Analyserat hö

Trakenartjejen

Trådstartare
Hur påverkas ett äldre hö? Vi har ett hö som är taget sommaren 2003, och då är det analyserat. Kan jag ta den analysen och räkna ut min foderstat? Vitaminerna vet jag att dom försvinner men hur är det med energi och protein?

Annars är höet jättefint till utseende, fortfarande grönt och luktar gott. Är det någon som vet hur gammalt hö påverkas så får ni gärna ge mig era synpunkter på det.

Sv: Analyserat hö

Så länge höet behåller den hygieniska kvalitén är det bara att fodra på, och då ska inte heller värdena ha ändrat sig.

Däremot, som du säger, får du nog tillsätta vitaminer.

Är höt inte mögelangripet så ska värdena stämma så du kan använda den analys du har. Precis som du säger så försvinner vitaminerna men protein, energi och mineraler håller sig konstant om höt lagras på ett bra sätt.

Tack så mycket för era svar, då kan jag fodra henne och räkna foderstat nu då. Jag trodde nästan inte att hon skulle äta hö när hon har fått ensilage, men hon tyckte att det smakade bra. Hon äter hellre stråfoder än kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 077
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
3 008
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar