Analyssvar-hö

C

Catthhh

Har för första gången gjort en hö analys o fattar nada.
Torrsubstansen är 84%
Råprotein 117g/kg Ts
Smältbart råprotein 79g/kg Ts
energi 8,3 MJ/kg Ts
Kalcium 5,9g/kg Ts
Fosfor 1,6g/kg Ts
Magnesium 1,3g/kg Ts
Kalium 7,5g/kg Ts
Kan ngn hjälpa mej att få klarhet i analysen.

Sv: Analyssvar-hö

De värden vi använder oss av vid uträkning av foderstat är. Smältbart råprotein, energi (Mj), magnesium, kalcium samt fosfor.
Du har ett värde på torrsubstans av 84% vilket innebär att resten 16 % är vatten, så med varje kg foder du ger får hästen i sig 8,4 hg ts.

Resten av värdena är angivna enligt kg torrsubstans, för att det ska vara användbara för dig måste du omvandla dessa till per kg foder eftersom det är så du kommer att fodra antar jag. Multplicera torrsubstansen med varje värde så får du summan per kg foder.

Exempel 84x79 (smrp) = 66,3 per kg foder osv.

Eller så har du en sådan analys klar på samma papper, per kg foder.

Senast ändrad:

Har för första gången gjort en hö analys o fattar nada.

Kan ngn hjälpa mej att få klarhet i analysen.

Okej. Du vill kanske i första hand veta hur det ser ut, om det är bra eller dåligt? Ja det har iaf en bra, HÖG kvot på 9.5 (dela smältbart råprotein med energimängden så får du fram det). Skulle vara ypperligt för dräktiga och digivande och vissa svårfödda hästar som kräver en hög kvot. Men det går lika bra till en andra hästar också! (som ska ha en kvot på minst kring 6)
Det gör inget att de får ett överskott av protein från grovfoder.

Energi per kg foder blir 6.9MJ (om jag nu räknat rätt, tog 0.84 x 8.3 =6.9). Och proteinet 66.3g (0.84 x 79= 66.3).

Kalcium/fosfor-kvoten blir 5.9 delat på 1.6 = 3.68 dvs HÖG. Välj gärna Miner VIT till detta hö... beroende lite på vad för kraftfoder du eventuellt ska ge. (du behöver inte ge kraftfoder med detta hö om hästen inte är svårfödd och den är villig att äta tillräcklig mängd av höet för att täcka sina behov)

okey för när jag räknat med progmmet hippocampus så är fosforen låg o man får hålla på o trixa med mineraler o kraftfoder...
Men det skulle alltså fungera med hö o miner vit?
Ingen av dom är svårfödd o båda är runda just nu(Ett varmblod o en bponny av welshtyp)

okey för när jag räknat med progmmet hippocampus så är fosforen låg o man får hålla på o trixa med mineraler o kraftfoder...
Men det skulle alltså fungera med hö o miner vit?
Ingen av dom är svårfödd o båda är runda just nu(Ett varmblod o en bponny av welshtyp)

Fosforen är LÅG, ja. Och kalciumet för högt i förhållande till fosforen, därför ska du välja Miner VIT eller om du har kalciumrikt mineralfoder hemma så kan köpa till fosforbalans. (för att du behöver tillsätta så lite kalcium som möjligt men mycket mer fosfor)

Njae kraftfoder behöver du knappast när hästarna inte är svårfödda. Då har du lagt till för LITE HÖ - lägg på mer tills energibehovet är fyllt och titta sedan på vad som fattas dvs i mineralväg. Energi och proteinet kan du mycket väl täcka med enbart hö! Det är bara att ge så mycket att det täcker energibehovet (coh eftersom du har så hög kvot i höet täcker du automatiskt proteinbehovet också - med råge!).
Enda skälet till att behöva ge lite kraftfoder är om dina pållar är kräsna och inte vill äta så mycket hö som krävs för att täcka deras energibehov - t ex om du räknar ut att det behövs 15kg för varmblodet men den vill bara äta 10kg så får du istället ge nåt den tycker är godare.

Prova alltså att öka hö-mängden och prova att lägag till Miner VIT. (MIner GRÖN kan funka också) Så får du se hur mkt du behöver ge av vardera! (sen kan du alltid ge några nävar av t ex betfor att blanda mineralerna i och fylla ut krubbskrammlet ;) med det behöver du inte ens räkna in i foderstaten)

Ok har räknat om igen med miner vit o fått ett bra reultat som jag är nöjd med.
Kan inte öka med så mkt mer hö för då står det bara att jag ger för mkt energi o protein men fått en bra balans nu.
Tack för svar som gjort mej lite klokare iallafall.

Ok har räknat om igen med miner vit o fått ett bra reultat som jag är nöjd med.
Kan inte öka med så mkt mer hö för då står det bara att jag ger för mkt energi o protein men fått en bra balans nu.

Men du ska ju inte ge "hur mycket som helst" utan bara tills behoven är täckta (skrev jag ju) ;). DÅ behövs alltså inget kraftfoder (med ditt hö), bara mineraltillskott.

Och förresten ska du inte lita BLINDT på programmet bara. Jämför lite med hur många kilon hö och ev annat foder de fått tidigare - t ex om varmblodet tidigare vintrar behövt både 15kg hö och kraftfoder på det (för att hålla hullet) och programmet nu säger att det räcker med 10kg hö så stämmer inte deras beräknign (de utgår från en medehäst och kan inte veta alla individuella behov).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 805
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 359
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 094
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka