Analysvärden per kg el. per kg ts?

sassiball

Trådstartare
Jag har båda varianterna men på grönpelletsen har jag bara per kg. Hur räknar jag om? Tänkte använda hippocampus.

Sv: Analysvärden per kg el. per kg ts?

det brukar ju stå typ energi: x MJ och Vatten x% kan det stå. Om det är 88 % torrsubstans dvs 12 % vatten. Tar du värdet tex 10 MJ* (multiplicerat med) 0.88. Sen gör du så på protein och mineralerna oxå. Tror de flesta pellets har en TS runt 88%.

När du räknar så räknar du alltid per kg foder, inte per kg ts. Så har du en siffra på din pellets så är den per kg foder. Det är egentligen bara grovfoder som värden per kg ts anges då det är relevant att veta hur mycket vatten fodret innehåller och för att just kunna jämföra.

det brukar ju stå typ energi: x MJ och Vatten x% kan det stå. Om det är 88 % torrsubstans dvs 12 % vatten. Tar du värdet tex 10 MJ* (multiplicerat med) 0.88. Sen gör du så på protein och mineralerna oxå. Tror de flesta pellets har en TS runt 88%.

Mm fast nu tänker du lite konstigt. Om du har värden per kg ts så gör du så. Har du värden per kg foder måste du ta det och dela med ts-halten för att få energi per kg torrsubstans. (det är ju mer energi per kg torrsubstans än kg foder förstås, för du räknar ju bort vattnet) Och på säckarna brukar det väl alltid stå per kg foder. Och det är ju det man räknar på också, så vet inte varför man skulle vilja räkna om.

hängde inte med riktigt. Hade jag inte skrivit att räkna ut per kg foder ? :o Får skylla på att jag är sjuk och lite förvirrad för tillfället ;)

Jo, det hade du förvisso gjort men kraftfoder/pellets/lucern, där anges siffrorna i per kg foder redan och ska således inte räknas om. Så ts-halten i dessa foder är rätt ointressant.
Skickar man in för analys av grovfoder så får man väl i princip alltid(?) värdena både per kg ts och redan omräknat till per kg foder så för att räkna på en foderstat behöver man för det mesta inte räkna om något alls förutom för att se till så att man ger hästen tillräcklig mängd ts och då räknar man åt andra hållet. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Hello
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar