Ändra bedömningen!

Sv: Ändra bedömningen!

Att diskussion kommer upp gång på gång är väl ett tecken på att många är missnäjda med dagens bedömningar?

Jag håller med om att rörelserna blir vackrare om hästen rör sig bra. Men jag tycker att i en L:A där skänelvikningarna börjar komma ska det bedömmas hur väl skänkelvikningen utförs istället för hur vackert hästen korsar över benparen i en vacker trav. En skänkelvikning är alltid en skänkelvikning oavsett hur bra trav hästen har.

Längningarna är en annan femma då en häst med stort register i sin trav självklart kan göra en bättre mellantrav än en häst med ordinär trav. Men min poäng är just att en programpunkt som en volt, att upp ellervända över ridbanan är just bara en ridväg och där tycker jag inte att vgen ska dömmas upp bara för att hästen travar vackert. Det ska bedömmas hur lydig hästen är och hur väl ryttaren rider sin häst i ridvägen. E galoppfattning i lätta klsser bör inte bedömmas utefter hur mycket luft hästen har under frambenen utan hur lydigt/olydigt den fattar och om en bibehåller formen.

Denna diskssion tycker jag är viktig, eftersom de flesta av oss här är hyfsa ungaoch troligen kommer att tävla många år till är det upp till oss att forma sporten. (Oj, vad jag låter pretentiös, men det är ju så...:D )

Om man har två ekipage med lika goda ryttare, en sitter på en medelmåttig häst vad gäller gångarterna, en sitter på en gångartshäst med fantastiska rörelser..vad tycker du man skall göra?

Om man har två ekipage med lika goda ryttare, en sitter på en medelmåttig häst vad gäller gångarterna, en sitter på en gångartshäst med fantastiska rörelser..vad tycker du man skall göra?

Det beror väl på hur väl de rider programmet?;)

Till alla så vill jag säga att jag absolut tycker att goda gångarter ska premieras! MEN den goda ridningen måste komma först.

Ja det är klart att alla kan det, men alla hästar har inte förutsättningen för att klara av det på godkänd nivå.

Det jag menade som svar på det du skrev var att den hästen var ju uppenbarligen tränad för rejält högre klasser, alltså är det inte konstigt om den fungerar så pass bra i små klasser och får bra poäng där.

I Msv B precis som i lättare klasser handlar det om att visa upp en lydig och väl genomriden häst i god balans.
Gör man det får man poäng, även om hästen inte har världens bästa gångarter.
En kompis till mig har en häst med _väldigt_ medelmåttiga gångarter - den vann en MB på 70% för nån vecka sen.
Lydig som tusan och en noggrannt riden uppvisning - det betalar sig.

Det beror väl på hur väl de rider programmet?;)

om de har ridit programmet lika bra har den med gångartshästen fördel, eftersom den kommer att ha högre kvalitet på rörelserna iom att den har bättre gång - tydligast i tex ökningar.
vad är det för konstigt med det?

det som är störande är ju inte att bra ryttare med bra hästar vinner, utan att dåliga ryttare med flotta hästar får för mkt poäng ibland.

I Msv B precis som i lättare klasser handlar det om att visa upp en lydig och väl genomriden häst i god balans.
En kompis till mig har en häst med _väldigt_ medelmåttiga gångarter - den vann en MB på 70% för nån vecka sen.
Det betalar sig även högre upp, jag har en kamrat med en häst med medelmåttiga gångarter som oftast placerar sig i S:t Georg just för att hon rider så väl och hästen är så väl arbetad.

Kollade runt lite på stallbacken, och började läsa det där med "Allmänt intryck" som ju finns med på protokollet, och tänkte genast på den här tråden.

Detta stod:

I LC-programmen sätts poäng på:
1. Hästens gångarter (renhet och regelbundenhet)
2. Hästens form (eftergift på tygeln) och tempo
3. Vägarnas rätta ridande
4. Ryttarens sits

I LB - Msv B, lagprogram för ponnyallsvenskan och ponny Lätt A sätts poäng på:

1. Gångarter (frihet, renhet och regelbundenhet)
2. Framåtbjudning (vilja att röra sig framåt, elasticitet, mjukhet i ryggen och bakbensengagemang)
3. Lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen, accepterande av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; uppmärksamhet, förtroende och lydnad)
3. Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt effekten av hjälperna
4. Korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna, programlinjernas följande)

Vad jag får fram av det har ju ändå punkt 2-3 ganska stor vikt på hur hästen rör sig.

2. Framåtbjudning (vilja att röra sig framåt, elasticitet, mjukhet i ryggen och bakbensengagemang)

3. Lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen, accepterande av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; uppmärksamhet, förtroende och lydnad)

Så egentligen är det ju faktiskt så att rörelserna till viss del ska bedömas, eftersom en häst med ett bra steg har större förutsättningar för att klara dessa saker. Enligt min åsikt iaf.

I LC däremot ska ju däremot inte hästen bedömas på samma "skarpa" sätt..

Ja det är klart. Men jag hoppas du förstår vad jag menar med det jag skrev ändå?! :p

Jag blev nyfiken nu. Du har ingen film eller liknande på hästen i fråga?
Bara tänkte att det kanske finns hopp för mig också :rofl:

Föresten. Pratar vi om en ponny eller en häst?

Så egentligen är det ju faktiskt så att rörelserna till viss del ska bedömas, eftersom en häst med ett bra steg har större förutsättningar för att klara dessa saker. Enligt min åsikt iaf.

Såklart, men har ngn nånsin sagt ngt annat? :confused:
Men både elasticitet och lätthet osv har lika mkt med att göra hur väl genomriden hästen är som hur bra gång den har. Och givetvis hur väl ryttaren rider och förbereder rörelserna.
Det gäller att kunna visa ett register i alla gångarter, och bra grundgångarter är inte nödvändigtvis lika med stort register.
Och bra gångarter är inte en garanti för god ridning och väl eftergiven häst.

Senast ändrad:

Ja jag förstår vad du menar :)
Men "min häst har så dåliga gångarter därför får jag inga poäng" är inget att komma med tycker jag, det enda som gäller är att rida bättre och göra det bästa av vad man har - det räcker långt. Alltid.
Och på en mera medelmåttig häst måste man rida ÄNNU bättre, men det är absolut inte omöjligt att lyckas även i högre klasser.

Tyvärr har jag ingen film eller ngt. Skulle inte vilja lägga ut film på ngn annan här heller, vet hur det brukar bli...

Vi pratar om en storhäst.

Jag tror nog vi har samma tankar kring det här :D
Och sen beror det väl lite på på vilket sätt hästen har dåligt steg. En häst som inte har förutsättningar att jobba i en bra form (Ex min fjording :angel: ) är det ju inte säkert att den kan komma upp och få bra poäng i en sådan klass, även om den kanske mycket väl klarar av rörelserna.
Hmm. Reflekterar mest för mig själv nu tror jag :p

Okej, jag tänkte mest om det var någon du kände väl så du hade möjlighet att göra det.

Jag skulle inte vilja lägga ut filmer på andra här oavsett hur väl jag känner dem. Vet hur diskussionerna blir.

Men jag tror också att vi tänker ungefär lika.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr Jag har funderat rätt mycket på slutet om vad tränare egentligen använder för uttryck och hur vissa relaterar hästens uttryck...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 352
Senast: lomuxx
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka