ulle.j

Trådstartare
Hej! Jag har en 13 årig valack efter Anart-Parant som har tydlig karprygg. Har hört att Anart kan nedärva det. Är det nån som vet om det stämmer? Är det nån som har häst efter honom som vet hur de brukar vara till humöret? Min "älskling" är nog det mest envisa jag stött på för att vara hbl.. :angel:

Sv: Anart

Jag har sett många avkommor till Anart och även honom själv, men inte sett några karpryggar.

Jag har också sett endel Anart hästar men aldrig någon med karprygg.

Jag har f.ö. ett sto efter Anart. Hon är en jättetrevlig häst snäl lugn och sansad men inte speciellt envis (förutom lastning då). Alla kan rida henne och hon är duktig på hoppning.

//Scilla

Min är oxå väldigt bestämd när det gäller lastning... :( brukar ta lite tid innan man övertalat honom. Jag tror och hoppas han ska bli mer medgörlig snart,tror han varit väldigt bortskämd och fått bestämma allt förut. Men det är bara att kämpa på!

Min Lilla Tös e också från Anart hon är inte alls envis utan hon e j*vligt stark, o älskar att hoppa o är jätte duktig på det, har också haft problem med lastning med henne men det berodde inte på envishet utan hon blev slagen varje gång hon skulle in, nu går hon rakt in.
hon har inte heller någon såndär rygg.

Min är oxå väldigt stark.. :) Ni som har hästar efter Anart,är era stora? Min är 171 cm så det är lite att hålla i när han vill gå åt andra hållet.. :)

Hakar på denna tråd istället för att skapa en ny, någon som vet hur ärftligt karprygg är? Har sett ett par shetlänningar efter samma hingst som varit karpryggiga och undrar om det är en tillfällighet eller om det nedärvs och i så fall i vilken utsträckning.

Red en stor herre Anart-Ciceron föt ett antal år sedan stoor 180+, men nästan löjligt snäll, förutom att det krävdes lite övertalning vid lastningen ja :D

Har arbetat både med Anart och Parant och sett ett antal avkommor efter dessa hingstar. Har aldrig sett någon avkomma efter Anart som haft karprygg däremot någon efter Parant. Så det kommer kanske därifrån.

Karprygg, vad är det?

Ridskolan har en Anart-häst. Nog en av de segaste hästarna jag mött, och han har ALLTID varit så, var en av de första som red honom när han kommit hit. Han är väl kanske 172-173 cm och väldigt envis.
Hoppa kan han totalt inte göra, han bara slår i alla bommar.

Mitt sto är 1.63 men känns stor att rida. Hon är brun med svat man och svans och har en bläs. Jag har bara sett fuxar efter Anart så det hade varit kul att veta vilken färg era hästar har.

Hon har alltid haft lätt för sig i hoppning och kommer alltid rätt hur fel jag än rider. Däremot så är det mycket häst att rida ihop i dressyren men hon är inte lat eller slö eller så bara stark. Hon är jättestark ute i skogen och kräver nästan mer ridning där ( om man nu inte vill ha hela hästen i handen) än på dressyrbana. Samtidigt så vem som helst rida henne och hon anpassar sig väldigt bra.

Hon har precis det psyke jag tycker en häst ska ha lugn och cool att hantera och ingen häst som stirra upp sig i onödan samtidigt som hon tänder till i hoppning.

Min häst är fux mrd bläs halv strumpa vä bak och vit kota hö bak. Han är oxå väldigt stark och det krävs en hel del ben för att rida ihop honom. Vet inte hur han är ihoppningen egentligen,han är inte tävlad men tränad 120. Jag har inte hoppat honom än.Han tycker nog det är väldigt kul,men jag tror inte han riktigt "lärt"sig.Fd fodervarden hoppade honom när jag kollade på honom och han är väldigt ärlig och försöker men det liknade mest grodhopp.. :rofl: Ska ta tag i den biten snart..

Shiiit Scilla det där lät ju nästan som min häst, hon är 1.63 cm mkh, brun svart man o svans med strimbläs o snopp o nära tecken på benen, otroligt "cool" häst och är underbar i psyket, hon är MKT pigg och STARK (tyvärr) hon är inte envis utan hon tar starkheten istället, hoppar gudomligt hon hoppar hur snävt som helst tills vi kommer för fel o då vägrar hon istället för att hoppa så vi tex inte mitt på hindret, mkt bra självförtroende, mkt häst att rida både ute o inne på ridbanan dressyren så försöker hon först att slingra sig ut men jag ger mig inte :devil: så tills slut går hon som en klocka lyssnar fint. Men vem som helst kan inte rida henne man måste va ganska så ruttinerad annars skiter hon i vad man vill, otroligt kelsjuk. (det är svåart att beskriva henne men hon är en underbar häst) Morfarn är Vagabond så om det är någon mer här som är efter Anart - Vagabond säg gärna till hur era hästar är :banana:

Carmen brusar inte heller upp sig i onödan vilket är mkt skönt o tänder MKT till i hoppningen så fort hon ser ett hinder eller nått liknande så blir hon glad o stark :rofl: så hon tänder till hon kan inte jobba när det e ett hinder på banan utan hon vill abra HOPPA *vilket kan vara rätt jobbigt ibland*

Senast ändrad av en moderator:

*raderad* hoppsan svaret på min fråga fanns i tråden

Senast ändrad av en moderator:

Eeeeh... Glöm allt jag skrev, glömde bort att hästen hade Anart som morfar å Troll som pappa. Sorry.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 655
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 745
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka