Ändra bedömningen!

Fiorano

Trådstartare
Just vad jag tycker att det ska göras i lätta dressyrklasser. Upp till medelsvår ska väl inte hästarnas gångarter spela någon roll? Varför stirras det så blint på hästarna när det är ryttarna som borde bedömmas i lätt klass?

Jag satt som dommarsekreterare för ett par veckor sen och jag vart ärligt talat lite frustrerad. När ryttaren satt och sågade för glatta livet var kommentaren "oroligt huvud". Inte någon gång kommenterades det att det var ryttaren som gjorde fel, all koncentration var på hästens form... Nu är ju detta bara en domare, men detta gissar jag är ett gnska vanligt fenomen.

För att främja god ridning och lydiga hästar framför en vacker trav tycker jag att hästens gångarter inte borde bedömmas i lätta dressyrklasser.

Vad tycker ni?
Är bedömningspunkterna bra som dom är, eller vad vill ni ändra på?

Sv: Ändra bedömningen!

Hann du se att ryttaren verkligen sågade med händerna när du skrev?
Är du säker på att inte domaren kommenterade ryttarens i så fall dåliga händer under allmänt intryck? Samt även satte ett lägre betyg på sits o inverkan än vad som hade kunnat sättas?

Jag tycker nog att hästens kvalitet ska vägas in även i lätta klasser. Det krävs god ridning för att komma någon vart även om man har en talangfull häst med fina gångarter. MEN jag tycker att man nog skulle kunna höja koefficienten ännu mer på sits o inverkan än vad som redan gjorts.

I sista numrets ridsports Dressyr krönika, så togs ju detta upp.

Och vi har ju ryttartesten, men de är rätt så nya och används än inte så flitigt.

Jag tycker att det är en bra debatt, man ser då och då, hästar som går ganska illa, men rör sig makalöst bra.
De borde inte få högre poäng än hästar som rör sig medelmåttigt, men rids utomordentligt bra.
Trots det så händer det.

KL

Jag tycker inte att gången ska vara avgörande i lätta klasser. Fokus borde vara på ryttarens inverkan. Jag inbillar mig att hästar som rör sig bra och har en god exteriör ändå har fördel av detta eftersom de får lättare att utföra programmen (om de inte rör sig FÖR bra och det försvårar av den anledningen.. hm.. ja, äh, jag vet inte).

Men kanske det finns en gyllene medelväg. Att ytterligare höja koefficienten på sits och inverkan som Solis föreslog kanske är ett sätt.

Grundmeningen med tävlingsdressyren har ju varit att domaren skall bedöma utförandet av programmet och fokusera på rörelserna som utförs, och har därför utbildats på detta vis. Just som du säjer..domaren uttrycker sig med orden "ostadigt huvud" vad gäller hästens rörelser, inte "ostadig hand" då det är ryttaren som orsakar det ostadiga huvudet. Meningen är sedan att ryttaren tar med sig protokollet och visar sin tränare, som då arbetar med ryttarens ostadiga hand, som orsakar det ostadiga huvudet. Domaren skall inte agera tränare.
Men man har ju från dressyrhåll också insett att det borde fokuseras lite mer på ryttarens inverkan även i bedömningen vid tävling och man har vänt sig mot Tyskland som är ledande vad gäller utbildning av ryttare. Där har man fångat upp tanken med ryttartest/dressyrryttartest som skall uppmuntra bredden av ryttare, främst kanske ridskoleelever, att tävla genom att kunna inverka och sitta bra, inte bara utföra rörelser bra. Detta ger en bra grund inför den mer klassiska tävlingsformen som vi har väldigt mycket av här, dvs vanlig programridning. Det skulle vara toppen om dressyrryttartest kunde slå igenom i Sverige ordentligt för det tillför mycket vad gäller ryttarens vilja att kunna inverka rätt och bli bedömd för det, istället för att bli bedömd för om hästen har bra gångarter eller inte. Prioritet läggs på rätt ställe, vad gäller grundutbildningen för kommande tävlingsryttare.

Det är inte något vanligt att domare skriver oroligt huvud om det i själva verket är orolig hand som menas...:angel: Domarna är ganska snabba att vilja förbättra ryttaren tycker jag.

Har tävlat mycket under årens lopp och jag får säga att domarna ser förbaskat mycket och skriver det också...

Just vad jag tycker att det ska göras i lätta dressyrklasser. Upp till medelsvår ska väl inte hästarnas gångarter spela någon roll? Varför stirras det så blint på hästarna när det är ryttarna som borde bedömmas i lätt klass?

Jag satt som dommarsekreterare för ett par veckor sen och jag vart ärligt talat lite frustrerad. När ryttaren satt och sågade för glatta livet var kommentaren "oroligt huvud". Inte någon gång kommenterades det att det var ryttaren som gjorde fel, all koncentration var på hästens form... Nu är ju detta bara en domare, men detta gissar jag är ett gnska vanligt fenomen.

För att främja god ridning och lydiga hästar framför en vacker trav tycker jag att hästens gångarter inte borde bedömmas i lätta dressyrklasser.

:bow: :bow: :bow: Säger en ponnydressyrryttare som har en ponny med kassa gångarter.

jag vet en tjej som tävlade en ponny som inte hade några gångarter alls i princip, men tjejen red superbra vägar och ponnyn va jättestadig i formen och tjejen har bra sits, hon red LA-klasser och var placerad i det mesta måt gångartsponnyer. så visst krävs det inte bara gångarter.

Jag håller helt och håller med dig.

Tycker det är samma sak för oss som har mindre hästar, eller hästar av "annorlunda raser". Eller kommer från små klubbar :smirk:
INGEN ska nedbedömmas för det, så är det bara.
Lätta klasser ska vara just lätta och inget annat.
Visst tycker jag det ska ställas högre krav i LA än LC, men just på LC, LB nivå som jag rider, ser jag ofta folk som bedöms orättvist, eller "konstigt".
Kan dra ett par exempel från förra tävlingen jag var på, om någon är intresserad.

Men sen så tycker jag även att hästar med "det lilla extra" faktiskt förtjänar lite högre poäng OM ryttaren tar fram det extra och rider BRA.

Jag har blivit lite smått kritisk mot domare just nu så därför har jag ganska mycket åsikter om vissa (Inte om alla självklart!).

Tycker även domare som dömer på LC, LB nivå borde VÅGA bedömma rättvist, och våga "kritisera" ryttarens sits, samt våga höja poängen så det inte bara är 4-7 poäng alla får.

Jag har dömt klubbtävlingar med blandat ridskolehästar o privata.

Där dömer man lite mer på ryttarens försök till att följa programmet.
Men sen är det ju ekipaget o samspelet som man dömer.
God ridning ger ju mjukare o en rörligare häst.

Det är inte kul med hästar som man nästan inte kan se ngn längning eller bra skänkelvikning på pga av trippig oengagerad gång.
En ryttare som sitter fint, men som inte kan påverka hästen till att bli bättre.
Saknar den ryttarkänsla o timing kan även den bästa hästen bli trött o markbunden. därför bör hästens rörelseaktivitet premieras.

Hann du se att ryttaren verkligen sågade med händerna när du skrev?
Är du säker på att inte domaren kommenterade ryttarens i så fall dåliga händer under allmänt intryck?
Japp, jag är helt säker på att det inte kommenterades under allmänt intryck, eftersom det var jag som skrev. Och, ja, jag är också helt säker på att det var ryttarens hand som påverkade hästens huvud.

En annan sak som jag förundrades över var användandet av poängskalan. Skalan som användes var 4-8, på 30 starter. Nu var det kanske så att ekipagen inte var bättre än så här för dagen. Men upplever ni det som vanligt att hela skalan från 1-10 används?

OK, du fick alltså skriva även under allmänt intryck. Men SÅG du att det var ryttarens hand som var "boven i dramat", medan du skrev. Jag menar inte att det faktiskt inte var så, men det är lätt att dra egna slutsatser ibland. Ibland kan ju hästen vara ostadig trots att handen är stilla. Vad bestod det ostadiga/oroliga i? Gapade hästen? Gick den och "småhackade" (alltså inget jämnt stöd)? Pandlade huvudet? Slog den sig fri? Är bara nyfiken.... :)

Angående skalan så borde nog betyg 1-3 användas flitigare. Det är lätt att låta VÄLDIGT mycket ingå i betyg 4.
Höga betyg är roligt att ge/få, men de ska vara motiverade. Det ska vara riktigt BRA utfört för att dessa betyg ska komma ifråga.

Sedan ska man komma ihåg att en slätstruken uppvisning också ger slätstrukna betyg.

Ibland undrar jag om inte många domare blivit bättre på att utnyttja skalan nu än vad som var brukligt förr. Det brukar ofta vara ett större spann mellan vinnaren och jumbon nu.

Denna diskution kommer upp igen och igen.

Det är såhär att en häst som rör sig bra har det mycket lättare att utföra rörelserna korrekt! Skänkelvikningar kommer övertrampet, mellantraven där de länger, galoppfattningarna där de får lite luft under magen, och mellangaloppen där de kan länga, oj, det var rätt många bedömningspunkter ja. Klart att de får poäng på det.

Dressyren är skapad för lydnad och för att det ska vara vackert! Det är vackert att se en häst med bra gånga flyta på och utföra programmet, det kan också vara vackert att se en häst som inte har så bra gång med som är lydig för ryttaren och båda gör sitt bästa.
Det är INTE vackert att se en häst som kröker på nacken eller när ryttaren sitter och sliter med hela sittsen för att komma framåt.

Domarna kan inte kasta ut elaka kommentarer hela tiden, den hoppas kanske på att om den skriver att hästen har ostadigt huvud så kommer ryttarens tränare läsa och jobba på detta. Speciellt om det är barn som rider så får man vara lite försiktig i sina kommentarer. Kanske var det bara s¨att hästen inte gick fram så ryttaren slet som ett djur och automatiskt blev den orolig i händerna.

Sen MÅSTE dommare få göra fel någon gång, de är faktisk människliga, och dömma 40 hästar på en dag kan få vem som helst att bli trött.

En annan sak som jag förundrades över var användandet av poängskalan. Skalan som användes var 4-8, på 30 starter. Nu var det kanske så att ekipagen inte var bättre än så här för dagen. Men upplever ni det som vanligt att hela skalan från 1-10 används?

Det var iaf bättre än den domaren jag red för i en LA för en vecka sen ca, h*n hade en skala som sträckte sig mellan 6 och 7 för bättre ritter, och mellan 4 och 6 på sämre :crazy:
Drog möjligtvis ned en poäng på missar, oavsett hur stora de var.

Denna diskution kommer upp igen och igen.

Det är såhär att en häst som rör sig bra har det mycket lättare att utföra rörelserna korrekt! Skänkelvikningar kommer övertrampet, mellantraven där de länger, galoppfattningarna där de får lite luft under magen, och mellangaloppen där de kan länga, oj, det var rätt många bedömningspunkter ja. Klart att de får poäng på det.

Dressyren är skapad för lydnad och för att det ska vara vackert! Det är vackert att se en häst med bra gånga flyta på och utföra programmet, det kan också vara vackert att se en häst som inte har så bra gång med som är lydig för ryttaren och båda gör sitt bästa.
Det är INTE vackert att se en häst som kröker på nacken eller när ryttaren sitter och sliter med hela sittsen för att komma framåt.

Domarna kan inte kasta ut elaka kommentarer hela tiden, den hoppas kanske på att om den skriver att hästen har ostadigt huvud så kommer ryttarens tränare läsa och jobba på detta. Speciellt om det är barn som rider så får man vara lite försiktig i sina kommentarer. Kanske var det bara s¨att hästen inte gick fram så ryttaren slet som ett djur och automatiskt blev den orolig i händerna.

Sen MÅSTE dommare få göra fel någon gång, de är faktisk människliga, och dömma 40 hästar på en dag kan få vem som helst att bli trött.

Att diskussion kommer upp gång på gång är väl ett tecken på att många är missnäjda med dagens bedömningar?

Jag håller med om att rörelserna blir vackrare om hästen rör sig bra. Men jag tycker att i en L:A där skänelvikningarna börjar komma ska det bedömmas hur väl skänkelvikningen utförs istället för hur vackert hästen korsar över benparen i en vacker trav. En skänkelvikning är alltid en skänkelvikning oavsett hur bra trav hästen har.

Längningarna är en annan femma då en häst med stort register i sin trav självklart kan göra en bättre mellantrav än en häst med ordinär trav. Men min poäng är just att en programpunkt som en volt, att upp ellervända över ridbanan är just bara en ridväg och där tycker jag inte att vgen ska dömmas upp bara för att hästen travar vackert. Det ska bedömmas hur lydig hästen är och hur väl ryttaren rider sin häst i ridvägen. E galoppfattning i lätta klsser bör inte bedömmas utefter hur mycket luft hästen har under frambenen utan hur lydigt/olydigt den fattar och om en bibehåller formen.

Denna diskssion tycker jag är viktig, eftersom de flesta av oss här är hyfsa ungaoch troligen kommer att tävla många år till är det upp till oss att forma sporten. (Oj, vad jag låter pretentiös, men det är ju så...:D )

Jag förstår hur du menar och jag håller med om man ska nå framgång i lätta klasser om hästen är välriden men med lite medelmåttiga gångarter. Jag tror nog också att en välriden häst och ett noga utfört program brukar betala sig.

MEN, en korrekt utförd skänkelvikning på en häst med mycket goda gångarter håller högre kvalitet än samma fina skänkelvikning på en häst med kort och lite markbundet steg.

En stadig och mjuk galoppfattning på den medelmåttiga hästen belönas kanske med betyg 8 medan samma mjuka fattning på en mer talangfull häst som "kommer upp" i fattningen kanske belönas med 9.

Om vi vänder på det hela: varför ska INTE kvalitet belönas? (Givetvis under förutsättning att hästen är korrekt riden).

Jag håller med om att rörelserna blir vackrare om hästen rör sig bra. Men jag tycker att i en L:A där skänelvikningarna börjar komma ska det bedömmas hur väl skänkelvikningen utförs istället för hur vackert hästen korsar över benparen i en vacker trav. En skänkelvikning är alltid en skänkelvikning oavsett hur bra trav hästen har.)
Men ju mer lösgjord och rätt riden en häst är ju mer trampar den över i en skänkelvikning, ska den inte heller få bra betalt då? Jag har sätt hästar med stora gångarter som inte har gjort bra skänkelvikningar då de inte varit lösgjorda, men ska alla som kan flytta sin häst i sidled få samma poäng??

Men min poäng är just att en programpunkt som en volt, att upp ellervända över ridbanan är just bara en ridväg och där tycker jag inte att vgen ska dömmas upp bara för att hästen travar vackert. Det ska bedömmas hur lydig hästen är och hur väl ryttaren rider sin häst i ridvägen. E galoppfattning i lätta klsser bör inte bedömmas utefter hur mycket luft hästen har under frambenen utan hur lydigt/olydigt den fattar och om en bibehåller formen.)
Eftersom jag red en ponny själv innan som inte hade några stora gångarter när han gick de lättaklasserna kunde vinna på 75% i lc-lb utan problem, trots att där fanns ponnyer som hade milalångt bättre gångarter än han. Men han var väldigt lydig och utförde sakerna där man skulle.

Denna diskssion tycker jag är viktig, eftersom de flesta av oss här är hyfsa ungaoch troligen kommer att tävla många år till är det upp till oss att forma sporten. (Oj, vad jag låter pretentiös, men det är ju så...:D )

Jag är också ung, 19 år, har tävlat ponny både natinellt, elit och internationellt. Rider storhäst upp till Msv. Och jag kan säga att om man har en lydig häst och du utför rörelserna exakt som de ska vara och rider mjukt och inte driver hästen med hela kroppen så får man betalt. Även om där är gångartshästar.

Satt och skrev till en dommare på nationell tävling förra helgen. Då premierades de som satt prydligt, bla kom där in en brun utan större gång, MEN ryttaren och hästen var harmoniska, dommaren gillade vad hon såg och fick bra poäng, trots att ponnyn inte hade några gångarter..

Många gånger hör man på tävling att folk står och gnäller om att bara gångartshästarna vinner och att deras häst minsan gick så bra, många av dessa är självupptagna, man ser hästar som ur utråkade som bara går runt programmet som i en egen värld, eller de ryttarna som rider för kung och fosterlan så det riktigt syns hur dom tar i, eller de som sitter och sågar ner hästen.

Sen om man ska se det från andra sidan, det är fruktansvärt svårt att rida gångarts hästar!! Det är inte som många tror att bara sätta in autopiloten och köra..

Men det är ju lite skillnad. Har du en häst som bra klarar av MSV klasser, så har den ju antagligen "det extra" som krävs för att få högre betyg.

Det är lite skillnad på en häst på hög nivå och en häst som bara "kan" gå lätta klasser.

Jag tror inte att det är så vanligt som du får det att låta, att gångartshästar vinner bara på grund av sina gångarter osv.
Om man har en häst med mindre talang men som är väldigt välriden och lydig så får man poäng för det! Om man däremot har en häst med jätte talang men som man som ryttare inte klarar av att rida, man har alltså en häst som inte är korrekt riden, så kommer man inte få mer poäng än vad man förtjänar!
Ryttarens ridning (och talang) genomsyrar hela programmet och en talangfull ryttare kan plocka fram sidor hos en mindre talangfull häst som kanske inte en sämre ryttare skulle ha klarat av.
Jag tror stenhårt på att alla (nästan iallafall) hästar kan komma långt, kanske inte ända till grand prix men ändå långt, med en duktig ryttare som plockar fram hästens bästa sidor.
Man ska komma ihåg att hästen blir vad ryttaren gör den till.
Och man får poäng i ett program efter sin egen ridning.

Självklart finns det alla sorters domare så man kan inte dra alla över en kam och säga att alla gör si eller så. Jag vet också att det finns de som gör bedömningar som man själv kan undra över men det finns förhoppningsvis alltid en tanke bakom..
Domare ser saker som vi andra kanske inte alltid tänker på, det är just därför det är de och inte vi som dömer klassen...

Alla hästar kan gå upp till iaf MSVB, så är det baar har de bara en ryttare som kan plocka fram det bästa ur hästen så kan hästen gå med bra resultat i Msvb, har sett det med egna ögon.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr Jag har funderat rätt mycket på slutet om vad tränare egentligen använder för uttryck och hur vissa relaterar hästens uttryck...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 352
Senast: lomuxx
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V