Ändra mellanrum mellan bokstäverna

aiquen

Trådstartare
Jag tycker att mellanrummet mellan bokstäverna i mina inlägg på min blogg är för långt, hur ändrar jag detta? Vad i koden ska jag leta efter?

/aiquen, som snart blir helt tossig på allt kodande. :crazy:

Sv: Ändra mellanrum mellan bokstäverna

Jag tror att det handlar om ren formatering.
Datorn/internet/whatever drar ut raderna för att få dem jämna och lättare (?) att läsa. På min blogg blir vissa meningar också så, och det är nog inget man kan göra något åt...

Mellanrummet mellan bokstäverna horisontellt kan ändras genom CSS med:
Kod:
[B]p[/B] {letter-spacing: 1px;}
Det kan också vara som Blueberry säger, att textraderna är formaterade som spalter(som i tidningar).
Då brukar man använda:
Kod:
[B]p[/B] {text-align: justify;}
...men då brukar mellanrummet mellan varje ord i första hand påverkas, istället för varje bokstav. Sätter man till exempel left istället för justify blir det normal formatering :)

Det kan också vara som Blueberry säger, att textraderna är formaterade som spalter(som i tidningar).
Då brukar man använda:
Kod:
[B]p[/B] {text-align: justify;}
...men då brukar mellanrummet mellan varje ord i första hand påverkas, istället för varje bokstav. Sätter man till exempel left istället för justify blir det normal formatering :)

Jag ändrade från justify till left nu och nu är det mer som jag vill ha det, tack!

Dock är texten olika beroende på vilken stilmall man väljer till bloggen. Jag har valt den stilmall jag tycker bäst om, men vill ha texten som den blir i en annan stilmall. Dock hittar jag inte vad som skiljer texten åt i koden. Frustrerande! Men det får väl duga såhär så länge.

Tack, som sagt! :)

Ingen fara :)

Men har du testat att bara kopiera de attribut och värden som gäller för t.ex. p(gäller för alla <p>-taggar i html-dokumentet) från den stilmall där du gillade texten och klistra in i den stilmall du gillade generellt?

Nu blev det ju väldans luddigt :)
Med "attribut och värden som gäller för p" menar jag det som ser ut såhär:
Kod:
p {
color: #000;
text-align: left;
}

Jag vet inte riktigt hur det ser ut i "kontrollpanelen" där man ändrar sådant, så det kanske inte är så enkelt :)

Liknande trådar

IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: sweep
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 661
Senast: Badger
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 764
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka