Analysera havre

Piffpuffen

Trådstartare
Ska skicka in en analys på havren som vi ska börja fodra med men VAD för typ av analys ska man göra?

När jag kollade på Eurofins hemsida kan man göra en jäkla massa olika tester, skulle man göra alla dom skulle analysen gå på 2013 kr :eek: och det kändes som väldigt mycket pengar. Då är det ju nästan billigare för mig att åka direkt till foderfirman och köpa havre på säck.

Så vad behöver man kolla?

Sv: Analysera havre

Ska skicka in en analys på havren som vi ska börja fodra med men VAD för typ av analys ska man göra?

När jag kollade på Eurofins hemsida kan man göra en jäkla massa olika tester, skulle man göra alla dom skulle analysen gå på 2013 kr :eek: och det kändes som väldigt mycket pengar. Då är det ju nästan billigare för mig att åka direkt till foderfirman och köpa havre på säck.

Så vad behöver man kolla?
Jag skulle nog ta samma analys som för hö, dvs näringsinnehåll + eventuellt mineraler

Fast, varför ska du analysera havren ? Är det en hygienisk analys eller näringsvärde ? Näringsanalys behöver man knappast göra om man inte fodrar med extremt stora mängder (jag pratar då stoorma mängder). Havre skiljer sig inte sådär enormt mellan partier, och ger man inte speciellt mycket så gör det inget att det felar lite.

Tänkte ta en analys för att jag inte har den blekaste vad detta parti innehåller. Och även för den hygienska kvaliten.

Havre med normal hektolitervikt skiljer inte alls mycket i näringsinnehåll.
Så det är onödigt att analysera.

Ok.
Men hur är det med den "hygienska" biten?
Har hört folk som har fodrat med havre som båda har sett och luktat helt Ok ut men visat sig vara sk*t.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård