Analysera höet? Men vänta lite.....

Tussinussen

Trådstartare
Alltså jag förstår helt och hållet principen med att man ska analysera grovfodret och sen utgå ifrån det när man beräknar foderstat mm mm. Så ni behöver inte förklara det för mig.

Jag bor i inackorderingstall där man inte har analyserat grovfodret och jag gick och funderade, tänk om man kunde få några att gå ihop och kosta på en analys så vi vet att allt blir rätt.

Sen tänkte jag på mina barn. Inte attans sitter jag och analyserar deras mat och kollar att dom får rätt mängd selen, fosfor, rätt proteinhalt i maten osv. Har dom en väldans tur :o så blir det Socialstyrelsens tallriksmodell någon gång i veckan och lite satsning på frukt o grönsaker förstås men detaljerad analys?? - NEJ. Och inte har jag analyserat min Weetabix heller och sen utgått ifrån den när jag ska fundera ut vad jag ska äta till frukost....men hästarna dom ska minsann ha analyserad mat dom!

Vart jag vill komma är, tycker ni inte att det är lite överdrivet med allt detta analyserande? Alltså jag förstår om eliten vill hålla på med det, som ska ha djur som inte ska ha fel på någon marginal varken i foder, träning eller utrustning, och att man måste vara extra noga med t ex dräktiga ston, men varför ska "vanliga" hästar ha ett vetenskapligt uträknat foderstat? Är inte detta lite av kejsarens nya kläder och ett sätt för andra (inte minst foderfirmor som säljer allehanda specialkomponerade foder och tillsatser) att tjäna pengar?

Någon som håller med?
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Fast du har starkt missuppfattat analyser hör jag. Man analyserar INTE in i minsta detaj alls. Man får ett värde, utgår från detta men man ANVÄNDER sina ögon med eftersom ALLA inte är tabellhästar. Sedan SPARAR man mycket pengar på att VETA i förväg vad man ska ge. Är det fel att spara pengar på en sådan dyr hobby som hästar som ändå kostar multum ? Sedan är det aldrig en rolig syn att se folk som har noll aning om VARFÖR hästen går ned i vikt. Är det då inte smartare att i FÖRVÄG veta vad som kan komma att fela och sätta in en åtgärd innan det händer ?

Skulle tro du vet på ett ungefär vad dina barn får i sig..alltså använder du dina ögon SAMT att du vet att: det eller det innehåller maten. Finns nog inte en mamma/pappa som enbart föder sina barn med typ Mc Donalds mat..för alla vet att sådan ensidig kost till barn ger näringsbrist tids nog.
 
Senast ändrad:
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Finns nog inte en mamma/pappa som enbart föder sina barn med typ Mc Donalds mat..för alla vet att sådan ensidig kost till barn ger näringsbrist tids nog.


:rofl::rofl: vilken planet lever du på? Varför tror du det finns så många överviktiga barn?

Men det är ovidkommande. Jag svarar på det övriga trots att ditt inlägg är SVÅRT att LÄSA för att du SKRIVER på det HÄR sättet. Jag har inte skrivit någonstans att man analyserar "i minsta detalj". Men det är ändå Ca/P kvoter hit och smrp dit. Ingen människa analyserar sin egen mat på det sättet, man (om man har läst på lite) har en ungefärlig hum om vad som är fett och protein och kolhydrat och vart vitaminerna finns osv men vi skickar inte maten till analys, inte ens bebismaten.

Och jag undrar om det inte är en modegrej som dom flesta av oss egentligen inte behöver till våra hästar.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

jag tror nog ts menar lite mer så här....att vi kollar sällan vad vårt eget tex mj behov är och sen räknar ut exakt hur mycket det blir av varje ämne i varje grej vi stoppar i oss...
tror jag....eller?
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Skillnaden mellan våra hästar och oss människor är att hästarna äter samma mat varje dag och blir det helt fel så blir det snabbt brister.
VI människor äter förhoppningsvis en ganska varierad kost, där det ingår både energi (finns i all mat) och proteiner (extra mycket i kött av alla de sorter). Merparten av vår befolkning äter mer protein än de behöver, för övrigt. Vi lär oss att vi ska äta grönsaker och frukt varje dag för att få i oss våra vitaminer.
Sen finns det också de osm använder sig av t.ex hälsovakten (googla!) för att räkna ut exakt vad de äter.

Men, som sagt, hästarna är beroende av att äta JUST det vi stoppar i dem och ingenting annat. De har ingen möjlighet att välja - som de hade gjort om de hade varit vildhästar - utan de äter snällt det vi lägger i krubban åt dem och det hö vi lägger in o boxen.
VI vet också att innehållet av proteiner kan variera VÄLDIGT mycket i hö - såna variationer har vi ju sällan i någon människoföda... Ett hö som är grönt och fint och luktar gott kan i proncip variera från över 100g smb.rp/kg ända ner till 0 (=NOLL) i protein. OM hästen har behov av 400 g protein och du ger 8 kg hö så inser du snabbt att det kan bli hur rätt som helst eller hur fel som helst om man inte har en aning om vad höet innehåller.

Jag propagerar inte för att man ska räkna in i minsta detalj. Faktum är att jag inte har räknat en enda foderstat på flera år... :angel: Varför? Jo, för att jag TIDIGARE har räknat minutiöst, när jag har haft sämre proteininnehåll i grovfodret. De senaste åren har jag haft grovfoder med så bra analysvärden i att jag bara har behövt titta på lappen från labbet för att konstatera att "det behövs inga tillskott i år heller".... :love:
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

jag tror nog ts menar lite mer så här....att vi kollar sällan vad vårt eget tex mj behov är och sen räknar ut exakt hur mycket det blir av varje ämne i varje grej vi stoppar i oss...
tror jag....eller?

Jäss det är det jag menar, tack en människa som förstår mig :bow:
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

VAd lever du på för planet då ? Idiotplaneten kanske ? Överviktiga barn HAR oftast näringsbrist i någon form..men det kanske du inte visste ? Barn kanske ska vara mager för att ha näringsbrist anser du ?

Om du inte visste det så ska man skriva med STORA bokstäver när man starkt vill uttrycka något i en mening. Ditt inlägg är förövrigt starkt förvirrande med. Så då är vi jämställda.

Men jag jämför inte människor och djur i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Utan analys vet man inte vilka behov som har täckts och om de har blivit täckta, man vet ej heller vilka justeringar och hur man ska göra dem om behoven uppstår.

En proteinbrist kan medföra att hästen får ont i sin kropp pga muskler tillbakabildas, varför kosta på sig en klinik eller veterinärundersökning för en sådan grej när problemet hade kunnat lösas med en analys från början.

Om kvoten mellan kalcium och fosfor misstämmer, kan det ge problem som pålagringar eller urkalkningar.

Ett för litet intag av magnesium har givit hästar med de mest konstiga symptom, spända oroliga och snudd på rädda för sig själva. Detta ger också ofta utslag i spända och ogina muskler, kanske inte så önskvärt på en häst som ska användas.

Som jag ser det är orsakerna många, och det finns säkert fler som jag inte kom på nu.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

kl

Tyvärr kan man väl inte alltid lita på analyserna eftersom de kan visa ordentligt fel om man inte tar provet på rätt sätt. Jag tog ett prov till på mitt hösilage efter att ha fått ett första svar som jag kände i ryggen att det måste visa för lågt proteininnehåll. Om jag nu minns rätt visade det första 33 g smrp/kg ts och det andra 80 g smrp/kt ts. :confused:
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Det finns en stor skillnad mellan hästar och människor som gör att man inte kan jämföra oss: Vi äter varierat, hästarna äter samma hö hela dagarna, större delen av året.

Fattas det något i vår kost ena dagen så får vi kanske överskott på det nästa dag, så det finns god chans att det jämnar ut sig i slutändan och att vi mår bra ändå.
(Vår mat är dessutom analyserad, det är bara att läsa sig till näringsinnehållet på förpackningen...:idea:)

En häst som äter samma halvkassa hö (om vi antar att så är fallet) dag ut och dag in får aldrig i sig de saknade näringsämnena på annan väg, utan riskerar allvarliga brister efter några månader.


Vi människor har dessutom ibland generella bristproblem, selen finns det t.ex. ganska dåligt av i våra marker, så det bör vi se upp med och gärna tillsätta på "konstgjord väg".

Själv har jag med hjälp av Hälsovakten ("foderstatsprogram"/bantningshjälp för människor) fått fram att jag generellt få i mig för lite kalcium, järn, zink och selen, samt ett par vitaminer. Vissa dagar kanske jag får tillräckligt eller överskott, men utslaget per vecka eller månad så blir det för lite.:crazy:

Så vi kanske faktiskt borde räkna lite mer på vår egen kost också?
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Jag räknar inte foderstat - men jag vill ändå ha en analys på höt för att få en fingervisning om vad det innehåller och inte innehåller. Har jag ett fattigt hö vill jag ju veta det så jag kan kompletera med andra fodermedel innan hästen börjar falla ur.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Precis:) Det är så fler skulle kunna använda analysen. Det är när man tror att hästen ska äta precis efter tabeller det går fel. Jag fodrar så hästen är fin, kollar så inga mineralgivor blir helt knasiga. Och sedan när jag byter hö ser jag snabbt vad jag kan lägga till/ta bort så den håller sig lika fin sedan.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Sådär gör jag också, jag räknar inte alls sådär noga längre utom kollar MJ/Smrp kvoten och checkar av mineralerna för att de viktiga balanserna mellan dem ska bli rätt, jag är inte så bra på huvudräkning att jag kan bara genom att kolla på siffrorna se att det är ok, därför gör jag såhär för säkerhets skull om man kan säga så.

Höet vi köper nu för tiden är alltid så bra att det nästan inte krävs ngn räkning alls. Ingen av våra hästar äter enligt tabellerna.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Jag har själv aldrig gjort en analys i mitt liv :crazy: antingen har det varit på grund av ekonomin när inga andra i stallet velat dela och man varit fattig högstadie-/gymnasieelev, eller så har det känts meningslöst på grund av för många stallbyten eller höbyten =/
Därför har man ju fått gå efter ögonmåttet, vilket jag tror har fungerat rätt bra, MEN - precis som redan skrivits så kan det i längden bli dyrare om man köper tillskott eller annat foder och det visar sig vara i onödan, och ofta märker man förändringar för sent. T ex en häst som var rund och go över ryggen under betet och *poff* 3-4 veckor senare vid övergång till hö rätt urfallen över ryggen. Det är ju en fördel för hästen också att kunna hålla en konstant foderstat som sällan behöver ändras eftersom hästarnas magar mår bäst av att äta samma varje dag.

Så summan av det hela är väl att det är BRA att ha en analys, men självklart bra att vara flexibel utifrån hästen. Och att jag tycker det är rätt pinsamt att aldrig ha gjort någon analys själv :p
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Kloka svar :bow:

Förutom Adrenochrome då: :mad:skärp dig, det finns ingen som helst anledning till en så fruktansvärt otrevlig ton i en diskussion.

Dessutom verkar du inte ens läsa och tänka igenom vad det är jag skriver så du kan väl låta bli att svara då. :cool:
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Hästen lös i naturen hade vandrat o ätit lite här o var. Då hade de fått bättre variation än vad vi ger dem. Hos oss får de äta vad som bjuds, samma dagligen. Om något är fel förstärks det för varje dag.
Då är det bättre att ha koll på vad vi ger så det inte blir alldeles fel.
Om man väl är på fel väg så tar det lång tid att återhämta bristen och hästen kan kanske inte prestera under tiden.
Dels kan man spara pengar genom att analysera o se om allt tillskott behövs. Men man sparar också pengar på bättre hållbarhet och att man kan använda hästen till det man tänkt.
// Linda
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Mmm... (svarar alla nu)

Ett problem nämndes av maken till våran stallvärdinna. Han är "bondson" själv och jag pratade med honom om analyser. Han menade att det var i stort sett meningslöst om man köpte hö (som dom gör) ifrån en stor gård, för att jord, ljus och andra förutsättningar är så olika mellan och inom fält att man kan få helt olika resultat på hö ifrån olika platser. Visst säger höanalysfolket att man ska ta tussar ifrån olika balar men han menar att det blir ändå ett slumpmässigt resultat.

Någon som har någon kommentar till detta?
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Jag tar på fältet. Vandrar runt o tar i skogskanten, mitt på, på kullen, i sänkan, osv. Då får man ett medelvärde.
// Linda
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 599
Senast: svea
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 648
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 052
Senast: sooetnos
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp