Analysrapport

Lancet

Trådstartare
Fick de här siffrorna från en höleverantör på hösilaget. kan någon förklara för mig vad de betyder och om det är bra eller dåligt?

Torrsubstans: 61%
Smältbart råprotein: 53g/ kg foder
energi, foder: 7.2 MJ, kg foder
Kalcium, Ca: 3.0 g/kg foder
fosfor p: 1.8 g/kg foder
magnesium mg 0.7 g/kg foder
kalium K: 15.6 g/kg foder

Råprotein; 125 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein: 86 g/ kg torrsubstans
energi: 11.8 MJ/kg torrsubstans
Kalcium Ca 5.0 g/kg torrsubstans
fosfor P 2.9 G/KG TORRSUBSTANS
Magnesium Mg 1.1 g/kg torrsubstans
kalium K: 25.6 G/Kg torrsubstans

Jag fattar själv inget alls, :angel:

Tackar för hjälpen!

Sv: Analysrapport

Det är ett jättebra hösilage tycker jag:)

Det mest intressanta i analysen är värden på energi och smältbart råprotein. Snitthästen brukar behöva cirka 6 gram smrp per Megajoule energi, så man brukar säga att man vill att kvoten smrp/Mj ska vara över 6. Eftersom kvoten i ditt silage är 53/7,2= 7,36 har du en bra balans mellan protein och energi, och behöver alltså förmodligen inte lägga till något extra proteinkoncentrat eller byta ut delar av hösilagegivan mot lusern.

Du kan alltså antingen fodra med endast en större giva av hösilaget och mineraler, eller om du föredrar det ge av ett kraftfoder med "normala" värden, dvs havre, korn, betfor, eller någon typ av färdigfoder med snittvärden efter behov. Du kommer alltså förmodligen automatiskt att uppfylla behovet av protein med detta hösilage om du ger i rätt mängd för att täcka energibehovet. (Vet att en del känner att de vill ge kraftfoder trots ett bra balanserat grovfoder, och det är ju helt okej, brukar jag också göra eftersom jag är så larvig och tycker synd om mina hästar om de andra får i krubban)

Det som står i andra stycket är värdena uträknade per kilo torrsubstans, dvs om man räknar bort vattnet och tar ett kilo av det helt torra fodret. Så det är de första värdena du ska räkna på när du kollar foderstaten.

Sv: Analysrapport

Bra värden :) det är siffrorna som är per kg foder, du ska kolla på.
Med det fodret borde du inte behöva ge något kraftfoder, beroende på vad du har för häst så klart.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 038
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 338
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka