jobba bort det sen om nån hade pajjat honom.

Jag har ingen egen häst just nu, sysslar mest med att förstöra andras:-)
Men som jag minns det så förstör de allra flesta ryttare det man byggt upp. Förutom!!!!
Lyckas man hitta en kille som inte nödvändigtvis behöver ha bra ridutbildning, som har bra kroppsbyggnnad (rak) och bra kroppskontroll, kanske sysslar med någon sport, som älskar att fara omkring som en dåre i terrängen och inte har en aning om att man kan dra ner huvudet så förstör det faktiskt mindre än något annat. Det ger dessutom styrka och mod hos hästen. Det är det jag har bäst erfarenhet av. Tyvärr rider så gott som alltid killar bättre än tjejer:-(
Eller en jockey, de är tuffa och modiga och rider mkt framåt och skiter i dressyren.
Det låter knäppt men jag har god erfarenhet av det.

Hm.. Jag har en ny medryttare nu.. som spelar fotboll, har pojkaktig kroppsbyggnad, mkt bra balans, löptränar och är modig som tusan. DET funkar suveränt! Har dessutom tajming och tålamod, känsla och vett i huvudet.
Andra som ridit skulle jag nog inte släppa iväg utan ont i magen tyvärr!
Inser nu att jag kanske borde löpträna lite mer jag med.. :o

Det funkar att ha medryttare om:

1 - de är formbara och vill lära sig rida som jag gör
2 - de inte rider så ofta och jag hinner rida hästarna samtidigt
3 - de har någon sorts känsla för ridning

Jag låter i princip alla som har en mjuk hand få sitta på skippen, under mitt överseende. Då handlar det oftast bara om folk som vill testa hur det är att sitta på en häst som är såpass utbildad, eller någon total nybörjare..

Sen låter jag ryttare som jag ser har känsla rida Skip själva, men om de inte kan nått om det jag sysslar med med honom så får de bara rida ut i skogen där jag inte har några höga krav på honom alls förutom att han lyssnar på öka/minska temot. Ska dessa ryttare rida honom på banan så får de "ta" några lektioner av mig innan jag släpper dem själva.

Summa: För min del spelar det ingen roll vad ryttaren har (eller inte har) för bakgrund. Det viktiga för mig är att hon/han litar på Skip och har en mjuk hand och rider på känsla.

kl

Jag rider mina hästar sj. Låter jag nån annan sitta på de så får de vara nybörjare eller min bästa vän :)
Skulle jag sätta upp nån annan skulle det vara en som har känsla för ridning, rider mjukt, mjuk hand och har ungefär samma uppfattning om hästar som jag.
Jag låter ingen annan "träna" mina hästar, de får isåfall sitta på lite o känna hur mina hästar är :)

..Tycker en viktig sak är personkemi mellan ryttare o häst.. En sur ryttare som till 90% ogillar hästens svar och reaktioner kanske passar bättre på en annan häst! Det ska ju vara roligt! :laugh:

Min tränare får rida, men bara om jag är med. Han är väldigt rädd om hästen.

Sen har jag låtit en eller annan rida någon enstaka gång, då har jag undervisat dem samtidigt.

Jag skulle kunna låta någon annan longera om det krisade med motionen.

Hästen är lydig och lättriden, men är väldigt obekväm med att hans rutiner rubbas.

De enda som får rida min häst är mina tränare. Sen kan någon få rida ut en lugn skogstur bara de inte hänger i munnen på henne, men rida dressyrarbete på ridbana får inte vem som helst. Några gånger har ryttare fått sitta upp och rida när jag varit med. Om jag undervisar går det lysande och ryttarna får häftiga aha-upplevelser. (va??behöver jag inte göra mer??)

Andra får rida. Om de vill håller jag lektion så de märker hur litet som behöver göras :D

Tyvärr är inte min häst så snäll som hon ser ut så hon brukar sortera ut ryttarna på egen hand...

Hon gillar vältränade killar som är ödmjuka, de behöve inte kunna rida, men gärna brunt bälte och uppåt i kampsport, då showar hon friskt.

Men har hon ingen lust låter hon inte sig "fångas" i hagen och så var det med det...

Mina tränare får rida mina hästar.
Men den ena vill de nog inte sitta på, unghästen. Han är inte riktigt att lita på iom sadeltvång, mkt nerver och känslighet. Han kan bocka och resa sig och slänga sig om något sker som skrämmer honom och iom att han först kastar sig eller rycker till och spänner sig kan sadelgjordstvånget triggas. Då kan han resa sig om det vill sig illa.
Han som hade honom i träning innan mig skulle absolut få rida. Och hans ägarinna med så klart.
I övrigt rider jag honom helst själv nu. Jag vill inte riskera någon annans hälsa. Men skulle en duktig beridare som är fast i sitsen och medveten om hur han är/sett honom en del vilja rida skulle det gå bra.
När ynglingen stabiliserats lite mer så ska en duktig hopptjej få hoppa in honom har vi tänkt. Hon är en naturtalang med timeing och känsla. Jätteduktig tjej trots ung ålder. Hon sitter väldigt fast i sadeln med. Hon har samma tänk som mig kring hästars mentalitet och hur man hanterar de som är "lite extra". Hon har bra känsla där med. Hon rider vanligt TR. Men hon behöver bara få en lektion i tygelsignalerna så kommer det gå lysande.

Gammelhästen får en vän rida ut på om hon vill. Och en del andra har fått prova under mitt överseende. Han har blivit rätt just med åren. Men han är rätt svårriden iom att han är så het och gärna lägger sig i handen om man inte rider med sitsen ordentligt. För de flesta rusar han bara. Men med hjälp brukar det gå bättre. Han är lite lättstressad. Så om man inte rider varje steg blir han stressad över att han inte får kommandon och blir osäker på vad han ska göra. Tills slut spårar han ur. Ute går det bättre. Då kan han fokusera på annat.
På honom skulle jag absolut kunna tänka mig en kamikazepilot a la jockey någon dag i v. Någon som vågar rida fram och sitter stadigt om han får nippran av att gå i fri form och då blir rädd för saker. Det är rätt troligt att han triggar till av högre form, för fär lägger han sig om man inte rider.
På honom märks att andra ridit dressyr väldigt tydligt om de inte klarar honom. Han kan vara upprörd i dagar efter.
Ena tränaren tycker han om. Hon rider ju bättre än mig. Mycket! Så med henne går han bra. Skulle jag bli långtidssjuk skulle jag nog skicka honom dit.
Hennes man blev han förr väldigt provocerad av bara att han satt upp. Han rider ju mkt bättre än mig. Men hästen slåss och släpper inte till någon ridning på ett bra tag. Hästen är så gammal. Så han ska inte gå så långa pass mer. Så han rider honom inte mer. Han tycker jag gör det bättre själv just iom att hästen har förtroende för mig och släpper till. Han blir mer osäker av män.
Men han trampade honom från marken innan sommaren. Och då gick han betydligt bättre än förr om åren då han testat honom från marken. Så han kanske skulle kunna rida nu.
Iom att han är 27 år så bör han ju inte stå. Men dålig ridning ger också mkt spänningar i den där gamla kroppen. Så jag ser till att rida själv så mkt jag hinner och orkar.

Det är bara jag som rider mina hästar, med undantag för när min tränare suttit upp en gång för att göra sig en bild av min hästs problem.

Skulle aldrig få för mig att skaffa medryttare, ställer hellre av dem om jag inte kan rida regelbundet själv.

/Migo

Men man får vara pragmatiker också. Om stadiet är övergående kan det vara värt att någon rider ens häst i väntan på att bebisen ska ploppat ut t ex.

Men visst har du rätt - kan man hitta en kille (gärna fälttävlansryttare, som jag gjorde en gång i världen) är lyckan total! :laugh:

Jo, problemet är ju att det inte är så lätt att hitta den perfekta ryttaren eftersom alla jag känner som rider "som jag" eller liknande har egen häst och dåligt med tid. Kille/tjej-grejen stämmer bara till 50% här, min sambo är ju tränad av samma instruktör som jag + elever till henne så han rider ju enligt samma skola så att säga; en annan som ridit ibland har just det här fokuset på huvudet som bara känns helfel. Samtidigt är hans ridning långt ifrån alltigenom dålig och han har en hel del andra bra övningar och idéer, framför allt så innebär det att kusen får komma ut och röra på sig en extra gång då och då. Stallägaren som jag ibland lyckas muta att rida honom är tjej (men hon har 6 andra hästar så hon har verkligen inte tid) är sjukt duktig - efter hennes ridning går han som en dröm.
...
Vi har även haft funderingar på att lämna bort honom till en beridare (en skapligt lång kille, vår häst blir en ponny för honom =)) men som har en otroligt stilla hand och sits och där hästarna ser ut att bygga om sig under honom helt av sig själva. Det negativa är att vi nu bor nära lillhästen, och lämnar vi bort honom blir det en bit att köra, och så är det ju inte gratis heller precis..
Men detta att annonsera efter medryttare kanske skulle kunna vara ett alternativ ändå (det är ju så få hästmänniskor i min vänkrets) och kanske ha som krav att den rider för min tränare då och då men betalar inget för själva medrytteriet..? Känns lite totalitärt bara.

Jag ska kanske tillägga att jag sätter en viss stolthet i att utbilda hästar på ett sätt så att "vem som helst" kan rida eller köra dem. Av de hästar jag inte har själv längre är en populär läromästare på ridläger/ridskola, en lär upp pyttesmå ryttare och en tävlar körning med sin nya kusk.

Den jag har kvar är dock en känslig individ.

Kl..

Alltså, jag sätter inte så enorm tilltro till min egen ridkunskap att jag tror att ingen annan kan göra det bättre.. Tycker det är mkt intressant att se andra på mina hästar! Men hittills är det inte så många som jag fått chansen att sätta upp på dem, ännu färre som jag vill sätta upp igen!
tycker att det är kanon om en annan ryttare med andra eller inte lika många problem som jag själv har (jo, vi har väl alla våra svagheter..) vill rida runt lite och så få bevittna vad som händer i olika lägen.
Ser inget självändamål med att nöta in hästarna på mina egna reflexmässiga signaler. Skitbra om de funkar för andra! Det gör de visst, de som provat o haft lite koll har känt ungefär samma som jag.. Men kanske löst problemen annorlunda och iaf gett någon ahaupplevelse att ta med sig sedan!
Har även satt mig på annans häst och känt mig som en nybörjare pga olika signalsystem, men varken klandrat mig själv eller dumförklarat den ryttaren för sitt lite annorlunda system. Intressant att slipa på finessen och träna på att byta teknik. Vi är ju olika som personer, och iom det olika som ryttare, men rätt måste väl ändå vara rätt!! Rör de sig väl och ser glada ut! -Kanoners!! :laugh:

Jag kunde aldrig hitta någon sådan medryttare. Jag fick mest märkliga svar på min annons, så hoppas inte alltför mycket. Önskar jag hade tid att hjälpa dig men jag hinner ju tyvärr inte ens med min egen häst, TROTS att jag har delägare på honom. :o

Om du skickar iväg honom till beridaren så spar du väl in på stallhyra så länge? jag skickade iväg min 30 mil, och det var faktiskt ganska skönt att slippa se honom när det ändå inte passade med honom mitt under graviditeten. :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama