And back again

S

__Stilett__

känner mig som ett frågetecken just nu och ganska nerstämd också. Jag lånade ut min häst på helfoder förra året/nyårskiftet. fick hem honom ca 3 månader senare och en häst som helt enkelt inte gick att rida ut på. Han hade säkerligen fått övertaget, men han försvarade sig med att backa ner i diken, stegra sig och bocka. (bara vid uteritt när man skulle rida ut själv!) han uppförde sig alltid bra om jag tex red på fältet! Jag tömkörde honom en del, gick massa promenader. (mkt lydig!) ute i naturen, plus transporterade till ridhus och tävlades lite. sedan skickade jag honom på sommarbete med vila under sommaren, och bytte stall vid hemkomst i aug. Då , först då, gick han att rida ut på återigen själv. jag krävde inga saker av honom i naturen, skrittade på långa tyglar och var glad att han tänkte framåt. Kunde senare gå ut på terrängbanan och hoppa fälttävlanshinder och han var mkt framåt (!!) vi varvade med träning i ridhus och tävlande i hoppning (som förövrigt går väldigt bra med flera felfria rundor!, plus träning för instruktör ca 1/gång vecka, jag har tom själv börjat hoppa igen, både i naturen och bana då jag litar så på honom..). Har tom kunnat rida bettlöst i skogen, och även barbacka, ända sedan augustimånad. Nu när jag skulle skritta ut som vanligt för ett par dagar sen, så blev han monster igen! *pang* sa det så kom alla fula ovanor in igen. Bara sådär. allt på samma gång/dag. han backade, vände, grinade och hotade. Jag lät han dock inte ta övertaget utan skrittade dit jag ville.
sedan så dagen efter gick jag en promenad i skogen istället. gick bra som alltid. och idag försökte jags itta upp igen. jag kom några meter, sedan tvärvände han och bockade mot några träd. jag hade flygit rätt in ett träd om jag ej hållt mig kvar! försökte stanna honom, men då backar han. i ett skede då hon försökte tränga in mig i några träd, var jag tvungen att hoppa av, då for han iväg i galopp och sparkar en bakut, rätt mot mig (medans jag hoppar av!). jag tar in han i skogen avsuttet, hoppar upp och skrittar honom dit jag vill. Då är han snäll igen.
va ute ca 15 min. sedan in i paddock och han känns jättebra, mjukare än vanligt, framåt, positiv och väldigt trevlig att rida.
Varför beter han sig så helt plötsligt i skogen igen?
Jag har tom kunnat sätta upp min lillasyster ett par ggr i skogen med mig brevid utan problem. jag har ridit hubertusjakt nyligen med ett 20-tal hästar, utan problem.
Jag har även kunnat rida han helt utan träns/huvudlag...
trodde allt löst sig. jag känner mgi så förtvivlad.
han blir ganska farlig när han börjar.
Funderar på att skippa uteritterna i forsättningen :cry:
(kan även tillägga att utrustningen är utbytt och han är frisk!)
 
Kan det ha hänt något under tiden han var hos fodervärden, just när de var ute på tur ?? Och att han blev påmind om det just då ??
 
Du kanske måste ta kontakt med fd.fodervärden och och fråga.
Fast jag skulle nog nästan vilja påstå att om det är så så var det i alla fall något som han upplevde som mycket obehagligt...
Jag får nästan för mig att det som hände gjorde att han kanske tappade tryggheten i ledarskapet hos människan just ute i det fria, och kanske därför känner att han måste se efter sig själv och är otrygg i just den situationen ??
Egentligen behöver det ju inte vara något som vi som människa tycker är så farligt som gjorde att det blev som det blev...
Min häst tex. går hur bra som helst att handskas med på gården, där är han trygg med sig själv samt med ledarskapet (nu har vi inte riktigt gjort upp klart allt det där han och jag ;)) men det blir tvärstopp om man får för sig att man vill fara från gården, just för att han inte känner sig trygg där, varken med mig eller honom själv som ledare...
 
det konstiga är att denna skog han bråkade i senast, är dne skog han gått mkt i och där han började bli trygg sedan några mån tbx. med andra ord fanns det inget där som borde fått honom att agera som han gjorde. Men visst rör det sig om ledarskapsak eller ngt. Men jag tycker han borde innefatta sina gränser snart :crazy: jag har ju trots allt haft han i flera år. I förra stallet vägrade han dock lämna stallet, tills vi bytte stall och allt blev jättebra...tills nu.
 
Det behöver ju inte egentligen ha något med just den skogen i sig att göra, det kan vara en liknanade situation, en lukt, en känsla som fick "minnen" att komma tillbaka för honom...
Stallbytet kanske bröt "den onda cirkeln" och gjorde att han fick annat att tänka på, nu kanske det har lagt sig och då kan han koncentrera sig på det gamla igen...
Jag vet ju inget säkert utan bara flummar nu, men det är de här tankarna i alla fall jag får när jag läser...
En del hästar (min tex. :angel:) verkar bara minnas det de vill minnas, han kan ha glömt dagen efter att vi faktiskt kom överens att det var jag som bestämde igår... ;)
 
Usch... :( Inte igen. :cry:

Har inga tips alls, min hästs liknande beteende försvann när jag fick ordning på hans rygg. Han kan inte vara känslig för kyla? De förra problemen uppkom väl också på vintern har jag för mig?

Enligt equiterapeut har min häst känsliga njurar - som "behandlas" med akupunktur, och *tar i trä trettio gånger om minst* hittills har han klarat första köldknäpparna galant. Numer visar han ju inte fullt lika tydligt att han har ont (antar att det är ledarskapets baksida), så jag måste vara väldigt lyhörd (annars får jag mig en rejäl resa ner i backen). När dessa problem uppkommer visar han ingen ömhet vid palpation (ryggen) förrän möjligen efter han fått sitt utbrott om ens då.

Att det är njurarna kan jag givetvis inte vara säker på - men iom att han blivit avsevärt bättre efter några akupunkturbehandlingar så misstänker jag att Eq.ter. har rätt.

Kanske värt att prova? Hur mycket hokus-pokus det än låter?

Kram Sara (som vet alltför väl hur det känns)
 
hade han reagerat likadant på bana, åtminstonde visat ett enda tecken på tjurighet, så hade jag trott att ngt vart fel, men trots att vi gick in paddocken igår (utomhus), efter skogsturen. så gick han bättre än vanligt, inte ett tecken på smärta. han borde åtminstonde visat ngt, han borde inte släppt ut gången, fått en bra form, och tugga mjukt på bettet och göra perfekta galoppfattningar. Därför vet jag att det han gör i skogen, är ngn form av testing. Eller reaktion på ngt han funnit obehagligt sedan tidigare i en situation. Dessutom går han kanonbra i hoppningen nu, och allt känns så bra på banan överlag och han är och har alltid varit mkt positiv till aktivering på banan. Jag vet inte om han blivit uttråkad i skogen. Även om jag ibland försökt jobba honom där inne, verkar det inte stimulera honom lika mkt som ett paddockpass. Som sist (eller ja den första av dessa 2 senaste uterittspassen då han vänt om) tvärstannade han vid paddocken och ville inte gå därifrån. jag fick hoppa av och slita förbi honom och ut i skogen :confused: Jag gick inte in i paddocken den dagen.
Däremot är det som du säger, att han kan reagera på kylan och bli sån här. Men han var även så här hela våren på förra stället :cry: (kan då tillägga att vi tog ut en person och kollade om han va frisk, vilket han absolut var)
 
Okej! Skönt att höra ändå! :) Hellre trots än smärta! :bow:

(även om inte Battis heller visade så mycket på banan, eftersom jag där krävde mycket mer koncentration och han antagligen "led" lite mer i det tysta)
 
jag är helt hundra att han inte har ont. får iaf se det som positivt. som du sa, hellre trots än smärta.
 
Tycker det låter som trots, hur gammal är han? Hästar är som barn och hundar, måste testa litet då och då, går det så går det. En häst med mild atityd är förstås enkel att ta ned men om pållen är tuff och kaxig krävs det mer. Han vet säkert att han inte får men han vill bråka, mår bra av det helt enkelt. Eller så har han käkat ekollon de gånger han bråkar, det kan göra ett lamm till ett lejon.
 
han fyllde 6 i sep månad, så han är ju inte sådär jättegammal. och han är trotsig till naturen.
vilket är positivt i andra situationer (som tex på ridbanan, får man han på sin sida, gör han allt för ryttaren) men ibland går det åt fel håll...
hmm..ekollon... :D
 
Jo, ekollon. Vilket jäkla elände det är. Min gamla gris blev i princip beroende, gick genom femdubbla eltrådar för att komma åt ekollon. Samma sak med hästarna, fattar inte hur man kan ha en ekskog som hästhage. Inte bara det att de blir galna, det är ju ett gift som kan ge bestående skador. Alla kanske inte reagerar men skadligt är det hur som helst.
 
Nu har jag det! Han växer/Breddar sig eller ngt sådant,
han har iaf fått för sig att han tycker han ska bli större.
Han gillar kanske inte sitt smeknamn "Lill-Killen" :confused: Nåväl, han ligger ner i boxen nästan varje dag vid e.m-kväll nu. Det gör han endast då han växt tidigare och ungefär på samma tidspunkt.

Så jag låter han vila varannandag utifall att, skritta lite mera och sånt och låter min häst få bli en belgian blue ..hmm..njae inte riktigt :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp