Sv: Ändra bedömningen!
Om man har två ekipage med lika goda ryttare, en sitter på en medelmåttig häst vad gäller gångarterna, en sitter på en gångartshäst med fantastiska rörelser..vad tycker du man skall göra?
Att diskussion kommer upp gång på gång är väl ett tecken på att många är missnäjda med dagens bedömningar?
Jag håller med om att rörelserna blir vackrare om hästen rör sig bra. Men jag tycker att i en L:A där skänelvikningarna börjar komma ska det bedömmas hur väl skänkelvikningen utförs istället för hur vackert hästen korsar över benparen i en vacker trav. En skänkelvikning är alltid en skänkelvikning oavsett hur bra trav hästen har.
Längningarna är en annan femma då en häst med stort register i sin trav självklart kan göra en bättre mellantrav än en häst med ordinär trav. Men min poäng är just att en programpunkt som en volt, att upp ellervända över ridbanan är just bara en ridväg och där tycker jag inte att vgen ska dömmas upp bara för att hästen travar vackert. Det ska bedömmas hur lydig hästen är och hur väl ryttaren rider sin häst i ridvägen. E galoppfattning i lätta klsser bör inte bedömmas utefter hur mycket luft hästen har under frambenen utan hur lydigt/olydigt den fattar och om en bibehåller formen.
Denna diskssion tycker jag är viktig, eftersom de flesta av oss här är hyfsa ungaoch troligen kommer att tävla många år till är det upp till oss att forma sporten. (Oj, vad jag låter pretentiös, men det är ju så... )
Om man har två ekipage med lika goda ryttare, en sitter på en medelmåttig häst vad gäller gångarterna, en sitter på en gångartshäst med fantastiska rörelser..vad tycker du man skall göra?