Analysera hösilage?

Tussinussen

Trådstartare
Läste på AnalysCem (eller vad dom nu heter) hemsida att man ska ta analys på hösilage på fältet för att dom rek. inte att man tar det ifrån storbalar.

Men om man då står där med oanalyserat hösilage i storbalar då....:confused:

Kan man ta analys på det?

Vi har 15 hästar i stallet så det skulle säkert gå att öppna iaf 2 balar och ta prover.

Någon som har gjort det?

Sv: Analysera hösilage?

Jag tog prover på redan inplastat hösilage. Det gick inte särskilt bra... Det första provet visade 18 g/smbrp per kg foder, om jag inte minns fel, och det senare visade i storleksordningen omkring 60 g/kg foder. Minns inte exakta värdena men det var så pass stor skillnad på proverna. Och jag tog båda på samma sätt men i olika balar. Jag skickade in det andra provet eftersom jag förstod att det första aldrig kunde stämma. Men än i dag vet jag ju inte om det andra provet stämmer heller.

Sv: Analysera hösilage?

Du skall ta prover från så många balar som möjligt. Om det är 15 hästar så borde det gå åt 2-3 balar i veckan.

Så du tar en tuss från första balen och lägger i frysen och fodrar upp med den öppnade balen. När du öppnar andra balen så tar du en tuss från den och lägger i frysen och fodrar upp med den öppnade balen. När du öppnar tredje balen så tar du en tuss från den och lägger i frysen och fodrar upp med den öppnade balen. Osv tills du har hållit på så i 2-4 veckor. Sen lägger du ihop alla tussarna och skickar in det för analys. Ju fler olika balar du tar prover i från dessto mer säkerställt medelvärde får du.

En analys är bara ett medelvärde på de olika balarna. Värdet på enskilda balar kan skilja sig ganska mycket från medelvärdet.

Mvh

Tora

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 964
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 601
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 893
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka