anatomiska träns?

fieldflower77

Trådstartare
Jag har funderat på det här med Anatomiska träns ett tag..märken som PS osv. Det sägs att de inte ska trycka någonstans som enligt de "vanliga" träns gör. Men- om ett "vanligt" träns passar hästen så kommer det ju inte att trycka någonstans? :confused:
Jag har alltid använt mig utav vanliga träns, och mina hästar har trivts med det.
Men vad tycker Ni om Anatomiska träns och vanliga träns? Vilket föredrar ni? Vad har ni för erfarenheter ? :)

Jag har funderat på det här med Anatomiska träns ett tag..märken som PS osv. Det sägs att de inte ska trycka någonstans som enligt de "vanliga" träns gör. Men- om ett "vanligt" träns passar hästen så kommer det ju inte att trycka någonstans? :confused:
Jag har alltid använt mig utav vanliga träns, och mina hästar har trivts med det.
Men vad tycker Ni om Anatomiska träns och vanliga träns? Vilket föredrar ni? Vad har ni för erfarenheter ? :)

Kunskap kommer ju med tiden och ett anatomiskt nackstycke som är utskuret för öronen och minskar trycket på nacken och samtidigt tar upp vikten av bettet ÄR ju bättre. Men ett "vanligt" träns som är väl utpassat är ju alltid bättre än ett anatomiskt som inte sitter bra.

Ungefär så tänker jag :)

Jag ser oftare anatomiska träns som sitter illa och ffa att de stora nackstyckena trycker framme på öronen, än vad jag ser vanliga träns som sitter illa. Å andra sidan så handlar det ju om att individanpassa utrustningen. Mina hästar funkar fint i traditionella träns, men har olika prefernser om nosgrimmor tex. En annan häst jag ridit mycket föredrog sitt PS träns och gick som aldrig bäst i det. Så det går inte riktigt att säga om det ena är bättre än det andra, det viktigaste är att det är rätt för just den hästen.

alla träns trycker någonstans och med någon form a tryck. Hur mycket tryck och vart det är placerat beror på huvudform, bett, nosgrimma, hur väl tränset är inpassat, mm.

'Anatomiska' träns... så mycket hamnar ju under denna benämning, och i vissa fall kallas träns anatomiska bara för att de är lite utskurna runt öronen (en utskärning som dessutom inte passar alla hästar)

Jag tror det viktigaste är att hitta det som passar hästen. Varken gamla tanten eller nya fröken är imponerade av breda nackstycken (tanten blev vansinnig trots att det såg ut att funka, nya fröken har väldigt tätt mellan öronen så nackstycket trycker enormt på insidan öronen). Båda tycker att ju smalare desto bättre, men båda föredrar också träns där remmen till nosgrimman går att dra på ovansidan nackstycket samt nackstycken som är lite paddade. Dessa träns blir väl då "anatomiskt anpassade" efter dem? eller?

Jag köpte ett Micklem till en av mina hästar. När hon inte gillar ngt gnisslar hon tänder. Så fort hon fick på Miklemtränset började hon gnissla och slutade lika tvärt när hon fick på sitt gamla vanlig ... Jag sålde tränset till en kompis och hennes häst verkar gilla det.

Jag ser ingen vits med anatomiska träns om man bara spänner upp bettet lagom hårt och inte drar för mycket i tygeln.

Jag vet hästägare som ansett hästarna gå så enormt mycket bättre på anatomiska träns.
EN häst av väldigt många har jag upplevt skillnad på dom jag kan koppla till tränset.

Jag köpte hyfsat nätt padding när min häst började få antydan till skav.
Den fick inte plats..

Jag tror att dom flesta hästar kan gå med vanliga träns, några få undantag har behov av olika typer av anatomiskt. Men som vanligt blir det poppis med nya grejjer bland vissa ryttare som antingen tycker det är kul att testa (helt ok anledning enligt mig) eller där man tror att hästarna presterar bättre med special grejjer (här bör man ta sig en ordentlig funderare innan man börjar experimentera tycker jag!).

Själv har jag en väldigt okomplicerad häst, men efter ett bettbyte började hästen markera, om än väldigt lite, vid beröring i nacken, ingen markering vid ridning. Min lösning var då att trä på ett vanligt fårskinn och det hjälpte. Men han bär sitt träns ganska många timmar då jag tävlar distans. Hade jag bara hållit på med "vanliga" discipliner hade det troligen inte behövts.

Sitter det bra så är det bra. Oavsett formen.
Min häst kan inte ha PS nackstycken, de trycker och klämmer på öronen.
Provade det på en annan häst i stallet och där satt det jättebra och då förstod jag verkligen tanken med utformningen. ;) Sen var det ingen skillnad på hästen så han trivdes i sitt gamla vanliga också. :)

Jag tror att dom flesta hästar kan gå med vanliga träns, några få undantag har behov av olika typer av anatomiskt. Men som vanligt blir det poppis med nya grejjer bland vissa ryttare som antingen tycker det är kul att testa (helt ok anledning enligt mig) eller där man tror att hästarna presterar bättre med special grejjer (här bör man ta sig en ordentlig funderare innan man börjar experimentera tycker jag!).

Själv har jag en väldigt okomplicerad häst, men efter ett bettbyte började hästen markera, om än väldigt lite, vid beröring i nacken, ingen markering vid ridning. Min lösning var då att trä på ett vanligt fårskinn och det hjälpte. Men han bär sitt träns ganska många timmar då jag tävlar distans. Hade jag bara hållit på med "vanliga" discipliner hade det troligen inte behövts.
Jag får en liten känsla av att när de köper ett anatomiskt träns ( som man har hört så mycket bra om ) så tror de att nu kommer min häst gå hur bra som helst! Då hoppar man upp med den positiva inställningen , hästen känner av det och slappnar själv av , och ridoasset går jättebra :D. Men det är bara en tanke!! Har själv aldrig ridit på ett anatomiskt träns ( bara klämmt lite på ett från ps som en tjej i stallet hade köpt, gillade inte kvaliten..:p) Men jag skulle gärna prova att rida med ett, och se om jag själv känner någon skillnad. :)

(PS TRÄNS) Beställde nyligen ett high jump till mina två tjejer och den ena blev jätte stökig i munnen i det, beställde även ett pearl dressage (ett år sedan), usel kvalité och passform... (Både har varit i de nya lädret). Den ena protesterade vid ridning och den andra slutade gapa vid bettsling, annars ingen skillnad. Tänkte att dem kanske är ovana så jag red i nästan tre månader i PS träns men tillslut kunde jag knappt rida den ena. Hon började slå med huvudet, gapa, tappade focus osv...
Gick tillbaka till mina "gamla" dyon träns och det går båda prinsessorna som en klocka på :) aldrig något stök med munnen eller huvudet. De tycker speciellt om dyon the difference

(PS TRÄNS) Beställde nyligen ett high jump till mina två tjejer och den ena blev jätte stökig i munnen i det, beställde även ett pearl dressage (ett år sedan), usel kvalité och passform... (Både har varit i de nya lädret). Den ena protesterade vid ridning och den andra slutade gapa vid bettsling, annars ingen skillnad. Tänkte att dem kanske är ovana så jag red i nästan tre månader i PS träns men tillslut kunde jag knappt rida den ena. Hon började slå med huvudet, gapa, tappade focus osv...
Gick tillbaka till mina "gamla" dyon träns och det går båda prinsessorna som en klocka på :) aldrig något stök med munnen eller huvudet. De tycker speciellt om dyon the difference
Jag har upplevt att nackstycket sitter ganska långt bak på dyon the difference ..antagligen så det inte ska trycka vid öronen :) trivs hästarna med det eller tyckte de att det var obehagligt i början?:)

Just nackstycken vet jag inte om det är så stor skillnad på, var är forskningen som visar att raka nackstycken trycker på alla nerver? Till exempel barefoot gör träns där nackstycket är svängt framåt mellan öronen för att inte trycka på atlas, raka motsatsen mot PS som är breda och garanterat ligger på atlas? Hm mest PR trick från båda hållen tror jag.

Däremot nosgrimmor, om man absolut måste spänna ihop munnen på sin häst så tror jag att tex. Micklem är bekvämare eftersom det inte klämmer på tänderna.

Min häst uppskattar träns som ligger stilla på huvudet. Jag har tagit väck nackremmen på Nosgrimman och trätt den genom sidostyckena istället = färre remmar och de remmar som finns ligger stilla, häst nöjd. Nu fyller dessutom min löst spända Nosgrimma en funktion, mer än att vara estetisk.

Jag har tagit väck nackremmen på Nosgrimman och trätt den genom sidostyckena istället = färre remmar och de remmar som finns ligger stilla, häst nöjd. Nu fyller dessutom min löst spända Nosgrimma en funktion, mer än att vara estetisk.
Tyvärr får man inte tävla dressyr så, annars hade nog fler haft det.

Träns som sitter mjukt och följsamt på hästen är det man ska använda, sedan hur tränset är utformat beror helt på hästens form såklart :) Mitt favoritnackstycke är från PS, ett levade-träns men jag rider bettlöst och då fungerar det super. Han kunde inte ha det stora av PS nackstycken pga mycket nacke, det lyftes liksom upp av mankammen och låg och svävade i luften framtill.

Med det nättare ps-nackstycket kan jag ha både hackamore, sidepull, softpull osv och jag kan lägga min hand under, öronen kan spela fritt och det är jämnt tryck - nöjd puff :)

14240995_2086035661620584_1733514062_n.jpg

Jag har upplevt att nackstycket sitter ganska långt bak på dyon the difference ..antagligen så det inte ska trycka vid öronen :) trivs hästarna med det eller tyckte de att det var obehagligt i början?:)

Dem tyckte det var väldigt obehagligt i början, fattade inte riktigt vad som hände liksom haha.. Men efter 3-4 ridpass har dem fallit för det helt, det är bådas absoluta favorit träns nu :)

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar